[ad_1]

کالاهای صادراتی ایران در بخش غذایی با تغییرات عجیبی روبه‌رو شده است. پس از پسته که همچنان رتبه اول محصولات غذایی صادراتی را دارد؛ بستنی توانست حائز رتبه دوم شود و ١١۴ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،   براساس گزارش اتاق بازرگانی تهران بستنی بعد از پسته، در رده دوم قرار گرفته است. این در حالی است که در سال‌های گذشته پسته، زعفران و خرما در رده‌های اول اقلام صادراتی قرار داشتند در حالی که در نیمه اول امسال بستنی جای زعفران را گرفته و آن‌طور که آمارها می‌گویند؛ در شش‌ماهه ابتدای امسال حدود ٢٧ هزار تُن انواع بستنی به ارزش ١١۴,٨ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است. در این میان عراق بیش از سایر کشورها علاقه‌مند به مصرف بستنی بوده چراکه این کشور سهم ٩٨.۴درصدی را داشته و بعد از آن کشورهای پاکستان، افغانستان و هند بیشترین گرایش را به مصرف این محصول داشته‌اند. حالا هم در گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با عنوان «وضعیت صادرات اقلام غذایی در نیمه اول سال ٩۶» آمده که قرارداشتن محصولات لبنی (بستنی، انواع پنیر، ماست و شیر خشک صنعتی) در میان اقلام برتر صادراتی غذایی کشور با وجود حساسیت بالای این اقلام از حیث ایجاد شرایط لازم حین حمل‌ونقل و فسادپذیری آنها از موفقیت‌های مهم صنعت غذا محسوب می‌شود و علامتی بر وجود پتانسیل بالا برای توسعه بیشتر صادرات این کالاها به‌ویژه محصول بستنی است. براین اساس، به استثنای زعفران و پسته که جزء کالاهای سنتی صادراتی کشاورزی- غذایی کشور هستند، مهم‌ترین اقلام غذایی با ارزآوری بالا به ترتیب شامل بستنی، شکلات حاوی کاکائو، شیرخشک صنعتی و پنیر است. میانگین قیمت صادراتی این اقلام در مقایسه با میانگین قیمت صادرات کل کالایی کشور به ترتیب ١٢، ١١.۶، ٩.٧ و ٩.۶ برابر است که اگر صادرات تسهیل شود، برآورد می‌شود حداقل ١.٢ میلیارد دلار به ارزش صادرات سالانه صنایع غذایی کشور فقط از محل این چهار محصول افزوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  چرا طلا گران شد؟

چقدر کالای غذایی صادر شد؟

اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگر این گزارش آورده که در نیمه نخست سال ٩۶ بیش از ۶٣۶ هزار تُن محصولات عمده غذایی کشور به ارزش تقریبی ١,٢۴ میلیارد دلار به مقاصد گوناگون جهان صادر شده که  سهم صادرات غذایی از کل صادرات کالایی بدون نفت خام کشور حدود شش درصد بوده است. میانگین قیمت صادراتی هر تن کالای غذایی هزارو ٩۴۵ دلار در هر تن بوده که تقریبا ۵.۵ برابر متوسط قیمت کل کالاهای صادراتی کشور است. بیشترین تعداد مقاصد صادراتی مربوط به محصول خرما با تعداد ٧٩ کشور و کمترین مربوط به محصولات لبنی بستنی و ماست به دلیل مدت ماندگاری کوتاه این محصولات به ١٠ کشور است. بخش عمده صادرات این محصولات یعنی حدود ۴٩ درصد نیز فقط به دو مقصد عراق (٣٧ درصد) و افغانستان (١٢ درصد) بوده است. همچنین صادرات صنایع تبدیلی میوه و سبزیجات عمده شامل رب گوجه‌‌فرنگی، کنسانتره آب‌میوه و مربا و ژله نیز که از اقلام مهم صادرات غذایی هستند، در شش‌ماهه ابتدایی سال ٩۶ نزدیک به ١٢۵ هزار تن به ارزش ١٧٩ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است. صادرات چهار محصول برتر صنعت شیرینی و شکلات شامل انواع شکلات (با و بدون کاکائو) بیسکویت و ویفر با میانگین قیمت دوهزارو ۵٠٠ دلار در هر تن (هفت برابر متوسط قیمت صادرات کالایی کشور) در مجموع برابر با ١٧۵ میلیون دلار بوده است. در بخش پایانی این گزارش آمده که بررسی اقلام سنتی صادراتی غذایی- کشاورزی مثل پسته، زعفران، خرما و کشمش نشان می‌دهد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در زمینه ایجاد واحدهای بسته‌بندی همچنان بخش عمده‌ای از صادرات برخی از این محصولات به صورت فله بوده که میانگین قیمت صادراتی آن تقریبا یک‌سوم قیمت صادراتی زعفران بسته‌بندی‌شده است. حال اگر مشکلات برطرف شود، ارزش صادرات سالانه فعلی زعفران کشور به بیش از ۶٠٠ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید :  قیمت پیاز تا ۱۵روز آینده متعادل می‌شود

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآزمون ترخیص کاری گمرکآشنایی با حمل و نقل هواییاخبار گمرک استاراادرس ستاد ترخیص خودرو کرجارسال پول از فرانسه به ایراناستخدام صادرات 92اسکریلکس آهنگهاتجهیزات پسیو شبکه چیستترخیص بیمارچگونگی ترخیص خودروحد ترخص چند کیلومتر استحمل بار هوایی ایران ایرحمل زمینی از آلمانحمل و نقل شهری چیستحمل و نقل هوایی از چینحمل و نقل هوایی چیستحواله دلار به ژاپنخدمات حمل بار هوایی ایران ایرخريد از خارج كشورخرید ابزار خاتم کاریخرید اینترنتی بذر ماری جواناخرید اینترنتی طلا و جواهرخرید اینترنتی ظروف سیلورخرید تجهیزات ذخیره سازی اطلاعاتخرید تجهیزات ویپخرید خط تولید رشته آشیخرید خط تولید فوم سقفیخرید خط تولید نایلکسخرید وب مانی پرشین تولزرهگیری مرسولات سفارشی پسترهگیری مرسولات ویژهروش استفاده از بیت کوینسایت آمازون سایفونستاد ترخیص خودرو شرق تهرانشرکت ترخیص کالای پزشکیشرکتهای حمل بار هواییصادرات ثروت انسانیصرافی غدیرصرافی مشهدکارت خرید از سایت های خارجیگمرك شهيد رجاييمسکن حمل و نقل هوایینحوه خرید از سایت Ebay در ایراننحوه واردات پوشاک از چیننحوه ی ترخیص کالاواردات حکومتیواردات زیر 1000 دلارواردات گوشت قرمزویژگی های حمل و نقل هوایییگان ترخیص کننده

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها