[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اخیرا کمیته روابط خارجى سناى آمریکا با اکثریت قاطع آرا (۱۸ به ۳) طرح تحریم‌هاى جدید علیه جمهورى اسلامى ایران را تصویب کرد. این طرح از سوى ۱۴ سناتور از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تدوین و ارائه شده، با عنوان «قانون مبارزه با فعالیت‌هاى ثبات‌زداى ایران در سال ۲۰۱۷» و از ۱۲ بخش تشکیل شده است و رئیس جمهور آمریکا را موظف به شناسایى دایره وسیعى از فعالیت‌هاى ایران در حوزه فعالیت‌هاى منطقه‌اى، تسلیحاتى و حقوق بشرى و اعمال تحریم‌هاى جدى و مؤثر بر افراد و نهادهاى دخیل در این حوزه‌ها مى‌کند.
آیا دور جدید تحریم‌هاى ایران آغاز مى‌شود؟ آنهم در زمانى که رییس جمهور حسن روحانى قول رفع همه تحریم‌ها را داده است؟
نگاهى به آخرین تحولات در این‌زمینه مى‌تواند نگرشى نو را به ناظر وقایع اعطا کند:
از یک‌طرف بعضى رسانه‌هاى آمریکایى بر این باورند که به‌رغم آن‌که ترامپ نسبت به ایران ابراز دشمنى مى‌کند و در سفر اخیر خود از کشورهاى عرب‌زبان منطقه خواسته است ایران را به انزوا بکشانند، در عمل اما تاکنون هیچ‌گونه اقدامى علیه قراردادهاى بزرگ تجارى با ایران ازجمله قراردادهاى «بوئینگ» انجام نداده است. به‌رغم آن‌که او برجام را بدترین توافق مذاکره‌شده تاریخ خواند، تعلیق تحریم‌هاى هسته‌اى ایران را یک‌بار دیگر تمدید کرد. نیویورک تایمز در تحلیلى شواهد بیشترى ذکر کرده است که از اشتیاق ترامپ به برقرارى رابطه اقتصادى با ایران حکایت دارد.
به‌تازگى اما خبرهاى به‌ظاهر ناخوشایندى براى ایرانى‌ها وجود داشته است. نشست عربى -آمریکایى به میزبانى عربستان سعودى و امضاى قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلارى خرید تسلیحات از آمریکا توسط سعودى‌هاى یکى از این نمونه‌ها بوده است. البته مقام معظم رهبرى در واکنش به دادوستدهاى میلیاردى سعودى -آمریکا اعلام کردند که «دولت سعودى؛ به‌ظاهر معتقد به قرآن است اما به محتواى آن اعتقادى ندارد. اشداء مع المومنین و رحماء مع الکفارند؛ با کفار مأنوسند؛ خیال مى‌کنند با دادن پول مى‌توانند صمیمیت دشمنان اسلام را جلب کنند اما مثل گاو شیرده، شیرشان را مى‌دوشند، وقتى شیر نداشتند، ذبحشان مى‌کنند.» درواقع آنچه مشخص است چنین دادوستدهایى که عربستانى‌ها دارند به‌جز اتلاف پول‌هایشان چیزى برایشان نخواهد داشت.
*    آمریکایى‌ها با دست، پس مى‌زنند با پا، پیش مى‌کشند!
به گزارش «نیویورک‌تایمز»، سخنان انتقادى طرفین درحالى است که ایرانى‌ها در انتظار تحویل اولین هواپیماهاى ساخت شرکت آمریکایى «بوئینگ» هستند. پیش از این دو شرکت هواپیمایى «ایران‌ایر» و «ایران آسمان» دو قرارداد مجزا با شرکت آمریکایى «بوئینگ» به امضا رساندند که در مجموع ارزشى بالغ بر ۲۲میلیارد دلار داشته است. دونالد ترامپ که یکى از اولین شعارهاى ستادهاى انتخاباتى‌اش احیاى اشتغال بخش صنعت آمریکا بوده است، تاکنون مخالف آنچه در سخنان انتقادى‌اش نسبت به ایران داشته عمل کرده و هیچ‌گونه اقدام منفى علیه این قراردادها اتخاذ نکرده است. در این‌رابطه شرکت «بوئینگ» پس از عقد قرارداد ۶ میلیارد دلارى با شرکت «ایران آسمان» اعلام کرد این قرارداد به تنهایى بیش از ۱۸ هزار شغل براى آمریکایى‌ها ایجاد خواهد کرد. این درحالى است که پیش از آن، این شرکت با اصلى‌ترین شرکت هواپیمایى ایران یعنى «ایران‌ایر» قرارداد فروش ۸۰ هواپیماى تجارى که ارزشى بالغ بر ۶/۱۶ میلیارد دلار دارد به امضا رساند.
ترامپ در سخنان انتخاباتى‌اش بارها قرارداد هسته‌اى با ایران را به تمسخر گرفت و آن‌را «بدترین قرارداد مذاکره‌شده تاریخ» خطاب کرد. اما در ماه آوریل و مه، او تعلیق تحریم‌هاى هسته‌اى ایران را یک بار دیگر تمدید کرد، تعلیقى که این اجازه را به ایران مى‌دهد روابط تجارى بین‌المللى خود را ادامه دهد و به پول‌هاى بلوکه‌شده در آمریکا دسترسى داشته باشد.
از رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبرى که در ریاض داشت، پرسیده شد اگر وزیر امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف با او تماس بگیرد عکس‌العمل او چه خواهد بود. او در پاسخ گفت که تلفن او را جواب خواهد داد! او گفت: «با توجه به این‌که همواره تمایل دارم تلفن‌ها را جواب دهم، هیچ‌گاه به کسى‌که خواستار مکالمه سازنده است جواب رد نخواهم داد.» به نظر مى‌رسد دولت دونالد ترامپ نکته بسیار مهمى را در رابطه با ایران فهمیده است: در کنار تمام نگرانى‌ها و شکوه‌هایى که دولت آمریکا در رابطه با نفوذ ایران در منطقه دارد، اما عقیده دارد که باید سطح روابط حداقلى دو کشور با یکدیگر حفظ شود.
به عقیده کارشناسان، آمریکا بدون مشارکت و همکارى ایران شرایط سختى در حل مسائل خاورمیانه خواهد داشت: در لبنان، حزب‌الله متحد وفادار ایران است؛ در سوریه و عراق، بشار اسد و حیدر العبادى با کمک‌هاى ایران پیشرفت‌هاى چشمگیرى در مقابله با تروریست‌ها داشته‌اند و در یمن نیروهاى انصارالله با حمایت‌هاى ایران مقاومت ستودنى‌اى را در مقابل حملات سعودى‌ها داشته‌اند؛ بنابراین به این خاطر است که تحلیلگران معتقدند اگر دو کشور بخواهند کنار هم بنشینند و مذاکره کنند، شرایط براى تفاهم میان آن‌ها فراهم است. در واقع اگر ایران در روابط منطقه‌ای به آمریکا امتیازاتى دهد، آمریکایى‌ها نیز تمایل خواهند داشت همکارى اقتصادى خود را با این کشور توسعه دهند.
از سوى دیگر بعضى مدعى هستند که دور جدید بلوکه کردن حساب بانکى ایرانى‌ها آغاز شده و اعراب، پیشقدم در اجراى سیاستهاى تحریمى آمریکا، به عروسک خیمه شب بازى بدل شده‌اند و دومینوى مسدود کردن پولهاى ایرانى را رقم زده‌اند.
این در حالى بود که بانک‌هاى بزرگ امارات اعلام کردند هیچ دستورالعملى براى بستن حساب‌هاى ایرانى وجود ندارد.
در همین راستا؛ «محمدرضا طلایى، رئیس کمیسیون فناورى اطلاعات اتاق بازرگانى ایران چنین از تجربه خود در مواجهه با بانک‌هاى عربى روایت مى‌کند: «سال گذشته در جریان برگزارى نمایشگاه جى تکس و فعالیت براى پاویون ایران، یکى از حساب‌هاى من در امارات بسته شد. خیلى محترمانه نامه زدند و گفتند ما نمى‌توانیم میزبان شما باشیم. بعد از آن هم یک فقره چک صادر کردند و تمام پول حسابم را برگرداندند. یک نفر در ایران براى شرکت در پاویون مبلغ کمى، یک و نیم میلیون تومان به‌حساب صرافى پول ریخته بود و صرافى هم آن پول را به‌حساب من در امارات واریز کرده بود. مشخص شد مبدأ این پول در ایران است و به‌همین‌دلیل حساب من بسته شد.» روایتى که نشان مى‌دهد سال‌هاست قانونى در این کشورها و به‌طور خاص در امارات وجود دارد: «اگر پولى از مبدأ ایران به حسابى در امارات ریخته شود، آن حساب بسته و پول آن به صاحبش بازگردانده خواهد شد.» از سوى دیگر محسن حاجى بابا، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران گفته است: «بستن حساب‌هاى ایرانى‌ها در کشورهاى عربى از ۱۰ سال پیش شروع شد و اوج آن در دوره آقاى احمدى نژاد بود.»
به هر حال فارغ از فرافکنى‌هاى سیاسى، روشن است که تعامل ترامپ و اعراب براى ایران خبرهاى خوشى به‌دنبال ندارد و ایران نباید در این‌زمینه با خوشبینى سیاست‌گذارى کند.

بیشتر بخوانید :  قیمت مرغ ثابت ماند

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاsims 3 خرید اینترنتیاتاق بازرگانی زنجاناخبار روز گمرک ایرانانتقال پول به حساب بانک ملیانتقال پول به کارت دیگر از طریق اینترنتترخیص خودرو گمرکترخیص کار خودروتفاوت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقیثبت سفارش واردات خودرو وزارت بازرگانیحداقل سرمایه برای واردات از چینحمل بار از چین به ایرانحمل و نقل بین المللی آبادانحمل و نقل بین المللی تینخريد از سايت Ebayخرید اینترنتی پنبه ریزخرید اینترنتی سررسید 94خرید اینترنتی صندل مجلسیخرید اینترنتی صندوقچه چوبیخرید بلیط خارج از کشورخرید بیت کوین در ایرانخرید تجهیزات زنبورداریخرید تجهیزات مهد کودکخرید عروسک از چینخرید و فروش یوان چینخریدار حواله یوروروش واردات از چینسایت آمازون فارسیسهم اتاق بازرگانی از فروششرایط ترخیص ماشین از گمرکشركت واردات از چينصادرات به عراقصادرات خدمات فنی و مهندسیفروش تجهیزات طبیفریت بار به نیوزیلندفریت بار چیستقوانين گمركي مناطق آزادقوانین گمرک برای جانبازانگابریل کارگوگمرک ثبت نامهزینه ترخیص کالا از چینهزینه حمل کالا از چینواردات ابزار از دبیواردات ابزارالاتواردات به المانواردات جوواردات خودرو 94واردات خودرو همگانی شدواردات سگ از ترکیهواردات کاغذ دیواریواردات و صادرات افغانستان

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها