[ad_1]

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر این که رقابت اولین اصل در حمایت از صنایع داخلی به شمار می‌رود، گفت: اکنون تنها ۱۵ درصد کالاهای وارداتی کشور مصرفی محسوب می‌شود که این ۱۵ درصد هم مربوط به برخی غلات، میوه‌های گرمسیری یا قطعاتی از خودرو که در کشور وجود ندارد، می‌شود.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: می‌توان گفت که حمایت از تولید داخل برای تمام مسوولان نوعی خط قرمز محسوب شده و برهمین اساس همگان تلاش دارند که این بخش مدیریت شود، اما نکته مهم آن که گاه به اسم تولید مرزهای کشور بسته می‌شود و همین مساله موجب می‌شود مصرف‌ کننده نهایی آسیب دیده و با تولیداتی با کیفیت یا قیمت نامناسب مواجه شود.

وی در عین حال عنوان کرد: زمانی که عرصه برای واردات قانونی کالاها محدود شود افراد به سمت قاچاق روی خواهند آورد و جذابیت قاچاق بیشتر می‌شود که این موضوع به نفع کشور نخواهد بود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با تاکید بر این که باید حمایت از تولید صادرات محور مورد توجه قرار گیرد، گفت: اگر بخواهیم در عرصه بین الملل حضور داشته باشیم باید تولید کنندگان ما توان رقابت با کشورهای دیگر را داشته باشند، اما اگر ما برای صادرات خود تعرفه‌های سنگین قرار دهیم و با تمام این موانع تولیدکنندگان ما حتی در کشور نتوانند بازار را در اختیار خود گیرند چگونه قادر به رقابت در فضای بین المللی خواهند بود؟!

مودودی ادامه داد: اصلا ممکن است در زمینه‌ای مصرف داخل پس از مدتی اشباع شود. در چنین شرایطی تکلیف تولیدکنندگان آن بخش چه خواهد بود؟ در واقع اگر ما بحث تولید صادراتی را مورد توجه قرار ندهیم وضعیت تولید نیز در کشور دچار مشکل خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  سرافکندگی وزیری که «خودکفایی» را «مزخرف» شمرد؛ به روایت آمار

وی تاکید کرد: البته ما در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ممکن است که تعرفه‌های گمرکی را افزایش دهیم، اما دقت داشته باشیم که اگر تعرفه‌ها را بالا ببریم تا سعی شود از تولید داخل حمایت شود تولیدکنندگان ما چه سهمی از قدرت خارجی و بازار بین المللی به دست خواهند آورد؟ اگر همیشه دیوار امن حمایت باشد بعید به نظر می‌رسد که در داخل کشور شرکت توانمندی با قابلیت رقابت در عرصه‌های بین المللی شکل بگیرد.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر این که همواره رقابت موجب رشد شرکت‌ها بوده و نه حمایت، توضیح داد: مگر این که برای حمایت‌های خود یک برنامه استراتژیک و زمانمند در نظر بگیریم در غیر این صورت اگر تنها به بازار داخلی و تولید کننده آن توجه داشته باشیم هیچ‌ گاه شاهد توسعه صادرات نخواهیم بود، چرا که وقتی در فضای بین المللی ما برای واردات خود مانع بگذاریم آنها هم برای صادرات ما موانعی ایجاد خواهند کرد.

مودودی در پایان گفت: اکنون بخش قابل توجهی از واردات ما به کالاهای غیرمصرفی مربوط می‌شود و معمولا اینگونه نیست که ما در بخش‌هایی که توان تولید داریم، واردات داشته باشیم. به عنوان مثال ما در بخش‌های مختلف هیچ گاه به واردات کالایی مانند رب گوجه فرنگی نمی‌پردازیم، اما به هر صورت نمی‌توان به طور کامل درهای کشور را به روی کالاهای وارداتی بست.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآمار حمل و نقل هوایی کشوراتاق بازرگانی ژاپنارسال پول به آفریقای جنوبیایرلاینبانک صادرات گبرداشت پول از بیت کوینبیت کوین به زبان سادهتجهیزات شبکه پسیو و اکتیوترخیص کار گمرک به انگلیسیترخیص کالا در کیشچگونه حساب وب مانی باز کنیمحد ترخص چند كيلومتر استحمل بار زمینی داخلیحمل و نقل بین المللی جهان جادهحمل و نقل زمینی به اروپاحمل و نقل کالا از چینخرید اینترنتی 50 تخفیفخرید اینترنتی ذغال برقیخرید اینترنتی ظروف بامبوخرید خط تولید لوله پولیکاخرید و فروش اینترنتیرهگیری مرسوله در پستسرویس بیت کوینشركت حمل ونقل بين الملليشرکت خدمات بار هواییصادرات 4140صادرات 807صادرات عسلصدور پی پال کارتطریقه خرید از چینفرایند ترخیص کالا از گمرکفروش تجهیزات یونیکامفروش ویزا و مستر کارتقوانین کارگوقوانین گمرکی بین المللیکارت بازرگانی تهرانکارگو در هندگمرك صادرات وارداتگمرک رجایی بندر عباسگمرک میلکمستر کارت خالی رایگانممنوعیت صادرات 52 قلم کالانحوه ی ترخیص کالانحوه ی خرید از سایت های خارجینمونه قرارداد ترخیص کارواردات تجهیزات اندازه گیریواردات چی خوبه ؟واردات خودرو پیکوواردات خودرو جیپ

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها