[ad_1]

به گزارش تراز ، پیش رویداد تکانش با هدف ارائه، بحث و بررسی ایده ها و خلاقیت‌های جدید در حوزه آموزش و تربیت با تأکید بر اینکه نباید منتظر وزیر آموزش و پروش و نظام آموزشی ماند و افراد دغدغه مند باید خود فعالیت کنند، برگزار شد.

پیش رویداد «تکانش» با حضور محمد حسن داوودی، مدیر مجتمع صبح رویش و محمد آزین، مدیر عامل مؤسسه تعلیم و تربیت برهان به همت مرکز رشد و شکوفایی فناوری ها و هنر قرانی و بنیاد فرهنگ و تربیت برهان روز گذشته در سالن کنفرانس سازمانی قرآنی دانشگاهیان برگزار شد

تکانش سرواژه توسعه کارآفرینی و نوآوری آموزشی است. در تکانش باید مسائلی را به عنوان شرکت کنندگان در رویداد حل کنیم و صرفا ایده پردازی برای انجام کاری نیست. مدرسه صبح رویش، پاسخی برای مسئله ای است که با آن مواجهه شده‌ایم.

محمد حسن داوودی مدیر مجتمع صبح رویش به عنوان کارآفرین آموزشی صحبت‌های خود را با معرفی مجتمع صبح رویش اینگونه آغاز کرد: مدرسه صبح رویش ترکیبی از آسیب‌های اجتماعی و کودکان کار و آموزش است که به عنوان مدرسه شناخته می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب آسیب های اجتماعی در کشور افزود:آنچه باعث شد در دروازه غار کار مدرسه صبح رویش را شروع کنیم بحران جدی و غول بزرگ آسیب های اجتماعی بود که بحث کودکان کار تنها یکی از بخش های آن است.

در ادامه داوودی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت مقابله با آسیب های اجتماعی تاکید کرد: همه این مشکلات از رده مسئولین قابل حل نیست و باید افراد دغدغه مند وارد این حوزه شوند. بر همین اساس تیمی دغدغه مند، فعال، عاشق و جهادی تشکیل شد. در آغاز آنچه برای تیم ما مهم بود فرایند علمی بود چرا که از ابتدا مشخص نبود که فعالیت ما راه اندازی مدرسه باشد هر چند سابقه تیم، مدرسه و آموزش بود. ما فعالیت خود را با بررسی های میدانی و اردوها آغاز و مدل آموزشی رویش را طراحی کردیم.

چرا همیشه باید منتظر وزیر آموزش و پرورش برای اصلاح امور آموزشی باشیم؟

وی با طرح این سوال که «چرا همیشه باید منتظر وزیر آموزش و پرورش برای اصلاح امور آموزشی باشیم؟» ضمن اشاره به برخی معلمان که همیشه در انتظار پرداخت های مطلوب یا مقایسه حقوق و شان اجتماعی معلمان کشورهای گوناگون با خودشان هستند، گفت: نگاه من معکوس است و این ما هستیم که باید در نظام تعلیم و تربیت اصلاحاتی انجام دهیم و طبق تعابیر ادبیات جهادی مجموعه صبح رویش، اگر خروجی دریافت نمی کنیم اولین مقصر خود ما هستیم.

مدیر مجتمع آموزشی صبح رویش، در مورد الگوی آموزشی مدرسه تشریح کرد: سعی کردیم الگوی آموزشی را در مسیر تئوری و علمی، خروجی محور طراحی کنیم تا بچه ها در مدرسه مهارت ها را هدف محور بیاموزند.

ما در مدرسه صبح رویش با وجدان خود رو به رو هستیم

وی ضمن نقد برخی طراحی های آموزشی که به اهداف کامل خود نمی رسند و خروجی مدرسه را تشکیل نمی‌دهند، گفت: تمام سعی ما بر هدف محور بودن برنامه آموزشی است چون ما مجبور بودیم که اینگونه مسیر آموزشی را طراحی کنیم. ما در مدرسه صبح رویش با وجدان خود رو به رو هستیم. در مدارس عادی با وجدان خود به زودی روبرو نمی شویم ولی در صبح رویش با وجدان خود در همان بعد ازظهر رو برو هستیم و به همین سبب به موثر واقع شدن برنامه ها فکر می کنیم.

بیشتر بخوانید :  شکوفایی کشاورزی با تولید محصولات ارگانیک

داوودی پیرامون خلاقیت آموزشی در مدرسه صبح رویش اشاره کرد و گفت: میز گفت‌وگو، زنگ حال خوب و صف مارپیچ که در آن بچه ها کلاس به کلاس مانند همه مدرسه ها تفکیک نمی شوند و هدف ما این است که بچه ها وحدت را بیاموزند از جمله کارهایی است که در مدرسه انجام می دهیم. در این برنامهبچه های بزرگ‌تر باید نقش حامی بچه های کوچک تر را داشته باشند مانند فرزند بزرگ تر در خانواده که حامی فرزند کوچک تر است. همکاری و کار تیمی باید از مدرسه شکل بگیرد و سپس به جامعه انتقال می یابد.

وی درباره دیگر برنامه های خلاقیت آموزشی صبح رویش افزود: کلاس «با هم بهتر از دیروز»، از دیگر برنامه هایی است که در حال طراحی آن هستیم و هدف ما این است که بچه ها حامی یکدیگر باشد و بچه های کلاس های بالاتر و کلاس های پایین تر در تقابل همدیگر نباشند. سعی داشتیم در بحث آموزش های رفتاری برنامه ریزی های جدی داشته باشیم. آموزش های مهارتی را به شغلی و رفتاری تقسیم بندی کرده ایم. در کلاس های زیست کده، آموزش مهارت های زندگی ارائه می شود که بسیاری از مهارت ها به صورت جدی در این کلاس ها آموزش داده می شود.

آموزش قرآن در «وطن کده»

داوودی همچنین اضافه کرد: در کلاس بازیکده با طراحی های خاصی که انجام می شود بچه ها بازی کردن را یاد می گیرند. در کلاس «وطن کده» که مانند مکتب خانه های قدیم است شاهنامه خوانی و قرآن خوانی آموزش داده می شود. اسطوره بچه ها هم می تواند شهید همت مطرح شود و هم رستم دستان که بچه ها این افراد را در کنار هم ببیند.

وی در تشریح الگوی آموزشی «صبح رویش» یادآور شد: بر اساس مدل های آموزشی کشورهای دیگر و مدل های موفق کشورمان تحقیقاتی انجام داده ایم و حتی در برنامه تربیتی و مهارتی بچه ها فرآیند آموزشی تهیه کرده ایم که با هدف پیش برویم. باید به بچه ها مهارتی داده شود تا وارد جامعه شوند و مهارت ها نهادینه شود تا نتیجه عمل را درک کنند.

داوودی پیرامون برنامه دوره بالاتر مدرسه نیز گفت: در دوره بالاتر بچه ها مجموعه ای از مهارت ها را به اندازه دروس هنرستان یاد می گیرند و حتی شکست در کار اقتصادی را درک می کنند.

داوودی در بخش پایانی صحبت های خود اینگونه نتیجه گیری کرد که: به خروجی های مورد انتظار مدرسه صبح رویش نزدیک هستیم. سر چهارراه خیابان ها وقتی با کودکان کار مواجهه می شویم همیشه عده ای هستند که سوال کنند «یکی نیست این بچه ها را سامان بدهد و آموزش دهد؟» این یکی نیست، اکنون صبح رویش شده است. بچه های تمام مدارس، آینده سازان کشور هستند و باید به خروجی نظام آموزشی فکر کنیم.

در بخش بعدی مراسم محمد آزین، مدیر عامل موسسه تعلیم و تربیت برهان ضمن تشکر و تایید سخنان داوودی گفت: ویژگی مؤسسه تعلیم و تربیت برهان، افرادی است که دغدغه مشترک تعلیم و تربیت دارند.

بیشتر بخوانید :  نگرانی از میوه شب عید وجود ندارد/ پرتقال کمتر از ۴هزار تومان شد

وی در ادامه با معرفی مختصر پروژه های مؤسسه برهان افزود: رویداد چهارسوق تا به امروز ۶۰ ارائه توسط صاحبان تجربه، مسئولین رسمی نظام رسمی کشور، معلم روستایی مدرسه خلاق و … داشته است. مخاطبین چهارسوق مدیران، معلمان، دانشجویان و عموم علاقه مندان به تعلیم و تربیت هستند که با نمونه هایی از تجربه های خوب آشنا شوند. چهارسوق از امسال احتمالا یک رویداد یک روزه کامل با تعداد بیشتری سخنرانی و بخش های جانبی رویداد خواهد داشت

وی در ادامه در خصوص حمایت از برگزاری «چهارسوقک ها» توسط تیم های متقاضی خبر داد و دربازه رویداد «همسو» گفت: این رویداد بین جمع کوچکی از صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت برگزار می شود و مختص کسانی است که می خواهند بشنوند و شنیده شوند، افرادی که چالش هایی دارند و به دنبال پاسخ اند و افرادی که پاسخ هایی برای چالش های دیگران دارند.

آزین درباره رویداد رویش اضافه کرد: این رویداد مسئله محور و دانش آموزی است و به دنبال پیدا کردن و حل مسائل آموزشی محیط اطراف است.

وی با اشاره به هویت حلقه های تعلیم و تربیت گفت: این حلقه ها جمع های دانشجویی یا طلبگی یا اقشار دیگر هستند که طبق آیین نامه یک حلقه با مدیریت دبیر حلقه تشکیل می شود و تاکنون پیش رویداد اول تکانش با همکاری حلقه های تعلیم و تربیت دانشگاه شریف، شهید بهشتی و علامه طباطبائی انجام شد.

مدیر عامل مؤسسه تعلیم و تربیت برهان درباره رویداد تکانش گفت: تکانش، نوآوری مسئله محور در حوزه آموزش است. قلب رویداد تکانش مسئله محور بودن آن در حوزه آموزش است که البته با نوآوری، مسئله حل می شود. عنوان دیگری که می توان برای تکانش مد نظر قرار داد کارآفرینی است که مفهوم کارآفرینی عام(اجتماعی یا سودآوری) است.

آزین با اشاره به سرواژه عبارت« تکانش» گفت: تکانش سرواژه توسعه کارآفرینی و نوآوری آموزشی است. در تکانش باید مسائلی را به عنوان شرکت کنندگان در رویداد حل کنیم و صرفا ایده پردازی برای انجام کاری نیست.

وی با اشاره به فعالیت مدرسه صبح رویش اظهارکرد: مسئله صبح رویش، پاسخی برای مسئله ای است که با آن مواجهه شده‌ایم.

آزین با طرح این سوال که «چرا ما در حوزه آموزش و فرهنگ و تربیت وارد شدیم؟» تاکید کرد: در درجه اول علوم انسانی پایه ای ترین حوزه علم هستند که با انسان سروکار دارند. در درجه دوم حوزه آموزش، تربیت و فرهنگقلب علوم انسانی است که دقیقا با انسان سروکار دارد. دغدغه ما در مؤسسه تعلیم و تربیت برهان و احتمالا شرکت کنندگان در این مراسم این است که مهم ترین مسائل را حل کنیم.

وی ضمن تاکید بر سه گام شروع مسئله، راه حل و تولید ارزش، بیان کرد: اگر این سه گام را طی نکنیم شبیه فضاهای دانشگاهی و آموزشی مدرسه می شویم که در آنها اگر با مسئله هم برخورد شود جنبه ساختگی دارد و واقعی نیست.

آزین در مقایسه رویدادهای نوآوری و کارآفرینی با رویداد تکانش اظهار کرد: رویدادهای نوآوری و کارآفرینی معمولا سیر ندارد. نمونه معروف آن استارتاپ ویکندها هستند که بیشتر شبیه اردوها و کمپ ها است که تیم بندی ها و ایده پردازی همزمان آغاز می شود و معمولا ایده از مسئله شروع نمی شود. فرق تکانش با رویدادها این است که ایده در سایر رویدادها از بازار شروع می شود که اولویت، سود بیشتر است اما در تکانش اولویت سود نیست.

بیشتر بخوانید :  جایگاه دبیر کلی مجمع کشورهای صادر کننده گاز به روسیه رسید

وی در توضیح سخنان خود ادامه داد: در تکانش قصد داریم رویداد را پخته تر کنیم و انسان ها همدیگر را بهتر بشناسند و چند ماه این فرآیند ادامه داشته باشد و ایده ها پخته تر شود و حتی اگر لازم است ایده ها تغییر پیدا کند حتی مسئله ها تغییر پیدا می کند چون عجله ای نداریم، مهم این استکه از همدیگر یاد بگیریم.

مدیر موسسه برهان درباره پیش رویدادها خاطر نشان کرد: اصل اتفاق تکانش در پیش رویدادها اتفاق می‌افتد که البته قرار نیست ما فقط منتقل کننده باشیم بلکه نقش تسهیل کنندگی و ایجاد فضای ایده پردازی و نوآوری و نهایتا تهیه ابزارهایی که برای حل مسئله نیاز خواهید داشت راداریم. این شما شرکت کنندگان هستید که بر روی مسئله کار می کنید.

آزین درباره پیش رویدادهای بعدی گفت: در پیش رویدادهای آتی، درگیر چگونگی پیدا کردن مسئله خواهیم بود و افراد به شکل تیم، فرآیند را پیش خواهند برد تا به رویداد نهایی برسیم. پس می توانیم نام این پیش رویدادها را «دوره تکانش» بگذاریم بدین صورت که رویداد گسسته از هم نیست.

وی درخصوص ثبت نام در دوره های آتی تکانش نیز گفت: احتمالا ثبت نام در دوره های بعدی به صورت کل دوره است تا افرادی که همراه تکانش هستند مشخص باشند.

آزین با طرح این سوال که «در پیش رویدادها چه اتفاقی قرار است رخ دهد؟» گفت: پیش رویداد ها جلسات سخنرانی و کلاس درس نیستند و قرار نیست تکنیک آموزش دهیم البته گاهی در صورت نیاز ممکن است این موارد را داشته باشیم. وی در ادامه گفت: در اصل پیش رویدادها دورهمییادگیری مشارکتی است که سخنرانی ها نیز در این راستا است. در این پیش رویدادها تیم سازی، اجرای فرآیند نوآوری مسئله محور در مدت چند ماه انجام می شود. سخنرانی ها، ارائه های افراد موفق و احتمالا بازدید ها کهنقش تسهیل کنندگی فرآیند را دارند، کارگاه های آموزشی معطوف به نیاز و تکنیک های ایده پردازی، تکنیک های حل مسئله، معیارهای انتخاب مسئله و بحث هایی درباره مبانی نظری تعلیم و تربیت نیز از برنامه هایی است که در پیش رویدادها برگزار می شود.

آزین افزود: گاهی گفت‌وگو و بحث مشارکتی صورت می گیرد و تیم ها کارشان را ارائه می کنند به عنوان مثال بعد از مرحله انتخاب مسئله، هر تیمی فرصت دارد در زمان کوتاهی برای بقیه گروه ها مسئله اش را تشریح کند. از پیش رویداد سوم که افراد همراه تکانش تصویب خواهند شد، یکی از وظایف هر کدام از تیم ها این است ک یکی از جلسات را اجرا و هماهنگی هایش را بر عهده بگیرد.

آزین درباره رویداد نهایی نیز عنوان کرد: امیدواریم رویداد نهایی در حدود آذر ماه در دانشگاه شریف برگزار شود که این رویداد صرفا یک اختتامیه است که احتمالا تیم هایی که در پیش رویدادها حضور نداشته باشند هم بتوانند شرکت کنند ولی فقط تیم ها داوری خواهند شد و فرآیند انتخاب مسئله و ایده پردازی و حل مسئله اتفاق نمی افتد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی ایران پاکستاناتاق بازرگانی پستهارسال پول به سوئدانتقال پول به کارت عابر بانک ملیبانک صادرات 09602بیت کوین در آمریکابیت کوین ویکی پدیابیمه حمل و نقل بین المللی کالاترخیص کاری در گمرکترخیص کالا از گمرک رجاییترخیص کالا یعنی چهچگونگي ترخيص كالا از گمركحمل و نقل ریلی در ژاپنحواله دلار به دبیخدمات بار هوایی نفیس ترابرخرید اینترنتی 2050خرید اینترنتی پاسور ارزانخرید اینترنتی طرح ترافیک یک روز تهرانخرید اینترنتی عصای چوبیخرید اینترنتی قاب گوشیخرید تجهیزات تعمیر موبایلخرید تجهیزات صدابرداری فیلمخرید ساکس آمریکاخرید گوشی از آلمانخرید ویزای المانرهگیری مرسوله ی پیشتازرهگیری مرسوله ی تیپاکسسایت اتاق بازرگانی آذربایجان غربیسایت خرید از چینستاد ترخیص خودرو بزرگراه یادگار امامسریعترین پست ایرانضريبة ترخيص السياراتفرم کارت بازرگانی و عضویت چاپ شدهفروش خط تولید خانگیقوانین تجاری گمرکی و بیمهقوانین گمرکی افغانستانکارگو ترکیش ایرلاینکارگو کیش ایرگمرک رازی کجاستمستر کارت برای اپل ایدینحوه واردات پوشاک از دبینحوه ی صادرات به عراقنرخ ترخیص خودروهزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباسهزینه حمل بار هوایی ماهانواردات حبوبات در سال 92واردات خودرو اشخاص حقیقیواردات قطعات کامپیوتر از دبیواردات کالا از چینواردات ماشین سنگین از دبی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها