[ad_1]

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مناطق آزاد تجاری صنعتی به منظور کمک به شکوفایی اقتصاد کشور شکل گرفتند و رسالت و ماموریت های مناطق آزاد در سطح ملی طبق اهداف عنوان شده در ماده پنج اساسنامه سازمان های این مناطق ‘ایفای نقش شایسته در اقتصاد ملی’، ‘بهبود رفاه اجتماعی همه جانبه’ و نیز ‘اهمیت و نقش مناطق در ارتقای امنیت ملی’ تعریف شده است.

در بند ۱۱ سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز ۴ ماموریت در بحث گسترش و تسهیل تولید، افزایش صادرات، انتقال فناوری های پیشرفته و تامین نیازهای کشور و نیازهای مالی از خارج کشور به این مناطق سپرده شده است.

افزون بر این برای هر کدام از هفت منطقه آزاد کشور بر اساس توانایی ها و امکانات آنها ماموریت های خاصی تعریف شده است.

هر چند بررسی فعالیت های مناطق آزاد تجاری صنعتی و مقایسه آن با اهداف تأسیس این مناطق نشان می‌دهد که برخی از اهداف مورد نظر تحقق نیافته اما اتهام هایی همچون تبدیل مناطق آزاد به بهشت قاچاقچیان بی پایه به نظر می رسد.

کارشناسان معتقدند هر چند شاید در دوره ای به سبب نبود ابزارهای کنترلی لازم، مناطق آزاد مورد سوء استفاده قاچاقچیان کالا قرار گرفته اند، اما در زمان حاضر به واسطه تقویت ابزارهای نظارتی و کنترلی و هماهنگی های ایجاد شده بین این مناطق و گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات غیرمجاز از مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد ‘ارس’ بسیار کاهش یافته است.

با این نگاه بود که دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در سفر دو هفته قبل خود به منطقه آزاد ‘ارس’ با بی معنا خواندن مقوله قاچاق در مناطق آزاد که توسط برخی از افراد مطرح می شود، گفت: با توجه به زیرساخت ها و امکانات گمرکی، امکان قاچاق در این مناطق وجود ندارد.

بیشتر بخوانید :  تاکید رئیس جمهور بر مبارزه جدی با فساد اقتصادی

مرتضی بانک با اشاره به اینکه در واردات کالاهای تجاری در قالب تجارت چمدانی پایبند به مقررات گمرک هستیم، گفت: ما در مورد رعایت مقررات تجاری، بیش از همه مدعی هستیم و باید تلاش کنیم شائبه قاچاق از مناطق آزاد را از ذهن مردم و مسئولان بزداییم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس نیز با اشاره به برنامه های پیشگیرانه این منطقه برای مقابله هدفمند با قاچاق شامل اصلاح و نوسازی فرآیندهای تجاری و گمرکی، ساماندهی تجارت مرزی و فرامرزی، ساماندهی نظام حمل و نقل و ترانزیت و اعمال نظارت هوشمند و سیستمی، رهگیری مالی و شفاف سازی فعالیت های تجاری، گفت: کل منطقه فنس کشی شده و دروازه های ورودی و خروجی این منطقه مجهز به دوربین های مدار بسته است که توسط واحد مانیتورینگ مرکزی ۲۴ ساعته کنترل می شوند.

ابراهیم باقرزاده با اشاه به اینکه دروازه های منطقه به گمرک ایران تحویل شده است و توسط کارکنان گمرک کنترل می شوند، خاطرنشان کرد: به پشتوانه همکاری نیروهای وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی قاچاق سازمان یافته تا کنون در منطقه اتفاق نیفتاده و میزان قاچاق خرد توسط خودروهای شخصی خیلی کم شده است.

وی با اشاره به اینکه واردات کالای همراه مسافر به منطقه آزاد ارس تابع مقررات گمرک کشور و مشابه سایر دروازه های ورودی است، گفت: فروش کالای همراه مسافر هم توسط فروشگاه های منطقه با همکاری ستاد نظارت بر اصناف به شدت کنترل می شود.

باقرزاده با اشاره به مجهز شدن گمرک جلفا و نوردوز به دستگاه بازرسی ایکس ری، گفت: ورود و خروج مسافر در منطقه آزاد ارس به صورت الکترونیکی کنترل می شود و گمرک ایران برای تقویت بازرسی خودروها هم درصدد نصب ایکس ری ویژه در مبادی ورودی منطقه است.

بیشتر بخوانید :  کوچ مستأجران به واحدهای کوچک‌تر

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه برخورد با باندها و شبکه های اصلی قاچاق توسط دستگاه های مسئول در کشور، خاطرنشان کرد: ستاد مستقر در منطقه آزاد ارس نیز ضمن شناسایی کالاهایی که بیشترین میزان قاچاق را به خود اختصاص داده اند، بسته هایی را برای کاهش قاچاق این کالاها، تدوین و اجرایی کرده است.

مدیرکل گمرک جلفا نیز با اشاره به استقرار نیروهای گمرک در ۱۰ ورودی (گیت) منطقه آزاد ارس اعلام کرد:دستگاه بازرسی ایکس ری خودرویی برای گمرک نوردوز خریداری شده است و در حال جانمایی هستیم.

توحید آذربد با بیان اینکه برای واردات کالای همراه مسافر تا سقف ۸۰ دلار بدون عوارض گمرکی و بیشتر از آن با پرداخت عوارض محدودیتی وجود ندارد، گفت: با توجه به تقویت سامانه های نظارتی و همکاری مدیران منطقه آزاد ارس شاهد کاهش واردات غیرمجاز از منطقه هستیم.

در سال های گذشته بسیاری از منتقدان به مدیریت مناطق آزاد تاخته‌اند و گفته‌اند که این مناطق به مبادی قاچاق در ایران تبدیل شده اند و بخشی از این اتهام ها هم متوجه منطقه آزاد ارس بوده است.

این گونه اتهام زنی ها در حالی انجام می شود که بنا بر اعلام فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی، اطلاق دروازه قاچاق کالا به منطقه آزاد ارس، بی انصافی است.

سردار محسن حسن خانی گفت: ما نمی توانیم بگوییم که منطقه آزاد ارس دروازه قاچاق کالاست، اما به هر حال بخشی از کالاهای قاچاق کشف شده در شهرهای استان توسط نیروهای انتظامی از این منطقه وارد شده است.

منطقه آزاد ارس در ۵۱ هزار هکتار در شمال غرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته و در محدوده متصل شهرستان جلفا و محدوده منفصل بخش هایی از شهرستان های کلیبر و خداآفرین را دربرگرفته است.

بیشتر بخوانید :  ۱۶ هزار طرح هادی در کشور اجرا شده است

بر اساس گزارش های منتشر شده سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان آذربایجان شرقی کشف شد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب ها1 در هزار اتاق بازرگانیاتاق بازرگانی ترکمنستاناتاق بازرگانی صنایع و معادن خراسان رضویبيت كوين چیستبیت کوین ایرانیپست اکسپرس دیجی کالاپی پال بعد از تحریمتجهیزات شبکه فشار ضعیفترخیص کالا از گمرک خرمشهرترخیص کالا به انگلیسیچگونه وب مانی را شارژ کنیمحمل بار از چین به ایرانحمل و نقل کالا از چینحواله ارز مسافرتی بانک ملتخدمات کارگوخريد دارو از خارجخرید المان سرد کننده Tecخرید خط تولید ام دی افخرید قالب از سایت های خارجیخرید و فروش اینترنتی سهامخرید و واردات کالا از چینروش خرید از سایت خارجیستاد ترخیص خودرو راهورسود واردات خودرو چقدر استشرکت خرید از چینشرکتهای واردات از چینصادرات گچ به چینصادرات مصر 2013صرافی در منطقه 5صرافی شرفی لندنصرافی طاهر دبیطریقه ی خرید بسته اینترنتی رایتلفرستادن پول به حساب دیگرفریت بار به روسیهقرارداد ترخیص کارکارت بازرگانی ثبت نام شیرازکارت بازرگانی سمنانمراحل ترخيص خودرو از گمركمرکز خرید ابزار و یراقمشخصات خدمات بار هوایی سرعت رساننحوه ی خرید از Ebayنموذج 6 وارداتهمایش ایمنی در حمل و نقل هواییواردات آمریکاواردات ابزار باغبانیواردات چوبواردات خودرو لوکسواردات دام زندهواردات شکلات خارجیوب مانی اندروید

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها