[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: معاون اسبق پالایش و پخش وزارت نفت در برنامه «پیشران» شبکه چهارسیما در خصوص دستاوردهای مهم حوزه صنعت نفت و گاز درطول چهل سال انقلاب گفت: در گذشته ما یک صنعت وابسته بودیم، یعنی کل تصمیم گیری ها و مهندسی ها و طراحی و اجرای پروژه ها در دست انگلیسی ها و آمریکایی ها بود.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس،  برنامه «پیشران» شبکه چهار سیما، روز سه شنبه شب (۲ بهمن ماه) به موضوع «دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه نفت و گاز» پرداخت.
مهندس علیرضا ضیغمی معاون اسبق پالایش و پخش وزارت نفت در «پیشران» گفت: ما خوشبختانه احاطه و مسلط بردانش بودیم، ولی تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان خارجی هایی بودند که اجازه نمی دادند داخلی ها فعالیت کنند.
وی افزود: دربحث نفت، سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که درحد نیاز بهره برداری، تولید و صادرات داشته باشیم بنابراین درحال حاضر ظرفیت ما فعلا نفت خام ۹/۳ میلیون بشکه به ارز ۴ میلیون و میعانات هم درحال حاضر ٧۲۰ هزار بشکه در روز هست، یعنی جمعاً حدود ٧/۴ میلیون بشکه نفت خام و میعانات. درحال حاضر ظرفیت پالایشگاه ها منهای ستاد خلیج فارس ٧/۱ میلیون نفت در روز هست .
دررابطه با گاز، قبل از پیروزی انقلاب، یک روستا و بخشی هایی از چهار شهر دارای گاز بوده اند، که درحال حاضر ۱۱۲۰ شهر و حدود ۲۶ هزار روستا دارای گاز می باشد.
دربخش پتروشیمی، قبل از پیروزی انقلاب ۶/۱ میلیون تن تولید در سال داشتیم درحال حاضر این رقم تا مرز ۶۰ میلیون تن در سال رسیده است.
درخصوص پالایشگاه نفت ما قبل از انقلاب ٧ پالایشگاه داشتیم، که در حال حاضر ۱۰ پالایشگاه برای تامین فرآورده های نفتی داریم.
وی در ادامه اشاره کرد که ما فرمایشات مقام معظم رهبری را فراموش کرده ایم، ایشان سالیان سال است که می گویند باید از خام فروشی پرهیز کنیم.
در دنیا به جای ساخت پالایشگاه مستقل و پتروشیمی مستقل، پتروپالایش می سازند.یعنی اینکه نفت خام ورود میکند و از خروجی آن انواع و اقسام مشتقات پایین دست انجام می شد و ما متاسفانه این مورد را در مملکت اجرا نکردیم و اراده ی قوی برای فرمایش مقام معظم رهبری نیست.
معاون اسبق پالایش و پخش وزارت نفت در خصوص خود کفایی در تجهیزات گفت: لزومی ندارد ما درهمه تجهیزات خودکفا باشیم. شرکت های آمریکایی یا اروپایی همه چیز را خودشان نمی سازند مثلا برای دکل حفاری لزومی ندارد همه چیز را خودتان بسازید مهم این است که مهندسی و طراحی و مدیریت ساخت را داشته باشید.
وی در پایان گفت: دررابطه با اداره ی صنعت نفت درهمه زمینه ها توان بسیار بالایی داریم، فقط به اراده ای ازطرف مسئولین مملکتی احتیاج داریم که اقدام کنند.
مهمان دیگر برنامه «پیشران»، دکتر سیدعلی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بود.
ادیانی درپاسخ به این سوال که اگر رژیم پهلوی استمرار داشت، آیا ما به دستاوردهای اخیر می رسیدیم، گفت:جوابی که می دهم برمبنای یک احساس نیست، بیان یک شعارهم نیست. حکومت های حاکم برمردم دو گونه اند یک سری حکومت می رانند که مبنای حکومت آن ها برمردم است، و یک سری حاکم خدمت گذارهستند. آیا رویکرد نظام شاهنشاهی رویکرد خدمت برمردم بود؟ نکته اول اینکه اراده ی آن ها اراده ی خدمت نبود. نکته دوم، اگر اراده ی خدمت باشد ولی ابزار نباشد نمی توانند خدمت کنند. حال اگر اراده هم باشد و ابزار هم به علت وابستگی به تعلقات و چسبندگی حکومت به نظام سلطه، تا اجازه نگیرند نمی توانند کاری انجام دهند.
کشورما، در جهان اسلام تنها کشوری بود که درزمان شاه نفت به اسرائیل می داد، درجغرافیای سیاسی جهان اسلام ایران متهم به کشور اسرائیلی و حامی اسرائیل بود.
باکنارهم گذاشتن این موارد،اگر هزارسال هم نظام پهلوی حکومت می کرد به این آمار نمی رسید.
وی با بیان اینکه درحال حاضر جنگ ما سخت تر هست، و جنگ واقعی، جنگ اقتصادی است، گفت: ما نباید صرفا چشم به خریداران و مشتریان سنتی نفت بدوزیم، مثل هند، چین، کره، ژاپن و کشورهای اروپایی.ما باید ظرفیت های جدید، برای فروش نفت فراهم کنیم، یک مورد مشتریان جدید است و مورد دیگر بورس داخلی هست که در برنامه ششم، دولت مکلف است که فرآورده های نفتی و نفت خام را به بورس عرضه کند.
نکته دیگر اینکه ما باید بازاریابی جدید و بازار آزاد برای داخل کشور فراهم کنیم و همچنین ظرفیت ها و پتانسیل داخلی ایجاد کنیم تا گامی برداشته شود.
وی در پایان گفت: ما کشور را گران اداره می کنیم، ۵٧ هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه پنهان داریم، بطور میانگین ۸۸ میلیون لیتر درکشوربنزین مصرف می کنیم. بیست میلیون لیتر CNG و پنج میلیون لیتر LPG مصرف می کنیم. این حجم از مصرف را قاره اروپا ندارد. دولت و مجلس با شجاعت و اقناع و همکاری ملت بزرگ ایران و همه دستگاه ها باتوجه به قشر آسیب پذیر باید تصمیم منطقی گرفته شود.
برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان، محصول گروه دانش شبکه چهار سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱ پخش می شود.

بیشتر بخوانید :  باید شرایط شکل‌گیری روند معکوس مهاجرت در روستا‌ها فراهم شود - اخبار تسنیم

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها