[ad_1]

به گزارش خبرنگار روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، غلامحسین شافعى در چهل و یکمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانى ایران که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، با بیان این که امروزه یکى از بزرگترین معضلات کشور مسئله اقتصاد کلان است، اظهار کرد: سوال این جا است که دولت‌ها تا چه اندازه در مسیر حل این موضوع حرکت کرده اند؟

وى افزود: کشور سال‌ها است که درگیر بیمارى حاد گردش سرمایه در بخش دلالى و زمین و مستغلات است و این دو بخش قبل و بعد از انقلاب رقیب سرسخت تولید بوده اما دولت هاى مختلف رویکردهاى جدى و حمایتى نسبت به بخش تولید نداشته اند.

شافعى با اشاره به این که ایران نسبت به سایر کشورها درصد بالایى از پس انداز را به خوش اختصاص داده است، افزود: از سال ۶٨ تا پایان ٩٧، با توجه به منابع مستقیم و غیر مستقیم، ١٧۴٢ میلیارد دلار از محل صادرات نفت و کالا حاصل شده؛ پس سوال این جا است که على رغم چنین وضعیتى، چرا اقتصاد کشور به این وضع دچار شده است.

رییس اتاق ایران عدم توجه به بخش خصوصى را یکى از حلقه هاى اصلى ناکارامدى دولت در بخش اقتصاد دانست و گفت: هفت دهه از شروع برنامه هاى توسعه گذشته و با توجه به این که ایران یکى از پیشگامان در داشتن برنامه هاى توسعه بود، اما شاخص هاى متعدد اقتصادى حاکى از این است که نظام تصمیم گیرى هاى اقتصادى در بسیارى از دوره‌ها ناکارامد بوده است.

وى ادامه داد: توجه به افزایش توان تولید و رقابت در بازار جهانى نیز حلقه گمشده در نظام سیاسى است.

بیشتر بخوانید :  از سرگیری تنش اقتصادی مسکو-آنکارا/صادرات گندم به ترکیه محدود شد

شافعى با تاکید بر این که سیستم پاداش دهى در کشور کاملا در خدمت سیستم دلالى است، تصریح کرد: رانت خوارى مدت‌ها است بلاى جان اقتصادى کشور شده و تا زمانى که کشور بهشت دلالان باشد نمى توان انتظار بهبود فضاى کسب و کار را داشت.

او اضافه کرد: بارها تاکید کرده ایم که سیستم بانکى باید در خدمت توسعه اقتصادى کشور باشد و ضوابط بانک مرکزى به طور کامل در بانک‌ها اجرا و صورت هاى مالى بانک‌ها به صورت شفاف اعلام شود.

شافعى با گلایه از مشکل فرارمالیاتى افراد ثروتمند خاطرنشان کرد: بخش هاى نامولد در کشور همچنان دنبال فرار مالیاتى هستند و اگرچه بر خان ثروت نشسته اند اما راضى نیستند حق مردم را بدهند.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها