[ad_1]

به گزارش تراز ، امیدعلی پارسا در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: نظام امارهای ثبتی مبنا هدف ارتقای کیفیت امار را دنبال می کند؛ این در حالی است استقرار نظام ثبتی مبنا در دستور کار دارد.

رییس مرکز ملی آمار، حذف موازی کاری را یکی دیگر از اهداف نظام آماری ثبتی مبنا دانست و افزود: در چها ماه آینده، بستر لازم برای این کار فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: مرکز امار سند راهبردی که اهدافی فراتر از دستگاهها دنبال می کند، را تهیه کرده که سطوحی همچون جهت گیری کلان و راهبردها را دنبال می کند.

پارسا در پاسخه به سوال خبرنگار مهر گفت: بحث تغییر نظام آماری سنتی به ثبتی مبنا، سرنوشت محتوم همه نظام های آماری در دنیا است، سرشماری بعدی انجام نمی شود و سرشماری بعدی ثبتی مبنا خواهد بود. البته فرهنگ سازی عمیق نیاز دارد وتغییرات زیادی را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: البته این کار نیازمند تغییر قوانین است چراکه به هیچ عنوان با قوانین فعلی امکان اجرای نظام آماری ثبتی مبنا وجود ندارد؛ البته مخالفت های سیاسی پیش رو نداریم و همه جریانهای سیاسی این روند را تائید می‌کنند.

پارسا به تغییر سال پایه آمارهای رشد اقتصادی و تورم اشاره کرد و گفت مرکز امار سال پایه محاسبات ملی و رشد افتصادی را به سال نود تغییر داده شده است؛ البته همچنان به دلیل شیوه های محاسبه متفاوت مرکز امار با بانک مرکزی ، امکان اعلام اعداد متفاوت است

رشد اقتصادی مرکز امار  با سال پایه ۹۰ معادل ١١.١ درصد بود که بدون نفت ۶.۴ درصد بود؛ این در حالی است که از این ١١.١ درصد، ۵٢ درصد مربوط به نفت است.

بیشتر بخوانید :  ثبت رکوردهای جدید دلار در مرداد ماه

وی افزود: نرخ تورم تیرماه ٧.۶ درصد است که با احتساب کل شهرهای بزرگ و کوچک و متوسط تعیین شده است، اما بانک مرکزی تورم را فقط برای شهرهای بزرگ مطرح می کند ضریب جینی کشور ٠.٣٧ در مناطق شهری و ٠.٣۴ برای روستاها است.

پارسا در خصوص امار اشتغال و بیکاری گفت: نرخ مشارکت در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل،   از ٣٩.۵ به ۴٠.۶ درصد بوده است و نرخ بیکاری از ١٢.٩ به ١٢.۶ درصد شده است.

این در حالی است که تعداد شغل ها ٧٠٠ هزارتا اضافه شده که ۴۵ هزار شغل مربوط به بخش کشاورزی است.

وی گفت: بخش ساختمان به ارامی حرکت رشدی خود را نشان می دهد ولی هنوز مسکلات پابرجا است، در این میان ٢٩١ هزار شاغل، زنان بوده اند.

پارسا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص عدم اعلام امار سفارشی از سوی مرکز امار گفت: اگر فردی از مرکز آمار، آمار سفارشی بخواهد، حتما مرکز آمار نخواهم ماند.

وی افزود: امکان ندارد یک رییس مرکز امار از معاونان خود بخواهد امار اشتباه اعلام کرده یا امار سفارشی بسازند؛ چراکه مهر ابطال خود در مرکز امار را خواهد زد.

وی افزود: فرقی ندارد که رییس مرکز امار چه کسی باشد، بدنه کارشناسی این مرکز راه خود را می دهد.

پارسا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر، مبنی بر این که چرا شورای عالی آمار یک بار برای همیشه پرونده اعلام آمار از طرف یک مرجع واحد را نمی بندد، گفت: طبق قانون اعلام رسمی امار باید از سوی مرکز امار صورت گیرد، این خواسته مقام معظم رهبری است که امار واحد اعلام شود؛ اما به هرحال قانون گفته که بانک مرکزی هم می تواند امار ارایه دهد.

بیشتر بخوانید :  بازار فرش ایران نیازمند تغییر است

وی تصریح کرد: ما در شورای عالی امار به هر حال این موضوع را پیگیری می کنیم.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاارسال پول به ایران از انگلستانپست اکسپرس Fedexپست هوایی بین المللیپی پال ایمیلپی پال تبریزپیگیری پست بین المللیتبدیل وب مانی به بیت کوینتجهیزات شبکه خوزستانتجهیزات شبکه لرستانترخیص خودرو از منطقه آزادترخیص کالا بندر امامحمل بار هوایی ایران ایرحمل و نقل زمینی چیستحمل و نقل مسافری دریاییحواله دلار چیستحواله یورو به اروپاخرید ابزار کشاورزیخرید از سایت آمازونخرید از سایت آمازون و تحویل در ایرانخرید از علی بابا در ایرانخرید اینترنتی ژل تاخیریخرید یوانخرید یوان چیندفتر کارگو ماهانرشته ی گمرکرهگیری مرسوله ی سفارشیروشهای حمل بین المللیسایت فروشگاه آمازونشرایط ترخیص کالا از گمرکشرکت پست اکسپرسشرکت حمل ونقل بین المللی روشن تیرصادرات 66صادرات میوه به روسیهضوابط تاسیس شرکت حمل و نقل کالاطلب مستر كارتعضویت بیت کوینقرارداد حمل دریاییقوانین گمرک چینقوانین گمرکی آمریکاقوانین گمرکی کشورکارت بازرگانی شرکتگمرک آ.غگمرک گوربولاغهزینه پست اکسپرسهزینه پست بین المللی Dhlهزینه گمرک صادراتواردات اجناس از چینواردات دوچرخهواردات سگ از المانواردات گوشی از دبی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها