توسعه همکاری‌ها و تسهیل در صدور روادید ایران و ترکمنستان

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا کرباسی» شامگاه یکشنبه در حاشیه مراسم بیست و ششمین سالروز استقلال ترکمنستان افزود: ترکمنستان از نظر نوع همکاری با ایران، جزو کشورهای استراتژیک و دروازه ورود کشورهای مختلف به آسیای میانه از راه زمینی است، ضمن اینکه دروازه خروج تولیدات این کشورها به سایر نقاط به شمار می رود.

وی با اشاره به فراز و نشیب های متعدد روابط دو کشور در سال های گذشته گفت: علاقه بسیاری به ویژه از سوی بخش خصوصی برای احیای روابط تجاری و رساندن آن به سطح سال های گذشته (زمان ریاست جمهوری نیازاف) وجود دارد؛ ادواری که در برخی سال ها حجم تجارت دو کشور تا سه میلیارد دلار نیز رشد داشت.

کرباسی گفت: با وجود همه تلاش های انجام شده از سوی ایران و توافقنامه های خوبی که در سطوح سیاسی و اقتصادی به امضا رسیده، شاهد رشد همکاری های تجاری نیستیم و در برخی موارد شاهدیم ترکمنستان کالاهای مورد نیازش را از سایر کشورها و با صرف هزینه های بیشتر وارد می کند.

وی یادآور شد: در سال های گذشته فعالیت های متعددی در زمینه هایی همچون ساخت سیلوهای گندم، پروژه های برق رسانی، سد سازی، جاده سازی در ترکمنستان از سوی ایرانی ها صورت گرفته اما اکنون ورود ما به این کشور برای همکاری های سرمایه ای و مراودات تجاری محدود شده است.

معاون بین الملل اتاق ایران ادامه داد: ما بندرت شاهد حضور شرکت های ارایه دهنده خدمات فنی و مهندسی ایرانی در این کشور هستیم و شرکت های اروپایی جایگزین شرکت های خدماتی و پیمانکاران ایرانی شده اند و این موضوع منجر به افزایش هزینه های تولید برای ترکمن ها شده است.

وی یادآور شد: بتازگی با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکمنستان و در چارچوب توافق های خوبی که در کمیسیون همکاری های اقتصادی دو طرف شکل گرفت، بخش خصوصی نیز استراتژی مناسبی را طراحی کرد تا بتوان به صورت برنامه ریزی شده تر در این بازار حضور یافت.

کرباسی تصریح کرد: در این پیوند، ایجاد اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ترکمنستان در دستور کار قرار گرفت و ماه گذشته موفق شدیم این اتاق را شکل دهیم.

وی گفت: حضور سفیر ترکمنستان در اجلاس تاسیس اتاق مشترک به همراه نمایندگان وزارت خارجه این کشور و همچنین رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان، حاوی این پیام بود که همه تصمیم سازان اقتصادی و سیاستگذاران ترکمن از فعالیت اتاق و توسعه همکاری ها حمایت می کنند.

این عضو اتاق ایران تصریح کرد: بانک های مرکزی دو کشور نیز در تلاشند نوع جدیدی از همکاری های مالی و پولی با واحدهای پولی ریال- منات را شکل دهند که می تواند در توسعه مناسبات اقتصادی تاثیرگذار باشد.

**فعالان اقتصادی فرصت حضور در بازار ترکمنستان را از دست ندهند

کرباسی با اشاره به برپایی نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۸ عشق آباد در بهمن آینده، از همه فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان برای حضور و مشارکت در این نمایشگاه و افزایش صادرات کشورمان دعوت به همکاری کرد.

پیش تر «حسن مرتجی» مجری نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۸ عشق آباد گفته بود: نمایشگاه بین المللی صنعت و اتومبیل (Turkman Caspindexpo) و نمایشگاه تولیدات حلال (Halal Product) از۳۱ ژانویه تا ۲ فوریه ۲۰۱۸ (۱۱ تا ۱۳ بهمن ماه ۹۶) به مدت سه روز در محل نمایشگاه های بین المللی عشق آباد (Ashgabat Expo Center) برگزار خواهد شد.

**یک فعال اقتصادی خواستار حضور فعالان اقتصادی ایران در بازار ترکمنستان شد

یک فعال اقتصادی و نمایشگاهی با رو به رشد توصیف کردن روند اقتصادی کشور ترکمنستان، خواستار آن شد تا فعالان اقتصادی و تجاری فرصت حضور در بازار این کشور را از دست ندهند.

«حسن مرتجی» در مراسم بیست و ششمین سالروز استقلال ترکمنستان در محل هتل اسپیناس تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ماه گذشته برنامه هفت ساله توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ترکمنستان (تا سال ۲۰۲۴) به تصویب رسید که پایه و اساس آن جذب ۲۹۰ میلیارد منات (واحد پول ترکمنستان) پروژه برای سرمایه گذاری است.

به گفته وی، این کشور در سال های گذشته گام های مثبتی در راستای حرکت به سوی رشد و توسعه اقتصادی برداشته که تحریک مشارکت فعال کشورهای صنعتی در این کشور در بخش های مختلف اقتصادی از جمله نفت، گاز، صنعت، ساخت و ساز، حمل و نقل و گردشگری را موجب شده است.

مرتجی تصریح کرد: برنامه های پیش گفته در چهار محور اصلی نفت و گاز، الکترونیک، صنایع غذایی و شیمیایی پیش بینی شده و علاوه بر آن، تقویت ترانزیت به منظور انتقال انرژی و کالا دیگر در اولویت ترکمن ها خواهد بود.

مجری نمایشگاه بین المللی اکسپوی ۲۰۱۸ عشق آباد با اشاره به گزارش اخیر بانک توسعه آسیا، یادآور شد: آمارها حاکی از روند صعودی رشد اقتصادی ترکمنستان است؛ به طوری که رشد اقتصادی در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ معادل ۶.۵ درصد است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار دهم درصد رشد نشان می دهد.

وی ادامه داد: ترکمنستان دومین کشور بزرگ صادرکننده و وارد کننده در آسیای مرکزی است و در نیمه نخست امسال ایران ۲۱۵ میلیون دلار صادرات به ترکمنستان داشت و در ردیف ۱۰ کشور برتر صادراتی به این کشور قرار گرفت؛ بر این اساس می توان چشم انداز بسیار خوبی برای حضور در این کشور و مشارکت در فعالیت های اقتصادی و تجاری آنها متصور بود.

مرتجی افزود: نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۸ عشق آباد مشتمل بر نمایشگاه بین المللی صنعت و اتومبیل (Turkman Caspindexpo) و نمایشگاه تولیدات حلال (Halal Product) از تاریخ ۳۱ ژانویه تا ۲ فوریه ۲۰۱۸ (۱۱ الی ۱۳ بهمن ماه ۹۶) به مدت سه روز در محل نمایشگاه های بین المللی عشق آباد (Ashgabat Expo Center) برگزار خواهد شد که امید می رود فعالان اقتصادی کشورمان فرصت حضور در این بازار را از دست ندهند.

بخش های نمایشگاهی اکسپوی عشق آباد شامل صنایع رنگ، صنایع روغن های پایه، تولید ابزار و ماشین آلات، صنایع نوشیدنی و غذا، صنایع کود و اوره، صنایع برودتی، صنایع دستکش های صنعتیف صنایع شیمیایی، صنایع کاشی و سرامیک و سرویس های بهداشتی، صنایع نگهداری غذاهای سرد و غذای دریایی، صنایع انفصال آلومینیوم، صنایع مصالح ساختمانی، ذوب آهن، صنایع فولاد، صنایع لوله سازی، صنایع غذایی دام و طیور، صنایع مبلمان، صنایع پلاستیک بسته بندی و چاپ، صنایع کاغذ و پالپ، صنایع ماشین های معدنی، صنایع فرآوری و استخراج معادن، صنایع حمل و نقل جاده ای، دریایی، کشتیرانی، ریلی و هوایی، صنایع خودروسازی و قطعات، صنایع لاستیک سازی، صنایع نفت و گاز و صنایع رایانه است.

تجارت ۱۰ ساله ایران با ترکمنستان حاکی از مثبت بودن روند مبادلات تجاری بوده و افزایش حجم صادرات موجب شده است در نیمه نخست امسال، میزان صادرات بر واردات پیشی گیرد.

پیش تر «عباس آخوندی» رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با اشاره به ارزش ۱.۷ میلیارد دلاری حجم روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکمنستان در سال ۲۰۱۶، تصریح کرد: این حجم روابط در شان ۲ کشور دوست، همسایه و خویشاوند نیست.

بخش های نمایشگاهی اکسپوی عشق آباد نیز شامل صنایع رنگ، صنایع روغن های پایه، تولید ابزار و ماشین آلات، صنایع نوشیدنی و غذا، صنایع کود و اوره، صنایع برودتی، صنایع دستکش های صنعتی، صنایع شیمیایی، صنایع کاشی و سرامیک و سرویس های بهداشتی، صنایع نگهداری غذاهای سرد و غذای دریایی، صنایع انفصال آلومینیوم، صنایع مصالح ساختمانی، ذوب آهن، صنایع فولاد، صنایع لوله سازی، صنایع غذایی دام و طیور، صنایع مبلمان، صنایع پلاستیک بسته بندی و چاپ، صنایع کاغذ و پالپ، صنایع ماشین های معدنی، صنایع فرآوری و استخراج معادن، صنایع حمل و نقل جاده ای، دریایی، کشتیرانی، ریلی و هوایی، صنایع خودروسازی و قطعات، صنایع لاستیک سازی، صنایع نفت و گاز و صنایع رایانه است.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x