[ad_1]

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه گلپایگان درباره روند هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها بر اساس نیازهای کشور، گفت: دانشگاه‌ها تنها حرف هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها را می‌زنند، ولی این روند همچنان اجرایی نشده است؛ چرا که ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد.

امیرحسین میثمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دانشگاه وابسته به وزارت علوم است ولی متولی صنعت، صادرات و واردات کشور وزارت صنعت و معدن و تجارت است، افزود: بین عملکرد این دو سازمان تناقض وجود دارند. محصولاتی هستند که قابلیت تولید صنعتی و تجاری شدن دارند، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت همین محصولات را از خارج از کشور وارد می‌کند. چرا که ممکن است این کار برایش از اینکه منتظر تولید محصول داخلی بماند، راحت‌تر باشد.

وی با اشاره به مشکلاتی همچون ناتوانی در سرمایه‌گذاری ملی برای فروش محصولات داخلی، اضافه کرد: در حال حاضر معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی را تأسیس کرده است که در  زمینه وام و تسهیلات کمک می‌کند، اما این صندوق هم ارتباطی با دانشگاه و وزارت علوم ندارد و زیر نظر یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری اداره می‌شود. در نتیجه در این زمینه بیش از ۳ یا ۴ متولی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فناور ی و معاومت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری را نام برد.

میثمی در ادامه با انتقاد از اینکه بیش از ۹۰ درصد از پایان‌نامه‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی را دارند، به دلیل نبود سیاست‌های حمایتی نمی‌توانند به مرحله تولید برسند، گفت: یکی از کارهای خوبی که در این زمینه انجام شده، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که توسط دانشجویان، اساتید یا فارغ‌التحصیلان تشکیل شده‌اند، اما در عمل موارد نادری از طرح‌های این شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید انبوه می‌ رسد.

بیشتر بخوانید :  مسافت تهران-آمل ۲ ساعته می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه گلپایگان با بیان اینکه اولویت موضوعات پایان‌نامه‌های دانشگاهی حل معضلات و نیازهای جامعه است، تاکید کرد: از دیگر اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه تأسیس مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایرانداک) است که به شکل جدی با تخلفات پژوهشی برخورد می‌کند. در ایرانداک سامانه «همانندجو»، همه پایان‌نامه‌ها را بررسی می‌کند تا محتوای آنها از جای دیگری کپی نشده باشد.

وی در ادامه افزود: در کنار این سامانه وزارت علوم همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را مکلف کرده است تا یک دبیرخانه و کارگروه تخلفات پژوهشی تشکیل دهند تا شکایات و گزارشاتی که از اعضای هیات علمی یا دانشجویان می‌رسد را بررسی کنند. تصمیمات این کارگروه ضمانت اجرایی دارد و حکمی را که صادر می‌کند حتما باید به وزارت علوم گزارش شود. این احکام لازم‌الاجرا هستند؛ به طوری‌که حتی در  موارد نادری منجر به اخراج شدن استاد یا دانشجو شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه گلپایگان در ادامه با اشاره به اینکه تنها راه حل هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها در دانشگاه حمایت از چنین طرح‌هایی است، افزود: بر اساس آمار تنها از ۱۰ تا ۱۵ درصد از پایان‌نامه‌ها استفاده می‌شود و بقیه آنها در آرشیو کتابخانه‌ها خاک می‌خورند. درحالی‌که وزارت صنعت می‌تواند به دانشگاه بهای بیشتری دهد و دانشگاه نیز اعضای هیات علمی خود را به وزارت صنعت بفرستد تا رابطه متقابلی بین این دو ایجاد شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وزارت‌خانه‌های کشور می‌توانند با سفارش پایان‌نامه‌هایی در جهت حل مسائل و موضوعات کشور از ظرفیت‌های پایان‌نامه‌های دانشگاهی بهره‌مند شوند؛ ادامه داد:  مدتی است از برخی وزارت‌خانه‌ها مانند وزارت کشور یا وزرات دفاع درخواست‌هایی برای تعریف پایان‌نامه برای حل مسائل و نیازهای روز کشور داریم.

بیشتر بخوانید :  فروش آپارتمانهای قدیمی بیشتر شد

وی در پایان با اشاره به وضعیت بهتر رشته‌های فنی و مهندسی مانند مهندسی مواد بویژه شاخه‌های نانو فناوری، شیمی و مکانیک و برق و مخابرات در هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها گفت: برای مثال در حال حاضر در دانشگاه گلپایگان با سازمان توسعه منابع انرژی (صبا باتری) مشغول همکاری هستیم.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی حسابداریاتاق بازرگانی روسیه در ایراناتاق بازرگانی شافعیاخبار گمرک خوزستانانتقال پول به بانک ملتانتقال پول به حساب مهرتجهیزات شبکه دیتاشینترخیص از بندر عباسترخیص خودرو کرجترخیص کالا از گمرک بوشهرترخیص کالا در تهرانثبت نام اتاق بازرگانی تهرانحمل بار از کانادا به ایرانحمل بار به ترکیهحمل بار طوسحمل بار مشهدحمل و نقل هوایی در ایرانخدمات حمل بار هوایی ایران ایرخرید ابزار خیاطیخرید از علی باباخرید اینترنتی 3تارخرید اینترنتی چای ماچاخرید اینترنتی غذای ماهیخرید تجهیزات پزشکی یکبار مصرفخرید تجهیزات فیلمسازیخرید کتاب آمازونخرید گوشی از خارج از ایراندانلود پروژه حمل و نقل هواییدلار حواله ايراهنمای خرید از علی بابارهگیری مرسوله های تیپاکسشرکت واردات خودرو از دبیشعبه 514 صادراتصادرات سنگ تراورتن به چینفروش خط تولید شیلنگفريت بار به كاناداقانون گمرکی جدیدقوانین گمرک برای صادراتکارت بازرگانی شیرازکد رهگیری مرسوله پیشتازگمرک خرمشهرمستر كارت رايگانمستر کارت طلاییهزينه ترخيص خودروواردات تلویزیون از دبیواردات گوشی از دبیواردات ماشین آلات خط تولیدواردات نمونه کالا از چینوب سایت بابک مانیوب مانی تهران

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها