[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: در حالی با وجود نوسانات نرخ ارز واردات کالا به سیستان و بلوچستان متوقف شده که بر خلاف آن تردد خودروهای حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی از مرزهای استان چندین برابر شده و در بازارچه های مرزی ترافیک سنگین ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، نوسانات نرخ ارز در چند ماه گذشته موجب افزایش تقاضا برای کالاهای صادراتی ایران در کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان شده است به طوری که در بازارچه های مرزی مانند میرجاوه شاهد ترافیک کامیون ها و خودروهای وانت بار برای ورود به بازارچه و صادرات کالا هستیم.
این حجم ترافیک ایجاد شده که با افزایش ۲ برابری خودورها روبروست سبب شد تا در روزهای تعطیل هفته گذشته نیز بازارچه های مرزی فعال باشد تا کمی از حجم ترافیک کاسته شود اما با این حال به گفته برخی رانندگان؛ هر کامیون یا وانت بار حداقل ۲ تا ۳ روز برای ورود به بازارچه مرزی معطل می ماند که این موضوع سبب بالا رفتن هزینه های حمل و نقل برای جبران خسارت ناشی از معطلی رانندگان می شود.
به گفته مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان از حدود سه ماه گذشته که کشور با نوسانات نرخ ارز مواجه شد تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی از بازارچه های مرزی از میانگین ۱۰۰ مورد در روز به ۲۵۰ کامیون افزایش یافته است.همچنین عبور خودروهای وانت بار حامل کالاهای صادراتی نیز که قبل از این تقریبا صفر بوده است اکنون به ۴۰۰ خودرو در روز افزایش پیدا کرده این در حالی است که با توجه به نرخ ارز واردات از بازارچه های مرزی تقریبا صفر است و به نفع مرزنشینان نیست.
** گمرگات و بازارچه های استان ظرفیت این حجم از صادرات را ندارد
رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان نیز در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به مشکل ترافیک خودروهای صادراتی و ترانزیتی در بازارچه های مرزی اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز فرصتی مناسب برای صادرات کالا را در مرزهای ما ایجاد کرده است اما گمرکات و بازارچه های ما ظرفیت این حجم از صادرات را ندارند.
عبدالحکیم ریگی افزود: در بازارچه های مرزی میرجاوه، کوهک و جالق بیشترین حجم ترافیک ناشی از ازدحام خودروهای صادراتی و ترانزیتی وجود دارد که حل این مشکل نیازمند تعامل گمرک و بازارچه های مرزی است.
وی خاطر نشان کرد: به طور متوسط هر خودرو ۶ روز در پشت بازارچه های مرزی معطل می ماند که معادل با ۶ روز خوابیدن سرمایه است به همین دلیل خواستار روان سازی تردد خودروهای ترانزیتی و صادراتی در بازارچه های مرزی هستیم.
**ایجاد درب اختصاصی برای ورود وانت بارها راه حل مشکل ترافیک
مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان نیز در این مورد اظهار داشت: دلیل ترافیک ایجاد شده در بازارچه مرزی میرجاوه علاوه بر افزایش تعداد کامیون های صادراتی و ترانزیتی، عبور خودروهای وانت بار از درب اختصاصی کامیون ها است.
محمدی افزود: این خودروهای وانت بار که در واقع همان کوله بران مرزنشین هستند برای صادرات اقلام غیررسمی مجبور به ورود به بازارچه مرزی هستند که عبور همزمان آن ها از درب اختصاصی کامیون ها موجب ایجاد ترافیک شده است.
وی ادامه داد: برهمین اساس در حال رایزنی با گمرکات سیستان و بلوچستان هستیم تا در صورت امکان درب اختصاصی برای ورود وانت بارها در بازارچه مرزی میرجاوه ایجاد شود.
محمدی تصریح کرد: در حال حاضر برای کاهش حجم ترافیک یک روز درمیان برای عبور کامیون ها و وانت بارها برنامه ریزی شده است که با این شرایط باز هم هر خودرو حداقل ۲ تا ۳ روز برای ورود به بازارچه معطل می شود.
مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ظرفیت فعلی گمرکات و بازارچه های متناسب با شرایط قبل از نوسانات ارز بود به همین دلیل این حجم از صادرات در این بازارچه ها پیش بینی نشده بود.
**افزایش ۱۰۵ درصدی ارزش دلاری تجارت در بازارچه های مرزی
مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش صادرات در مرزهای استان گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری از هفت بازارچه مرزی استان ۲۱۴ هزار تن کالا معادل ۱۷۶ میلیون و ۸۸ هزار دلار صادرات انجام شده است.
کوروش محمدی ادامه داد: از نظر حجمی صادرات از بازارچه های مرزی ۴۸ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۰۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: نوسانات نرخ ارز سبب شد تا از خرداد ماه امسال واردات از بازارچه های مرزی تعطیل شود چرا که دیگر برای مرزنشینان به صرفه نبود.
محمدی با بیان اینکه قبل از این هم واردات از بازارچه های مرزی فقط دام بود، ادامه داد: در نیمه نخست سال جاری ۶ میلیون و ۹۸ هزار دلار واردات از بازارچه های مرزی انجام شده است.
در این میان با توجه به اینکه بیشترین حجم ترافیک ایجاد شده در بازارچه مرزی میرجاوه وجود دارد، به گفته مدیر بازارچه های مرزی ایجاد درب اختصاصی در این بازارچه برای ورود خودروهای وانت بار تنها راه حل کاهش حجم ترافیک است.

بیشتر بخوانید :  بیش از ٩٥درصد صنعت غذا توسط بخش خصوصى اداره مى‌شود/ سهم ٨درصدى صنایع غذا در صادرات

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها