تحولات نقدینگی در مرداد ۱۳۹۷

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

حجم نقدینگی در مرداد ماه به ۱۶۴۷ هزار میلیارد تومان بالغ گردید که نسبت به ماه مشابه در سال قبل ۲۰.۵ درصد بالا رفت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : احسان سلطانی در رابطه با حجم نقدینگی مطالب زیر را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:

  • حجم نقدینگی در مرداد ماه به ۱۶۴۷ هزار میلیارد تومان بالغ گردید که نسبت به ماه مشابه در سال قبل ۲۰.۵ درصد بالا رفت.
  • در مرداد ماه افزایش ماهانه نقدینگی ۲.۸ درصد (میانگین ۱۲ ماه قبل از آن ۱.۵ درصد)، پول ۸.۴ درصد (۲.۷ درصد)، سپرده های مدت دار ۱.۷ درصد (۱.۳ درصد) است.
  • رشد پول نقش به مراتب مهم تری در افزایش نقدینگی مرداد ماه ایفا کرد که شامل افزایش سپرده های دیداری (جاری) ۸.۴ درصد (میانگین ۱۲ ماه قبل از آن ۲.۷ درصد) و اسکناس و مسکوک ۵.۱ درصد (۱.۶ درصد) می باشد.
  • هر چند که در مرداد ماه رشد ماهانه قیمت ها (۵.۵ درصد) بیش از رشد نقدینگی (۲.۸ درصد) است، اما از رشد پول (۸.۴ درصد) کمتر می باشد که می تواند بر مقدار پایین تر از واقع آمار تورم یا افزایش نرخ آن در آینده دلالت داشته باشد.
  • در مرداد ماه پایه پولی به میزان ۷۸۰۰ میلیارد تومان نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافت که اجزای تشکیل دهنده خالص بدهی دولت به بانک مرکزی ۳۴۰۰ میلیارد تومان و بدهی بانک های خصوصی به بانک مرکزی ۱۷۰۰ میلیارد تومان بالا رفتند. رشد ماهانه پایه پولی ۳.۵ درصد است که بالاتر از نقدینگی است.
  • در یک سال منتهی به مرداد ماه ۱۳۹۵، پایه پولی به میزان ۳۸۴۰۰ میلیارد تومان و در همین حال بدهی بانک های خصوصی به بانک مرکزی به میزان ۴۷۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که نشان می دهد این بدهی عامل اصلی خلق نقدینگی در یک سال اخیر به شمار می رود.
    تحولات نقدینگی در مرداد ۱۳۹۷

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x