[ad_1]

به گزارش تراز ،در حالی که رئیس کل بانک مرکزی اخیرا وعده یکسان سازی نرخ ارز را اینبار در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم مطرح کرده است، اما جامعه کارشناسی با دیده تردید به عملی شدن این وعده می نگرند. به باور کارشناسان با وجود آنکه در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم ، بسیاری از چالش های پیش روی یکسان سازی نرخ ارز رفع شده اما بازهم تا رسیدن به این هدف و تحول بزرگ، موانع زیادی پیش رو است.

 در همین حال ، یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با اکوتیتر با بیان اینکه هنوز پیش شرط های تک نرخی شدن نظام ارزی فراهم نیست ، گفت: یکی از مهمترین پیش شرط های یکسان سازی نرخ ارز این است تا روابط کارگزاری با بانک های خارجی تقویت شود.

کامران ندری ادامه داد: زمانی که وارد فرایند یکسان سازی نرخ ارز شویم به یکباره ممکن است برای تنظیم بازار در حجم بالا ارز نیاز  داشته باشیم. چرا که یکسان سازی به بازار شوک وارد می کند. بنابراین  باید بتوانیم التهابات ارزی را کنترل کنیم. رابطه کارگزاری ما با بانک های خارجی این اجاره را می دهد تا کمبودهای موقتی خود را که در اثر به هم خوردن تعادل چند نرخی و حرکت به سمت تعادل یک نرخی که در بازار به وجود می آید را در بازار مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بدون دسترسی به منابع ارزشمند ارزی در خارج از کشور مدیریت بازار ارز با التهاب مواجه می شود، توضیح داد:  در واقع یکسان سازی خود یک شوک بزرگ است و التهاب ایجاد می کند بنابراین بدون دسترسی به منابع ارزی که می توانیم از طریق بانک های خارجی تامین کنیم مدیریت آن سخت است. از سوی دیگر هنوز روابط کارگزاری ما با بانک ها خارجی درگیر مشکلاتی است.

بیشتر بخوانید :  مرداد؛ تحویل خودروی دناپلاس

این کارشناس اقتصادی با یادآوری علل یکسان سازی موفق آمیز نرخ ارز در سال ۸۲ ، اضافه کرد:  در سال ۸۲ یکسان سازی نرخ ارز را به صورت موفقیت آمیزی انجام شد اما هنوز به آن سطح نرسیده ایم . در نقل و انتقال منابع ارزی  هم گرچه وضع نسبت به اواخر دولت دهم بهتر است اما هنوز به آن سطح سهولت و روانی سال ۸۲ نرسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۸۲ که یکسان سازی نرخ ارز را به صورت موفقی انجام شد یک حساب ذخیره ارزی داشتیم  که برای تنظیم بازار ارز بسیار موثر بود. اما در حال حاضر چنین حسابی وجود ندارد. هر چند که ذخایر بانک مرکزی بعد از برجام ذخایر به سطح قابل قبولی رسیده است اما باز هم حجم قابل ملاحظه ای از نیازهای ارزی  در طول سال احساس می شود که این ذخایر به عنوان پشتیبان نیازهای ارزی کشور باید مورد استفاده قرار گیرد.

ندری با تاکید بر اینکه ذخیره فعلی برای تنظیم بازار ارز به اندازه سال ۸۲ نیست، خاطرنشان کرد: در آن سال ها ما بازار بین بانکی ارزی داشتیم یعنی بانک ها می توانستند کسری های ارزی خود را از بانک هایی که مازاد دارند تامین کنند .در حال حاضز این بازار هم الان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در سال ۸۲ به لحاظ سیاست پولی به یک ثبات قابل قبولی رسیده بودیم .البته درست است که در چند سال اخیر نرخ تورم را کاهش یافته اما این را نمی شود به عنوان یک دستاورد پایدار لحاظ کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئله ای  که در ۴ سال اخیر مانع یکسان سازی نرخ ارز شده در وهله اول برقرار نشدن روابط کارگزار ی با بانک های خارجی بوده است. اگر دولت بتواند این موانع را  رفع کند امکان یکسان سازی نرخ ارز وجود خواهد آمد.

بیشتر بخوانید :  رجیستری موبایل‌ها به دولت یازدهم نرسید

 ندری  در توضیح یکی از مهمترین اثرات یکسان سازی نرخ ارز بر اقتصاد کشور گفت: مهمترین تاثیر یکسان سازی نرخ ارز این است که  جلوی رانت و فساد نظام دونرخی می گیرد و می شود از ارز کشور به نحو کارآمدی استفاده کرد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی طالقانیاخبار استخدامی گمرکبانک صادرات 763بانک صادرات 820بیت کوین بازیپی لاین یا زرین پالجایزه بیت کوینچگونه به خرید اینترنتی اعتماد کنیمحمل هوایی ایران ایرحمل هوایی بار ماهانحمل و نقل بین الملل سدیدبارحمل و نقل بین المللی زمينيحمل و نقل پتروشیمیحمل و نقل راه آهنحمل و نقل هوایی مسافرخريد دلار پرفكت مانيخرید اینترنتی لباس از سایت خارجیخرید اینترنتی لوازم خانگیخرید پی پال انلاینخرید دوربین از چینخرید کالا از سایت Ebayخرید و فروش دلار لیبرتیسود واردات تجهیزات پزشکیشرکت حمل و نقل بين المللي خليج فارسصادرات صنایع دستی به چینصرافی ظفر تهرانصرافی غیر مجازصرافی نرخ ارزصرافی نیکانطریقه صادرات به عراقفروش تجهیزات حفاریقوانین گمرک کاناداقوانین گمرکی مناطق آزادقوانین واردات تجهیزات پزشکیکارت بازرگانی اجاره ایکارت بازرگانی طلاییکسب درآمد از بیت کوینگمرك واردات خودرومسکن حمل و نقل هوایینرخ حمل هوایی از چینهزینه ترخیص کالا از دبیهزینه های ترخیص خودرو چقدر استواردات ادکلن از دبیواردات پارچه از ترکیهواردات خودرو سال 92واردات سال 89واردات شکرواردات کاشی از چینواردات لوازم خانگی از دبیواردات لوازم یدکی خودرو از دبی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها