[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سهم بخش خصوصی در نشاط آفرینی در اقتصاد، این روزها بیش از دولت است؛ بنابراین باید به خوبی وارد میدان شوند؛ پس بهترین برنامه برای ارایه به بخش خصوصی، پیشینه کاری ام با اتاق بازرگانی ایران است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: کار دولت باید تسهیل شرایط برای بخش خصوصی باشد و کارها را به این بخش بسپارد، این هدف مقدسی است و البته اذعان دارم که در این راه موفق نبوده ام؛ بنابراین برخی از وزرا کم کاری کرده اند، پس نمی توان نمره قابل قبولی برای واگذاری تصدی ها از دولت به بخش خصوص بدهیم.

وی با اشاره به حضور خصولتی ها در اقتصاد ایران تصریح کرد: مهمترین هدف من در حضور اتاق بازرگانی ایران، بیعت مجدد با مجموعه تشکل های بخش غیردولتی ایران بود و در آن جهت گام برمی دارم، هر چقدر همراهی بیشتر باشد، در این عرصه موفق تر خواهم بود و اگر بخش خصوصی کمتر کمک کند، کارنامه من ضعیف تر خواهد بود، پس به تمنای کمک از بخش خصوصی به اتاق ایران آمده ام تا مشکلات را بردارم.

به گفته شریعتمداری، بضاعت فکری و توانمندی دولت از نفت و معادن در مالکیتش، تاب برداشتن این سنگ بزرگ را ندارد و باید در این زمینه به هم دیگر کمک کرد؛ پس اگر جایگاه خود را به خوبی بشناسیم، حتما می توانیم موفق باشیم؛ در حالیکه هیچ کشوری که موفق شده، چیزی از ایران بالاتر نداشته است؛ اما نظم و برنامه مهمترین نیاز رسیدن به این تحولات بوده است که تامین شده است.

وی اظهار داشت: نظارت و پیگیری برای تحقق اهداف بسیار مهم است که متاسفانه ایرانی ها در این زمینه موفق نبوده اند. البته نعمت زاده نیز پیر صنعت است و در این حوزه استخوان خورد کرده است. ایشان همواره همراه دولت خواهند داشت و مسئولیت های سنگینی را در دولت دوازدهم به دوش خواهند کشید.

شریعتمداری با بیان اینکه نعمت زاده مسائل صنعت پتروشیمی را به خوبی منعکس می کرد، گفت: به نفع ایشان بود که برای محصولات مختلف پتروشیمی که اکثرا انحصاری بود، حواله بکشند؛ اما تلاش داشت که سهمیه بندی را بردارند و حواله از میان برداشته شده و آزاد به دست مردم برسد.

بیشتر بخوانید :  از کلاه گشادی به نام حواله های 75 میلیون تومانی پژو 2008 تا طلای سیاه طعمه ای در دست خرس ها

وی اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که نیاز داریم برنامه است، استراتژی توسعه صنعتی ایران در گذشته به عنوان یک پیش نیاز برای رسیدن به هدف، ابراز شده است و در دولت خاتمی نیز، در زمان وزارت جهانگیری، استراتژی توسعه صنعتی ایران یک بار نوشته شده و در دوره اخیر وزارت صنعت، نیز این استراتژی نوشته شده است؛ بنابراین امیدواریم که بتوانیم برنامه عمل را تقدیم به وزیر بعدی داشته باشیم.

شریعتمداری گفت: اسناد بالادستی فراوانی داریم؛ به نحوی که از مقررات خفه شده ایم، درحالیکه هنوز جوهر امضای رئیس مجلس نگذشته، اصلاحیه در کمیسیون های مجلس در حال طرح است؛ نمونه آن هم قانون مالیات های مستقیم تا اصلاحیه قانون مالیاتی است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه گفت: این قانون در حوزه صنعت، معدن و تجارت بسیار غنی است و ۴۴ تکلیف نیز در ستاد اقتصاد مقاومتی به این حوزه ابلاغ شده است که باید برای انجام آن گام برداشت؛ پس در چارچوب قوانین موجود، باید حرکت کنیم؛ لذا در چارچوب این اسناد و قوانین برنامه خود را تقدیم مجلس کردم.

وی افزود: اگر بخواهیم به تشویق صادرات و تنبیه واردات ادامه دهیم، کار پیش نمی رود، چراکه در دنیا نیز این طور نیست و شش کشور اول دنیا در حوزه صادرات، همان کشورهایی هستند که در حوزه واردات هم پیشرو بوده و تراز تجاری مازاد و نقصان آنها در حد کمی است؛ پس واردات مکمل صادرات است، اما باید دوره ای را طی کنیم که حمایت از صنایع را دنبال می کند.

شریعتمداری گفت: در مورد نرخ ارز همه دنیا تجربه داشته است و مابه التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی در نظر گرفته می شود، البته حفظ ارزش پول ملی نیز مورد تاکید است، هر چه تولید قابل رقابت در کشوری وجود داشته باشد، آینده آن کشور هم در جهت حفظ ارزش پول ملی، روشن تر است؛ پس کنترل نرخ ارز، فقط فنر را متراکم می کند و اگر هم پرید، حل مشکل آن از دست ما خارج می شود.

وی اظهارداشت: آزادسازی نرخ ارز مدنظر ما نیست؛ هیچ جای دنیا نیز این اتفاق رخ نمی دهد؛ بنابراین صادرکننده نباید از صادراتش ضرر است؛ بکشید خودتان را در چهارماهه ابتدای امسال کاهش صادرات رخ داده است و اگر باز هم نرخ ارز تثبیت شود، این کاهش صادرات بیشتر خواهد شد. البته برای این کار هم باید برنامه داشت.

بیشتر بخوانید :  قیمت انواع میوه‌های نوبرانه در بازار +جدول

شریعتمداری گفت: الان هم اگر مسئولیت به عهده قرار گیرم در شورای پول و عتبار در زمینه رقابتی شدن نرخ ارز فریاد خواهم زد، البته باید بخش خصوصی نیز حمایت کند؛ همانطور که بخش خصوصی باید صدایش در مجلس و سایر دستگاههای دولتی شنیده شود.

وی اظهار داشت: حضور بخش خصوصی می تواند هماهنگ کننده اعضای دولت با هم باشند؛ این در حالی است که باید بخش خصوصی در قانونگذاری نیز مشارکت جدی داشته باشد و به جای اینکه بگویید وزرا در کمیسیون ها شرکت نمی کنند؛ بروید به دنبال اینکه آنها به دنبال حضور در کمیسیون های بخش خصوصی باشند.

شریعتمداری گفت: در زمینه مشوق ها و حمایت ها، اگر از یک طرف نرخ ارز را ثابت نگاه داریم و مشوق ها را نیز تعطیل کنیم، نمی توان کار را پیش برد؛ همان سالها که وزیر بازرگانی بودم، ۱۰۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی در نظر گرفته شد؛ ضمن اینکه ۴ درصد مابه التفاوت به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ارایه دادیم، و آنها رفتند و در بازارهای هدف موفق شدند.

وی با بیان اینکه باید دست تولیدکنندگان را بوسید، اظهار داشت: انتظار نداشت که نرخ رشد منفی ۸ درصدی را ظرف ۴ سال با معجزه درست کرد؛ این رقم یعنی بیچاره شدن فعالیت های اقتصادی کشور بود که جبران آن به این راحتی امکان پذیر نبود.  

به گفته وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، همه باید مکلف شوند که در برنامه زمان بندی تولید شوند؛ بنابراین در ایران باید برندهای بزرگ حضور یابند و البته دولت نیز موانع را از سر راه بردارد؛ آنگاه صادرات نیز عملی تر خواهد بود.

وی افزود: مشوق های مالیاتی در دنیا عمل می شود، اما ما هنوز آن را کشف نکرده ایم. اگر طرح شانزده هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید، با نظارت عالی به نحو احسن اجرایی شود، کارگشا خواهد بود؛ در حالیکه نیاز کشور ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است. البته این کارها اشتغال جاری را حفظ می کند و نه اشتغال جدید ایجاد می نماید؛ البته مسکن خوبی است و باید نظارت شود.

بیشتر بخوانید :  همه کانتینرهای ورودی زیرپوشش ایکس ری قرار می‌گیرد

روایت دیدار با قاچاقچیان ارزی در زندان

شریعتمداری از مذاکره با بدهکاران ارزی بانک مرکزی در زندان اوین گفت: جرم آنها این بود که ارز آنها را مافیای آنها خورده بود و نتوانسته بودند به پیمان خود با بانکها عمل کنند؛ بنابراین قاچاقچی ارزی شناخته شده بودند؛ بنابراین با کمک قوه قضاییه توانستیم مشکل آنها را حل کنیم؛ بنابراین اتاق های کشور در سراسر کشور، کلاهبرداران را می شناسند و می توانند کمک کنند.

وی در خصوص انتزاع و ادغام نیز گفت: مواردی اکنون در دستور کار است که می خواهیم از بخش دولتی و خصولتی پس بگیریم. بنابراین اگر واگذاری صورت گرفته است، باید آن را اصلاح کنیم. اگر چابک باشیم، می توانیم کار را پیش برده و چند وزارتخانه دیگر را هم در وزارتخانه های فعلی تجمیع کنیم.

شریعتمداری گفت: طیب نیا از برادران ارزشمند در حوزه اقتصاد بود که امیدواریم از حضور ایشان در مجموعه دولت استفاده شود، اما کرباسیان مدیر بسیار جدی است و توانمندی خود را به اثبات رسانده است، بنابراین با توانی که وی دارد، می تواند وزارتخانه را پویاتر کند؛ البته هماهنگی ما اکنون با وزیر پیشنهادی صنعت بسیار بالا است و دوازده سال کار مشترک، در کارنامه ما به ثبت رسیده است؛ بنابراین یکی از هماهنگ ترین تیم را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه دنیا با کارت اعتباری، معیشت مردم را تامین می کند؛ در حالیکه آقای نعمت زاده ۵ بار دورخیز کرد که از این داستان عبور کند، ولی هنوز آن چیزی که باید، در حوزه کارت اعتباری رخ نداده است، گفت: در حوزه رایزنان بازرگانی راه را اشتباه رفته ایم، بیست سال پیش این حرفها را تکرار کرده ام، اما هنوز متاسفانه اجرایی نشده است. بنابراین باید تلاش کنیم که روندها را اصلاح کنیم.

شریعتمداری گفت: از سیخ و سه پایه تا هواپیما و کشتی را می خواهیم تولید کنیم، در حالیکه این طور نمی شود کار کرد. البته این ها مفاهیمی نیست که راجع به آن شک داشته باشیم، بلکه باید هر مانعی را کنار زد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآیا واردات خودرو به صرفه استاتاق بازرگانی ایران و عراقاتاق بازرگانی جمیلیاخبار گمرک چابهارارسال پول به کارتانتقال پول به بانک سامانانتقال پول به کارت دیگر بانک ملیبیت کوئین روسیبیت کوین افتتاح حسابتجهیزات شبکه جونیپرتجهیزات شبکه فولترخیص خودروترخیص رهبرترخیص کار شلمچهترخیص کالای بیداری فردحمل هوایی ایران ایرحمل و نقل استانبولحمل و نقل ظریف بارحمل و نقل هوایی چیستحواله ارز چیستخرید ابزار بدنسازیخرید ابزار یراقخرید اینترنتی کتاب 504خرید اینترنتی هدفونخرید بلیط قطار خارج از کشورخرید تجهیزات قایقرانیخرید چینی اینترنتیخرید لوازم جانبی از چینخرید مکمل بدنسازی از خارجدرآمد سایت آمازونراهنمای خرید از علی باباشارژ حساب اسکریلشرکت حمل و نقل هوایی ایران نفتصادرات 686صادرات السودان 2013صادرات غیر مستقیمصرافی خ دولتفروشگاه علی اکسپرسقیمت مستر کارت در ایرانکارت بازرگانی شیرازکارت بازرگانی هوشمند خوزستانکارت بازرگانی واردات خودروکارت ویزیت بازرگانیگرفتن کارت بازرگانی زنجانمستر كارت در ايرانمستر کارت اعتباریمستر کارت برای خرید اینترنتیهزینه حمل دریایی کانتینرواردات خودرو از ارمنستانورود ب بانک صادرات

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها