برای نونوار کردن یک دانش آموز چقدر باید پرداخت؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]


تراز: روزهای تابستان رو به پایان است و کم کم بوی ماه مهر به مشام می‌رسد. بویی که خاطرات خوشی را برای بیشتر آدم ها تداعی می‌کند. کمتر دانش آموز و حتی دانشجویی را می بینید که ذوق خرید لوازم تحریر را نداشته باشد.

به گزارش تراز ،فقط کافی است، دوکلام با آن ها صحبت کنید تا این خوشحالی وصف ناشدنی را در چشم‌ها و طرز صحبت کردن آن‌ها ببینید. سال ها پیش، بیشتر، «دفترهای تعاونی» در بازار عرضه می‌شدند، که معمولا جلدهای یکسان با رنگ های مشابه ‌ای داشتند. رنگ هایی که شاید با خلق و خوی خیلی از محصلان آن روزگار سازگار نبود. بقیه نوشت افزارها هم، نهایتا در چند طرح و مدل انگشت شمار محدود می شد. اما با تمام این اوصاف، خوشحالی خریدن نوشت افزارهایی نو برای سال تحصیلی جدید همچنان وجود داشت.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، با گذشت سال ها بازار کالاهای نوشت افزار رونق گرفت و از آن یکرنگی خارج شد. این تغییرات به حدی بوده است که به جرئت می‌توان گفت، بازار فعلی تمام سلیقه ها را به طور کامل پوشش می‌دهد و نمی ‌گذارد کسی برای خرید لوازم تحریر بیرون برود و دست خالی بازگردد. حتی گاهی این تغییرات، تصمیم گیری را نیز سخت کرده است. فقط کافی است وارد یک فروشگاه لوازم تحریر شوید تا از تنوع رنگ ها و طرح های موجود، انگشت به دهان بمانید. یک دفتر ساده را با چنان ابعاد و رنگ و لعابی عرضه می‌کنند که برای انتخاب همان یک دفتر باید زمان زیادی را صرف کنید. گاهی حتی وقتی از مغازه بیرون می‌آیید ممکن است با خود بگویید، کاش آن دفتر دیگر را انتخاب می‌کردم! با توجه به اهمیت خرید نوشت افزار هم برای خود دانش ‌آموزان و همچنین خانواده های آنان دخل و خرج تصمیم گرفت تا از نزدیک این بازار را رصد کرده و نتیجه را به عرض شما برساند.
این روزها کمتر فروشگاه نوشت افزاری را می‌توان پیدا کرد که چند تا مشتری در آن نباشند. گاهی آن چنان مغازه ها مملو از آدم هستند که با خودمان فکر می کنیم اگر در زمان دیگری برای خرید می آمدیم خلوت تر بود و وقتمان آن قدرها  تلف نمی شد، اما زهی خیال باطل! کمتر از ده روز دیگر به بازگشایی مدارس باقی مانده است و هرچه به فصل زیبای پاییز نزدیک تر می شویم، شور و اشتیاق برای خرید لوازم مدرسه نیز بیشتر می‌شود. از آن طرف، فروشگاه های لوازم تحریر نیز شاهد تعداد زیادتری از مردم هستند. وقتی هنوز خورشید در آسمان می تابید، برای تهیه گزارش بیرون زدم به این امید که فروشگاه ها خلوت تر بوده و مصاحبه آسان تری داشته باشم اما در کمال تعجب دیدم، فروشگاه ها همچنان مملو از دانش آموزانی بود که با شور و شوق وسایل مورد نیاز خود را برای رفتن به مدرسه انتخاب می کنند. یکی از فروشندگان قبول می‌کند همچنان که پاسخگوی مشتری است، در این بین پاسخگوی من نیز باشد. به گفته او چند سال پیش کالاهای چینی به وفور در بازار یافت می شد اما چندی است که خود ایرانی ها هم دست به کار شده و در حوزه تولید کالاهای نوشت افزار به رقابت با یکدیگر پرداخته اند. با نگاهی به دور و بر متوجه می شوم، ۱۰۰ درصد دفترهای موجود در مغازه اش ایرانی هستند. او می‌گوید: قیمت دفتر هایی که در تهران تولید می شود از دفاتر تولیدی مشهد گران تر است، چرا که تولیدات مشهد، مشمول برخی از هزینه ها مانند حمل و نقل نمی‌شود. او با این که کارهای تهران را با کیفیت تر از مشهد می داند اما معتقد است کیفیت برخی از برندهای مشهدی مانند ” آفتاب” آن قدر بالاست که محصولات تهران به گرد پای آن ها نیز نمی‌رسد.
آقای جوادی که به همراه پسر دبستانی خود مشغول خرید لوازم تحریر هستند با شنیدن این حرف ها خود را وارد بحث می‌کند:« نوشت افزار ها وسایلی هستند که به راحتی بر سبک زندگی و شکل دهی اعتقادات کودکان اثر می‌گذارند. با توجه به این که کودکان امروز ایران، آینده سازان فردای این کشورخواهند بود ضرورت دارد والدین وقت بیشتری برای خرید این وسایل با فرزندان خود صرف کرده و بیشتر تولیدات ایرانی خریداری کنند، چرا که کالاهای ایرانی با تصویر سازی های مناسب و با در نظر گرفتن فرهنگ بومی کشور تولید می‌شوند که به راحتی می توانند انتقال دهنده فرهنگ ایرانی به بچه های این مرز و بوم باشند.» به فروشگاه دیگری که واقع در پاساژ گلستان است، می روم. آقای صدیقی نیز که از فروشندگان باسابقه لوازم تحریر به شمار می‌‌آید، تمام صحبت های فروشنده قبل را تایید می‌کند و تمام محصولات فروشگاه را با ذکر قیمت معرفی می‌کند. دفتر های ۵۰برگ معمولی سینا ۲ هزار تومان؛ ۵۰ برگ فنری آرین ۲ هزار و ۵۰۰ تومان؛۸۰ برگ جلد طلقی ۳ هزار تومان؛ ۱۰۰ برگ جلد سخت آزاده  ۵ هزار تومان؛ دفتر ۱۰۰ برگ فنری تک سیم با دو رنگ جدا کننده که تولید خودشان است، ۳ هزار و ۵۰۰ تومان که مشابه آن از تولیدات تهران تا ۶ هزار تومان هم پیدا می شود. دفترهای تعاونی۸۰،۶۰و ۱۰۰ نیز بین قیمت ۹۰۰ تا نهایت ۱۵۰۰ تومان در بازار عرضه می شود. او می‌گوید: برخی از برندها مانند آزاده به دلیل این که طرح های روی جلدشان را می خرند و گاهی تبلیغات گسترده تری دارند، قیمت تمام شده آن ها بالاتر است. مثلا یک دفتر که ۶ هزار تومان تمام می شود، برای این گونه برندها تا ۱۳ هزار تومان هم آب می خورد. با این که ۹۵ درصد دفترها تولیدات داخل هستند، اما بقیه وسایل، بیشتر وارداتی حساب می‌شوند. بسته های ۱۲ تایی مداد سیاه، مارک استدلر ۷ هزار و ۵۰۰ تومان؛ مارک پارس ۵ هزار تومان؛ مارک ۲۰، ۲ هزار تومان و مارک لاک پشت ۶هزار تومان است. مداد رنگی۱۲تایی پارس ۶ هزار تومان؛ جلد فلزی پیکاسو ۱۲ هزار تومان و جلد مقوایی فابر فاستر ۱۶ هزار تومان و هر عدد خودکار مارک استایلیش هزار و ۲۵۰ تومان و مارک کیان ۵۰۰ تومان است. از دیگر وسایل پرکاربرد دیگر غلط گیر، تراش،پاک کن، اتود و جامدادی است. غلط گیر سی کلاس هزار و ۷۵۰ و اتود زبرا ۱۰ هزار تومان؛ تراش تک تیس هزار و ۱۰۰ تومان و پاک کن ها نیز در انواع کوچک و بزرگ بین ۳ تا ۵ هزار تومان قیمت دارند. جامدادی تولید مشهد در اندازه های کوچک و دانشجویی، ۳  هزار تومان بوده و وارداتی ها تا ۲۵ هزار تومان هم فروخته می شوند. آقای صدیقی می ‌گوید تبلیغات دروغین در بازار زیاد شده و تمام این ها به دلیل نبود نظارت درست از سوی اتحادیه ها و تعزیرات مربوط است. او ادامه می دهد: برخی از مغازه داران، برای حمایت از قشر ضعیف تر جامعه، بسته هایی شامل ۱۱ عدد دفتر درست کرده اند و با ۱۵ درصد تخفیف روی آن ها به قیمت بسیار پایین عرضه می کنند. کلاسور های تهرانی ۸ هزار تومان در می آید که تولید مشابه آن ها در مشهد ۶ هزار تومان آب می خورد. اما کلاسور چینی تا ۱۸ هزار تومان در بازار پیدا می شود. برای کلاسور سقف قیمتی وجود ندارد ولی یک کلاسور ۲۰۰ برگ جلد چرم خوب را می توانید تنها با ۲۵ هزار تومان تهیه کنید. آقای صدیقی که دل پری از محل کسب و کار خود دارد، می گوید مدتی است که نه تنها ورودی های بازار بسته شده، بلکه از آن ها به جای پارکینگ استفاده می شود که به ضرر کسب و کار ما است.
سالیان پیش بعضی ها، لوازم تحریر خود را با یک تکه کش به هم می بستند و راهی مدرسه می شدند یا در نهایت یک پلاستیک محکم تر را به عنوان همراه همیشگی مدرسه خود برمی‌گزیدند. اما امروزه کیف یکی از مهم ترین وسایل برای مدرسه رفتن و خرید آن برای خانوار ها امری ضروری است. کیف ها در مدل های مختلف در بازار پیدا می شود. از سرشانه ای گرفته تا کوله و انواع چرخ دار آن. در خرید کیف باید نهایت دقت را به خرج دهید چرا که به تدریج بر سلامت و شکل فیزیکی بدن شما تاثیر می گذارد. مثلا اگر کوله را انتخاب می کنید حتما وزن آن را بسنجید و این موضوع را درنظر بگیرید که با وسایل دیگری که قرار است درون کیف جا خوش کنند وزن آن بیشتر هم خواهد شد. بند های پهن تر و متناسب بودن اندازه بندها نیز از دیگر نکات مهم در خرید یک کیف مناسب است . آقای حسینی که سال هاست به حرفه کیف فروشی مشغول است می‌گوید: « بسته به امتیازهایی که یک کیف ممکن است داشته باشد معمولا بین رنج قیمتی ۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در بازار فروخته می شود. مثلا کوله هایی که از جنس ساتن هستند و قابلیت اتصال به هندزفری را دارند، گران تر تمام می شوند. کارهای تهران، دوخت تمیز تری داشته و بزرگ تر و با کیفیت ترند و معمولا با قیمت های ۸۰، ۸۵ و ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شوند. اما اکثر تولیدات مشهد به دلیل سرعت در دوخت، به کیفیت کار تهران نیستند و  از ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان نیز در بازار فروخته می شوند. او می‌گوید تقریبا همه کیف های مارک هایcat   در بازار تقلبی هستند. بیشتر آن ها در ایران تولید می شوند و با پلاک های فلزی کوچکی که نام cat یا سایر برندها رویشان حک شده و از چین وارد می شود، مزین و به نام اصل در بازار فروخته می شوند در حالی که جنس اصل به دلیل گرانی خریداری ندارد.
 

 

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x