بخش معدن استان بوشهر به سمت رکود می‌رود/ جای خالی پایانه صادراتی

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان بوشهر در زمینه‌های مختلف دارای ظرفیت‌های بالایی است که از جمله می‌توان به حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، انرژی هسته‌ای، تجارت و بازرگانی، گمرک و بندر، صیادی و آبزی پروری، کشاورزی و . . . اشاره کرد.

معادن و تولید مواد معدنی یکی دیگر از ظرفیت‌های بسیار مهم استان بوشهر است که بخشی از این مواد در کشور مصرف می‌شود و بخشی نیز برای صادرات روانه بنادر می‌شود ولی یکی از مهمترین معضلات صادراتی این مواد، نبود پایانه صادراتی مواد معدنی است.

استان بوشهر به سبب داشتن ظرفیت مهم مواد معدنی، دسترسی به آب‌های آزاد، انرژی ارزان و نیروی انسانی توانمند و ماهر زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی دارد.

در عرصه مواد معدنی استان بوشهر ظرفیت بالایی وجود دارد که باید در مسیر ایجاد زنجیره ارزش افزوده حرکت کند تا محصولات با قیمت مناسب در بازارهای بین‌المللی عرضه شود.

۷۰ واحد معدنی در سطح استان فعالیت دارند که عمده محصولات مواد معدنی صادراتی استان بوشهر را می‌توان سنگ گچ، سیمان و کلینکر و بخش اندکی نیز شن و ماسه عنوان کرد.

نبود پایانه صادراتی مواد معدنی را می‌توان حلقه مفقوده این صنعت در استان بوشهر دانست که ایجاد و راه‌اندازی این پایانه می‌تواند گرد رکود را از چهره این صنعت پاک کرده و زمینه توسعه اشتغال را فراهم سازد.

بخش معدن استان بوشهر در حال نابودی است

سیروس دهقانی یکی از فعالان معادن استان بوشهر در این زمینه با تاکید بر لزوم توجه به بخش معادن، اظهار داشت: کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کشور قطر ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات مواد معدنی هستند.

وی اضافه کرد: استان بوشهر احتیاج به استقرار یک پایانه صادراتی ویژه مواد معدنی دارد که این پایانه از چند جنبه برای استان بوشهر مفید خواهد بود.

پایانه صادراتی می‌تواند میزان صادرات مواد معدنی استان را افزایش داده و نیاز کشور به صادرات نفت و گاز را کاهش دهددهقانی با بیان اینکه صادرات مواد معدنی استان بوشهر می‌تواند از این پایانه انجام شود، تصریح کرد: با ایجاد و راه‌اندازی پایانه صادراتی می‌توان زمینه را برای صادرات مواد معدنی دیگر استان‌ها ا طریق استان بوشهر نیز فراهم کرد.

وی با بیان اینکه بخش معدن استان بوشهر در حال نابودی است، تصریح کرد: در صورتی که زیرساخت‌های صادراتی در بخش معدن استان بوشهر فراهم شود، زمینه اشتغال بالایی نیز در این حوزه ایجاد خواهد شد.

دهقانی تصریح کرد: این اسکله و پایانه صادراتی می‌تواند میزان صادرات مواد معدنی استان بوشهر را افزایش داده و نیاز کشور به صادرات نفت و گاز و پتروشیمی را کاهش دهد.

ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی حیاتی است

رئیس اتاق بازرگنی استان بوشهر نیز به اهمیت ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی اشاره و بیان کرد: پایانه صادراتی مواد معدنی برای استان بوشهر حیاتی است و در این زمینه احتیاج به حمایت بیشتری داریم.

عبادی اضافه کرد: تاکنون فرصت‌های بسیار زیادی برای صادرات مواد معدنی از استان بوشهر از دست رفته است و باید هر چه سریع‌تر برای راه‌اندازی پایانه صادراتی مواد معدنی در استان بوشهر اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون امکانات صادرات برخی از محموله‌ها را در استان بوشهر نداریم، خاطرنشان کرد: باید پایانه با استاندارد بین‌المللی ایجاد شود که کشتی‌های بزرگ بالای ۵۰ هزار تن نیز بتوانند بارگیری کنند.

رئیس اتاق بازرگنی استان بوشهر خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در این زمینه تمایل به فعالیت دارد و شاهد حضور برخی از سرمایه‌گذاران در استان برای بررسی شرایط ایجاد این پایانه صادراتی هستیم.

احداث پایانه در دشتی و تنگستان

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان بوشهر در زمینه صادرات، اظهار داشت: استان بوشهر علاوه بر عرصه انرژی در بخش‌های مختلف ظرفیت‌های بسیار مهمی ب عهده دارد که باید برای توسعه استان از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.

سید کمال‌الدین شهریاری از معادن به عنوان بخشی از ظرفیت‌های استان نام برد و اضافه کرد: بیش از ۳۵ درصد معادن استان بوشهر در دشتی و تنگستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های دشتی و تنگستان دارای ظرفیت بالایی برای صادرات مواد معدنی هستند، افزود: باید مسیر مناسبی برای صادرات مواد معدنی از طریق دریا ایجاد شود و خورشهاب بهترین منطقه برای ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی به رکود در بخش مواد معدنی اشاره کرد و ادامه داد: در صورتی که شرایط مناسب برای صادرات مواد معدنی فراهم نشود، مشکلات بیشتری را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه ارزان‌ترین حمل و نقل مواد معدنی و سیمانی برای صادرات  ناوگان دریایی است تصریح کرد: ایجاد دو پایانه صادراتی مواد معدنی در دشتی و تنگستان بهترین راه برای رونق صنایع در حال فعالیت و صنایعی که در آینده در استان بوشهر باید ایجاد شود.

پایانه صادراتی حلقه مکمل اقتصادی شدن معادن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز اظهار داشت: معادن استان بوشهر در بخش‌ استخراج سنگ گچ، آهک و شن دانه‌بندی شده، واریزه کوهی، مارن و سنگ نمک فعال است.

سید حسین حسینی محمدی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم صادراتی استان بوشهر مواد معدنی است که احداث پایانه صادراتی مواد معدنی در استان به لحاظ وجود مزیت در صادرات مواد معدنی طبقه اول به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ضروری است.

وی با اشاره به نقش مهم پایانه صادراتی مواد معدنی در توسعه صادرات گفت: پایانه صادراتی مواد معدنی در استان بوشهر حلقه مکمل اقتصادی شدن معادن این استان است که زمینه توسعه صادرات مواد معدنی را فراهم می‌کند.

استان بوشهر دارای معادن بزرگی است و کارخانجات مواد معدنی و به ویژه سیمان نیز در سال‌های اخیر در این استان توسعه یافته است که می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای صادرات مواد معدنی باشند.

یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای صادرات مواد معدنی، برخورداری از پایانه صادراتی مواد معدنی است که این مهم تاکنون در استان بوشهر محقق نشده و لازم است مسئولان برای ایجاد و راه‌اندازی این پایانه برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x