تحریم‌ها مشکلی برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری ایجاد نمی‌کند- اخبار اقتصادی – اخبار تسنیم

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی کشاورزی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، عباس زارع مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری سامانه‌های نوین‌آبیاری وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری اظهار کرد: یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند؛ در سال قبل ۱۸ هزار و ۲۱۵ پروژه اجرا شد که بخشی از آن نیز هنوز در حال تکمیل است که این تعداد پروژه در سطحی بالغ بر ۳۰۲ هزار هکتار انجام شده است.

وی با بیان اینکه که از طریق سامانه‌های برخط امکان کنترل و رصد سامانه های نوین آبیاری اجرا شده وجود دارد افزود: هزینه‌های اجرای هر هکتار ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان برآورد شده که ۱۰ میلیون هزینه آن را ما پرداخت کنیم و مابقی آن را نیز باید خود کشاورز بپردازد که با وجود آنکه هزینه‌ها در سال جاری گران شده نرخ ما هنوز تغییر نکرده است.

مجری سامانه‌های نوین‌آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: پرداخت سهم کشاورز از ۳ طریق پرداخت نقدی پول، انجام کار کارگری یا خودیاری در اراضی کشاورزی یا اجاره یک ساله، بهره‌برداری آن زمین به پیمانکار بخش خصوصی انجام می‌شود که در هر استان بر اساس دستورالعمل‌ها این روش‌ها در حال جریان است.

زارع تاکید کرد: ۲۵ تا ۳۰ درصد پرداخت سهم کشاورزان به طور معمول به طور نقدی پرداخت شده است  اما در هر استان با توجه به تقاضای فرد و شرایط استانی متفاوت است.

وی درباره اولویت اختصاص اعتبارات برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری گفت: بر اساس میزان تنش آبی آن منطقه و متوسط بارش و  بر اساس عملکرد و جذب انجام شده صورت می‌گیرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: حداقل ۳۰ درصد افزایش راندمان آن با اجرای این طرح در مزارع کشور داشته‌ایم اما کشاورزان نمونه ما توانسته‌اند تا ۳۰۰ درصد افزایش عملکرد داشته باشند.

زارع گفت: در ۸ سال گذشته باوجود مشکلات خشکسالی و کاهش امکان برداشت از منابع زیرزمینی میزان تولید در کشور ما کاهش نداشته است که این نشاندهنده تاثیر اجرای سامانه‌های نوین‌ آبیاری در محصولات مختلف کشاورزی از جمله گندم است.

مجری سامانه‌های نوین‌آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی درباره بهره‌گیری از اینترنت اشیاء در اراضی کشاورزی گفت: در این ارتباط همکاری‌هایی با وزارت ارتباطات خواهیم داشت و قراردادهایی منعقد شده است تا با بهره‌گیری از اینترنت اشیاء بتوانیم افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی ایجاد کنیم. در این ارتباط ۵ شرکت دانش‌بنیان پیشنهادات خود را در این زمینه به ما ارائه دادند که چند نمونه آنها به صورت پایلوت در نقاط مختلف کشور اجرا می‌شود. هر چند که قبل از دولت خود بخش خصوصی نیز در چند نقطه کشور این طرح را پیاده کرده بود.

وی اعلام آمادگی کرد تا کشاورزانی که علاقه‌مند به بهره‌گیری از اینترنت اشیاء هستند بتوانند همزمان با اجرای سامانه‌های نوین‌ آبیاری از این امکان نیز استفاده کنند.

زارع یادآور شد که بخش خصوصی هم اینک در دشت مغان و استان‌های فارس، قزوین و یزد از اینترنت اشیاء برای انجام فعالیت‌های کشاورزی استفاده کرده‌اند که باید بتوانیم این فعالیت‌ها را به سمت اقتصادی کردن کشاورزی پیش ببریم.

مجری سامانه‌های نوین‌آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی ندارند گفت: ۹۰ درصد تجهیزات ما داخلی هستند و برای ۴۰۰ هزار هکتار ظرفیت فنی مهندسی داریم بنابراین نگرانی بابت تحریم‌ها نداریم.

وی همچنین اعلام کرد که کشاورزانی که در سال‌های گذشته اقدام به اجرای سامانه‌های نوین‌ابیاری کرده‌اند و اکنون نیاز به بازسازی و مرمت دارند می‌توانند از خدماتی که شرکت‌های طرف قرارداد دولت ارائه می‌دهند استفاده کنند.

وی تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی نیز می‌توانند در قالب شرکت‌هایی برای ارائه خدمات در این زمینه به ما مراجعه کنند ت در طرح‌ها برای استفاده از آنها بهره بگیریم.

مجری سامانه‌های نوین‌آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت حفظ خاک د رکشور گفت: علاوه بر محافظت از منابع آبی باید مراقب منابع خاکی این کشور نیز بود که به سختی تجدیدپذیر هستند به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی دفتر خاک تشکیل داده است همچنین امیدواریم با پیگیری لایحه خاک در مجلس بتوانیم در این ارتباط تاثیرگذار باشیم.

زارع در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز امیدواری از وضعیت بارش‌ها در سال جاری گفت: با این وجود ما معتقدیم باید در مصرف آب صرفه‌جویی انجام گیرد و از آب موجود به درستی استفاده شود.

وی با اشاره به حضور امروز رئیس جمهور در وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد:در بازدیدی که امروز رئیس جمهور از فعالیت‌های ما داشت گزارش عملکردی درخصوص اجرای دو هزار و ۸۰۰ هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در کشور به وی ارائه دادیم. وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرده که تمام تقاضاهای موجود برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از سوی کشاورزی مورد قبول قرار دهیم.

وی در پایان گفت: صد هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است و ۱۳۰ هزار هکتار نیز در دست اجرا داریم که تا پایان سال مالی به اتمام می‌رسد.

وی افزود: نمایشگاه ماشین‌آلات، نهاده‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری ۲۳ الی ۲۴ دی ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x