[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، پرونده  ثبت سفارشهای غیر قانونیِ فاقد اصالت که درسالهای ۹۵ و ۹۶ به وقوع پیوست، بار دیگر در محافل خبری مورد توجه قرار گرفته است.

بعد از افشاگری‌های انجام شده در رسانه ها، رئیس جمهور شخصا و به صورت جدی به این پرونده ورود کرد  و در حال حاضر مراحل نهایی این پرونده در دستگاه قضا در حال رسیدگی است. همه موارد در حالی است که در بدو رسانه ای شدن کلیات پرونده، موضوع از سوی یکی از دستگاههای دولتی تکذیب شده بود.

در روزهای اخیر بحث ثبت سفارش‌های جعلی بار دیگر به سر خط رسانه ها تبدیل شده، اما این بار موضوع کشف و نحوه رسانه ای شدن پرونده به محل اختلاف نظر برخی گروه‌ها تبدیل شده است.

در همین راستا یکی از مقامات وزارت صنعت در صفحه شخصی خود گفته است؛ “مدعی فساد ثبت سفارش و  افشا کننده آن محمدشریعتمداری بود، اگر کسی خلاف این ادعا را دارد و معتقد است کسی غیر از شریعتمداری این فساد را کشف کرده، بسم الله، اعلام موجودیت کند، شریعتمداری در دیماه ۹۶ موضوع را به واجا، رییس‌جمهور و قوه قضاییه با همه مستندات گزارش کرد.”

سوای  از تلاشهای انجام شده قابل تقدیر در (حراست) وزارت صمت برای کشف تخلف، سوال جدی که در این خصوص پیش می آید این است که سال گذشته پرونده ثبت سفارش‌های فاقد اصالت چگونه به محافل خبری ورود پیدا کرده است.

پاییز سال ۹۶ روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، سندی را در خصوص خودروهای در گمرک مانده منتشر می‌کند، که به واسطه آن پای وزیر اقتصاد هم به میان می‌آید. بر این اساس کرباسیان از رئیس کل گمرکات کشور سوالی را در خصوص ۵۳۶۷ دستگاه خودرو پرسیده است تا  ابعاد جدیدی از پرونده تخلفات در زمینه واردات بدون ثبت سفارش خودرو را مطرح کند. وزیر پیشین اقتصاد از عسگری رئیس کل گمرک پرسیده بود “آیا این خودروها بدون ثبت سفارش وارد  شده  و یا ثبت سفارش آنها منقضی شده است.”

بیشتر بخوانید :  وزارت نیرو کشف آب‎های ژرف را تکذیب کرد- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

پس از انتشار این سند که به نوعی سرنخ اولیه طرح پرونده در رسانه ها بوده، موضوع توسط روابط عمومی گروه تجاری ققنوس پیگیری شد و اسناد مرتبط با این پرونده به فراخور شرایط زمانی انتشار یافت. با پیگیری‌های انجام شده پرونده معمای قاچاق لاکچری در روابط عمومی گروه تجاری ققنوس گشوده شد و تا خرداد ماه سال جاری و ورود مقامات قضایی انتشار مطالب مرتبط ادامه یافت. در این بین برخی نمایندگان مجلس از جمله اعضای هیئت رئیسه فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی  به صورت جدی در افشای جزییات و مطالبه آن از مقامات نقش داشته اند.

بعد از انتشار اولین سند مربوط به تخلفات ثبت سفارش خودرو، با توجه به تکذیب‌های انجام شده از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری تخلف در لایه های غیر رسانه ای دنبال شد اما در اوایل فروردین ماه همزمان با موج جدید افزایش قیمت ارز ، موضوع به صورت جدی تر در دستور کار قرار گرفت و مبتنی بر اسناد موجود بحث اعلام جرم قاچاق در خصوص پرونده ۶۴۸۱ خودرو وارد شده با ثبت سفارش‌های جعلی به نقل از مکاتبه رئیس مرکز جرائم سازمان یافته گمرک ایران منتشر شد.

همان‌طور که در لینک خبر زیر قابل مشاهده است ، در اوایل اردیبهشت ماه خبررسانی های روابط عمومی گروه تجاری ققنوس از سوی مقامات دولتی تایید می‌شود. دوم اردیبهشت ماه سال جاری، رئیس سازمان توسعه تجارت از ارسال پرونده اخیر تخلفات واردات خودرو به دستگاه‌های امنیتی قضایی خبر داده و گفته بود: علی‌رغم آن‌که تیرماه پارسال اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده اما خودروهایی از مسیر گمرک ترخیص شده که ثبت سفارش آنها بعد از تاریخ اعلامی بود.

بعد از تایید خبر از سوی دستگاه‌های دولتی، روابط عمومی گروه تجاری ققنوس جزییات دقیق تری از وضعیت خودروهای وارد شده با ثبت سفارش‌های جعلی را منتشر کرد. در واقع یکی از مهمترین ابهامات در خصوص پرونده مذکور این بود که چه‌تعداد خودرو با ثبت سفارش‌های غیرقانونی که عمدتاً در زمان مسدود بودن سایت ثبت سفارش انجام شده، از گمرکات خارج شده است.

بیشتر بخوانید :  تلاش برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنعت زعفران در رویدادی استارتاپی

بر اساس اسناد موجود از سوی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس اعلام شد که بیش از ۴۵۰۰ خودرو نیز که ثبت سفارش شائبه‌دار یا غیرقانونی داشته‌اند مشمول مقررات قاچاق شده و در گمرکات مختلف و ۱۲گانه از جمله شهید باهنر و رجایی، توقیف شده‌ و متاسفانه ما بقی خودروها از گمرکات ترخیص شده اند.

از همین نقطه بحث جدی در محافل خبری ایجاد شده که به طور کلی چه تعداد ثبت سفارش جعلی در بازه سال‌های ۹۵ و ۹۶ انجام شده است. در واقع ۶۴۸۱ خودرو با ثبت سفارش جعلی وارد گمرک شده و از این تعداد حدود ۱۹۰۰ خودرو نیز از گمرک ترخیص شده بودند اما سوال جدی این بود که در آن برهه چند ثبت سفارش غیر قانونی در وزارت صمت انجام شده است. به همین دلیل بحث مشهور ۳۴ هزار ثبت سفارش جعلی مطرح شد که لازم بود در این خصوص اطلاع رسانی لازم انجام شود.

بررسی اسناد موجود در پرونده ثبت سفارشهای فاقد اعتبار نشان می‌داد به‌غیر از ۶۴۸۱ ثبت سفارش شائبه‌دار که از سوی دولت تأیید شده، طی یک دوره ۹روزه بیش از ۳۳هزار ثبت سفارش فاقد اصالت در سامانه ثبت سفارش به‌ثبت رسیده است.

نکته جالب توجه اینکه دقیقا در این برهه مرکز حراست وزارت صنعت نیز وارد فضای رسانه ای می‌شود. در واقع بعد  از آنکه نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان تعداد این خودروها را بیش از ۱۵ هزار مورد اعلام کرد،  بلافاصله  مرکز حراست وزارت صنعت از کلیه افرادی که اطلاعاتی در این خصوص دارند می‌خواهد در حوزه مبارزه با تخلفات واردات خودرو اسناد خود را به وزارت صنعت ارائه کنند.

در این مرحله بنا بر رسالت حوزه خبر و اطلاع رسانی، در اواخر خرداد ماه امسال، روابط عمومی گروه تجاری ققنوس بحث رسیدگی به تخلفات  را به صورت جدی در دستور کار قرار داد. بر اساس متن مکاتباتی که با مراجع قضایی انجام شده و به دست خبرنگار روابط عمومی گروه تجاری ققنوس رسیده است؛ گمرک چالش این ثبت سفارش‌ها و اقدامات غیرقانونی به حوزه سازمان  توسعه تجارت مرتبط می‌داند؛ در این مکاتبه آمده است، شرط ثبت سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به تشخیص وزارت صنعت، منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش بوده است. مبنی بر این از تاریخ ۱۳/۱۰/۱۳۹۵ از صدور ثبت سفارش جهت خودروهای وارداتی توسط غیر از نمایندگی‌های مجاز خودرو جلوگیری می‌نمایند و در تاریخ ۳/۱۲/۱۳۹۵ اعلام می‌گردد که ترخیص خودروهای دارای ثبت سفارش معتبر انجام شده لغایت مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۵ با رعایت ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات امکان‌پذیر است.”

بیشتر بخوانید :  نعمت‌زاده: دخترم بدهکار است که باید پرداخت کند - اخبار تسنیم

یکی دیگر از مراحل مهم در این پرونده فساد، بحث نحوه وقوع تخلف در حوزه ثبت سفارشهای جعلی بوده است. در ابتدا بحث هک شدن سایت ثبت سفارش مطرح شد اما بعد از آنکه وزارت صنعت موضوع هک شدن وب‌سایت مربوط به این وزارت خانه را رد کرد، رئیس سازمان بازرسی کل کشور مجددا بر هک شدن این سایت ثبت سفارش تاکید کرده است. در ان برهه شبهه ای که به صورت جدی مطرح شد این بود که  آیا در خصوص خودروهای وارد شده، با بحث قاچاق خودرو رو به رو هستیم و یا یک تخلف ساده در حوزه واردات.

همانطور که در تصویر بالا نیز مشهود است بالاترین مقام مرتبط با حوزه این ثبت سفارش‌ها در مصاحبه ای که در ۲۱ خرداد ماه در رسانه ها منتشر شد موضوع قاچاق خودرو از طریق ثبت سفارش را به سطح تخلف تنزل داده بود اما در حال حاضر این پرونده در مرجع قضایی در حال رسیدگی است و باید منتظر ماند و نتیجه رسیدگی ها را دید که در پایان با پرونده قاچاق خودرو رو به رو هستیم یا یک تخلف وارداتی!

انتهای پیام/

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها