[ad_1]

به گزارش تراز ،پنجشنبه گذشته سنای آمریکا قانون جدید تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب رساند که پیامدهای اقتصادی آن حائز اهمیت است؛ با این حال کارشناسان معتقدند اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادمقاومتی در سال جاری، اثرگذاری این تحریم‌ها را به حداقل خواهد رساند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ابعاد این تحریم با تحریم‌های قبلی بسیار متفاوت است. برخی کارشناسان به این قانون لقب سیاه‌چاله تحریم می‌دهند و معتقدند که با اجرای این قانون همه کشور به عنوان حامی تروریست معرفی خواهد شد.

لزوم اتخاذ تصمیم قاطع بر انتخاب راه اقتصادمقاومتی و نگاه به درون، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و پیمان‌های تجاری با کشورهای مستقل از آمریکا، اجرای پیمان‌های پولی دوجانبه، فروش نفت به ارزهای غیردلار، مقاوم‌سازی بازارهای ارز، بورس و انرژی و کاستن انتظارات از برجام از جمله توصیه‌های کارشناسان به مسئولان دولتی برای مهار تحریم‌های جدید آمریکا در صورت اجراست.

کاهش وابستگی به واردات

دکتر مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا به خبرنگار ما گفت: آمریکا تنها یک کشور است و نباید نگران تحریم‌های آن باشیم به این دلیل که نیازهایمان را می‌توانیم از دیگر نقاط جهان تهیه کنیم.

تقوی افزود: توافق‌نامه برجام راه‌های اقتصادی و تجاری ایران را با کشورهای مستقل از آمریکا هموار کرده است و اکنون کارشکنی آمریکا نمی‌تواند مشکلات عمده‌ای برای اقتصاد کشورمان ایجاد کند به این دلیل که مخالفان زیادی در سراسر جهان وجود دارند که برخلاف سیاست‌های اقتصادی این کشور علیه ایران تصمیم‌گیری کرده‌اند و با ایران مشغول مراودات اقتصادی هستند.

این استاد دانشگاه معتقد است: امتیازهای اقتصادی ایران برای بسیاری از کشورهای اروپایی و دیگر نقاط جهان آن‌چنان است که بعضا بدون توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان، حتی فرش قرمز برای ایران پهن کرده‌اند و به نوعی روابط اقتصادی خود را با ایران افزایش داده‌اند، از این‌رو می‌توانیم با نگاهی دقیق و هوشمند به دنبال جایگزینی برای محصولات آمریکا باشیم.

بیشتر بخوانید :  افزایش۱۱۵درصدی درآمدگمرکی/ورود۳.۶میلیارد دلاری کالا ازطریق کولبری

وی تاکید کرد: همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد مهم‌ترین نکته‌ای که باعث می‌شود برخی کشورها مثل آمریکا در مقابل سیاست‌های اقتصادی کشورمان کارشکنی کنند، وابستگی اقتصاد ایران به واردات است و لازم است با درنظر گرفتن فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام برداشت و اصولا وابستگی اقتصاد کشورمان را به آمریکا یا دیگر کشورها کاهش دهیم تا در آینده نیز چنین تصوری برای آنها نباشد که می‌توانند علیه ایران کارشکنی کنند.

تقوی با اشاره به اهمیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از دلایل مطرح شدن اقتصاد مقاومتی، چالش‌ها و ضعف‌هایی بود که کشور با آن مواجه شده است، بخصوص کاهش نرخ اشتغال و تولید. نباید با استفاده مداوم از درآمدهای نفتی، فقط به‌عنوان کشور مصرف‌کننده شناخته شویم.

وی معتقد است، باید ضمن تحریم هوشمندانه خرید کالا از آمریکا، با اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه خام‌فروشی و مصرف بی‌رویه از درآمدهای نفتی برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم، هرچند نباید فراموش کنیم اکنون سرمایه‌گذاری‌های مناسبی از سوی شرکت‌های بین‌المللی در ایران صورت گرفته و امتیازهای ایران برای جلب نظر سرمایه‌گذاران آنچنان است که با سیاست‌های خصمانه آمریکا نیز مورد تهدید قرار نگیرد، چون شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند دقیقا برنامه‌ریزی کنند که چگونه با ایران ارتباط اقتصادی داشته باشند که آمریکا نتواند در فعالیت‌هایشان کارشکنی کند.

استفاده از پیمان‌های پولی

محمدعلی مسعودی، متخصص اقتصاد تحریم هم به خبرنگار ما گفت: یکی از پنج بند تحریمی این قانون که بی سابقه است، بند تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وی افزود: سپاه پاسداران یک نهاد رسمی، مشروع و ریشه دار در قانون اساسی کشور است و فارغ از تاثیرات اقتصادی هر ارگان، فرد یا نهادی که با سپاه پاسداران در ارتباط باشد در فهرست تحریم قرار خواهد گرفت که در این شرایط سرمایه‌گذاری خارجی و بانک‌های کوچکی که با ایران همکاری داشتند، دوباره از ایران خارج خواهند شد. مسعودی تاکید کرد: برجام ۴۰۰نفر و نهاد را از فهرست تحریم خارج کرد، اما هنوز ۲۰۰ نفر و نهاد در آن فهرست قرار دارند که برای همین رقم بانک‌های بزرگ جهان با ایران همکاری نداشتند. حال باید تصور شود این ۲۰۰ فرد و نهاد به چند هزار افزایش یابد و ایران در این زمینه باید اقدامات متقابل برای کم اثر کردن تحریم را در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید :  رهبر معظم انقلاب:کل بلوچستان را «ریکه‌پوت» کنید

متخصص اقتصاد تحریم تاکید کرد: بانک‌ها و شرکت‌های خارجی که بسیار با احتیاط با ایران همکاری می‌کردند بعید است کوچک‌ترین همکاری‌ای با ایران داشته باشند. حتی اگر قانون تصویب شود و اجرا نشود، فضای سنگین روانی علیه ایران را بالا می‌برد. مسعودی اظهار کرد: اولین تأثیر در نقل و انتقال پول نفت به وجود خواهد آمد و تاثیرات بعدی در تورم و رکود است و ایران باید از پیمان‌های دوجانبه پولی و فروش ریالی نفت استفاده کند تا تحریم‌های جدید کم اثر شود.

مقاوم‌سازی بورس، ارز و انرژی

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در این باره به خبرنگار ما گفت: رفتار خصمانه آمریکا نشان‌دهنده این موضوع است که آنها به دنبال راهکاری برای نقض برجام بودند و اکنون برای رسیدن به اهداف شوم خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کردند و این موضوع به روح و جسم برجام آسیب خواهد زد. وی افزود: آمریکایی‌ها به دنبال پاره کردن برجام بودند، اما به دلیل این‌که امکان انجام آن را نداشتند به روش‌های ابداعی روی آوردند و یکی از ارگان‌های نظامی و امنیتی ایران را حامی تروریست معرفی کردند در حالی که ایران همیشه با این پدیده مبارزه کرده است. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای تحریم‌ها تاثیری در نرخ ارز خواهیم داشت یا خیر اظهار کرد: قطعاً بی تأثیر نیست و شرایط کشورها به هم مرتبط است و هر اتفاقی قطعا در نرخ ارز، بورس و قیمت انرژی تأثیر می‌گذارد و باید نسبت به مقاوم‌سازی این بخش‌ها اقدام کرد.

نگاه درون‌زا برای مهار تحریم‌های جدید

بیشتر بخوانید :  توکلی: تهدید به افشاگری علیه عاملان بروز مشکلات برای موسسات مالی

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های جدید سنا، گفت: تحریم‌های جدید سنا، بسیار گسترده است و تحریم‌های ثانویه نیز در دل آن گنجانده شده است. این تحریم‌ها حتی شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران قرارداد ببندند را نیز شامل می‌شود و ماده دو و ماده چهار آن، به بهانه تروریسم و نقض حقوق بشر تنظیم‌ شده است.

حمیدرضا فولادگر یادآور شد: در سال‌های قبل برخی بخش‌های سپاه و اشخاص حقیقی مرتبط با این نهاد تحریم بودند که با تحریم‌های جدید، کل سپاه مشمول تحریم شده است. وی همچنین تصریح کرد: با اتفاقات اخیر سنا، دور جدیدی از تحریم‌ها آغاز می‌شود که با توجه به رأی قاطع سنا به این تحریم‌ها، وتوی رئیس‌جمهوری نیز کارساز نیست. رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ افزود: در این شرایط دو راه وجود دارد؛ یکی خارج کردن آمریکا از برجام و تأکید بر همراهی اروپا در رعایت برجام که این ادعا با ماهیت برجام و مذاکراتی که صورت گرفت تناقض دارد، راه دیگر نیز لزوم اتخاذ تصمیم قاطع بر انتخاب راه اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون است که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی ایران و نیجریهاتاق بازرگانی پاکستانبانک صادرات گپست سریع به کاناداتبدیل وب مانی مینی به کلاسیکترخیص پارکینگچگونه کارت بازرگانی را تمدید کنیمحمل بار ارزان تهرانحمل بار به پاکستانحمل و نقل بین المللی به ترکیهحمل و نقل فجر جهادحمل و نقل و پایانه های استان تهرانخرید ابزار توسنخرید ابزار قفل باز کنخرید اینترنت 1 ماهه ایرانسلخرید اینترنتی روغن زالوخرید اینترنتی عصای چوبیخرید اینترنتی عینک آفتابی زنانهخرید تجهیزات پزشکیخرید چینی رویالخرید چینی طوسخرید دلار بهتر است یا سکهخرید گوشی آمازونرهگیری مرسولات ناجی پاسشرکت فریت بار به کاناداصادرات قیرصادرات مواد غذاییصرافی فراز اعتمادصرافی گلستانصرافی های تهرانصرافی های لندنفروش تجهیزات طب کارفروش خط تولید شیشه دوجدارهفروش وب مانی ارزانکارت بازرگانی خرمشهرکسب و کار بیت کوینگمرک پست ایرانگمرک یزدمزایای وب مانیمستر کارت ایرانیانمعادله حمل بار نایوشنحوه ترخیص خودرو از گمرکنرخ حمل و نقل هواییهزينه حمل درياييهزینه حمل از چینهزینه حمل بار از چین به ایرانواردات ثبت سفارشواردات جرثقیل از چینواردات غذای دام و طیوروب مانی چیست

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها