[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده نه تنها حدود ۶۵درصد از آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص داده‌اند، بلکه حدود ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون لیتر گازوئیل را نیز می‌سوزانند؛ البته بخشی از سهمیه سوختشان از شبکه توزیع خارج شده و قاچاق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس ، طبق اظهارات عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، «حدود ۶۵درصد از آلودگی هوای تهران متعلق به اتوبوس‌ها و کامیون‌های سنگین فرسوده است و حل این معضل می‌تواند دو سوم از معضل آلودگی هوای تهران را برطرف کند».

آمارهای موجود هم نشان می‌دهد که تعداد کل ناوگان شناسایی شده در حوزه حمل و نقل درون شهری، حدود ۴۰۰هزار خودرو است که تنها ۲۵۲هزار ناوگان آن دارای پروانه فعالیت هستند؛ البته این تعداد تنها مربوط به خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین است که سوخت آنها گازوئیلی است و در واقع یک‌ونیم میلیون خودروی سبک باری را شامل نمی‌شود.

این خودروها علاوه بر آنکه سالانه حدود ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر گازوئیل را در شهرها می‌سوزانند، حتی قسمتی از سهمیه سوخت‌شان نیز از شبکه توزیع منحرف شده و برای قاچاق، سر از مرزهای کشور در می‌آورد چراکه شکاف زیادی بین قیمت گازوئیل کشورمان با کشورهای همسایه وجود دارد؛ این موضوع در نمودار زیر قابل مشاهده است:

نمودار نرخ گازوئیل در کشورها

 اطلاعات موجود در نمودار بالا نشان می‌دهد که طی ماه‌های اخیر، به طور متوسط اختلاف قیمت نفت‌گاز در داخل کشور با سایر کشورهای مجاور، براساس سه نرخ آزاد، نیمایی و دولتی به ترتیب برابر ۷۵۲۹، ۴۴۶۷ و ۲۴۱۵ تومان است. این شکاف عمیق، سبب کشش برخی افراد سودجو به سمت‌وسوی قاچاق گازوئیل و تاراج این سرمایه ملی شده به طوریکه آمارها حکایت از آن دارد که میزان قاچاق بنزین و گازوئیل طی ماه‌های اخیر روزانه بین ۱۰ تا ۴۰میلیون لیتر است.

بیشتر بخوانید :  کالاهای اساسی درسال آینده با ارز4200تومان وارد می‌شود

*پرداخت یارانه ماهانه دولت به هر ناوگان درون شهری چقدر است؟

بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد، کلیه ناوگان باری کشور از سال۹۱ تاکنون نزدیک به ۶۲۸هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم دریافت کرده که سهم ناوگان درون شهری از این مقدار، ۲۱۳هزار میلیارد تومان است. اخیراً نیز محسن دلاویز، مدیر عامل سابق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفته است: «در سال۹۵، حدود ۲۳هزار میلیارد تومان یارانه پنهان گازوئیل پرداخت شده که با انجام اقداماتی در سال‌های بعد این مقدار کاهش یافت».

توزیع این میزان یارانه‌ میان ۴۰۰هزار ناوگان درون شهری نشان می‌دهد که از سال۹۱ تا ۷ماه ابتدایی سالجاری یعنی در طی ۷۹ماه، به هر ناوگان باری درون‌شهری، ۵۳۲ میلیون تومان یارانه مستقیم تخصیص پیدا کرده است. حال اگر این میزان یارانه را با یارانه نقدی واریزی برای مردم از زمان آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی آذرماه سال۸۹ تاکنون مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در این ۹۳ماه، به هر ایرانی مبلغ ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان یارانه نقدی پرداخت شده است؛ به عبارت دیگر، مقایسه میزان یارانه ماهانه پرداختی دولت به هر ناوگان باری درون‌شهری، برابر با ۶میلیون و ۷۳۴هزار و ۱۷۷تومان است درحالی که میزان یارانه نقدی پرداختی به هر فرد، ۴۵هزار و ۵۰۰تومان می‌باشد.

همچنین بودجه عمرانی کشور از سال۸۹ تا پایان سال۹۶ بیش از ۲۳۰هزار میلیارد تومان بوده است که با حجم یارانه پرداختی به کلیه ناوگان گازوئیل‌سوز درون‌شهری برابری می‌کند. همه موارد گفته شده نشان می‌دهد که ما با یک نظام ناکارآمد در توزیع یارانه‌ها در بخش حمل‌ونقل روبه‌رو هستیم.

*طرحی برای سامان‌دهی نظام حمل‌ونقل درون شهری

بیشتر بخوانید :  افزایش دو برابری هزینه‌های حمل و نقل صادرکنندگان

وضعیت موجود موجب شد تا بر اساس کار کارشناسی سه ساله انجام شده، برنامه‌‌ای هوشمند برای سامان‌دهی نظام حمل‌ونقل درون شهری اندیشیده شود. گام اولیه طرح شناسایی ناوگان واقعی فعال در حوزه حمل‌ونقل عمومی بخش درون‌شهری بود به طوری که به مالکان ناوگان دیزل حمل‌ونقل درون شهری و حومه‌ای جهت ثبت‌نام برای دریافت پروانه فعالیت ناوگان اطلاع‌رسانی شد.

در ماه اول تعداد ۴۵هزار ثبت‌نام در سامانه انجام و از اسفندماه سال۹۵ تا به امروز، دسترسی بالغ بر ۹۵۰شهرداری در  سراسر کشور در طرح ساماندهی ایجاد شد. امکان صدور پروانه فعالیت در سراسر کشور، باعث سهولت فرآیند دریافت پروانه فعالیت برای کلیه ناوگان شد. به این ترتیب کلیه ناوگان باری با مراجعه به هر شهرداری موجود در طرح، می‌توانند پروانه فعالیت خود را دریافت کنند.

با صدور پروانه فعالیت برای ناوگان، تمامی ناوگان فعال در بخش درون‌شهری و حومه‌ای که دارای معاینه فنی و بیمه شخص ثالث معتبر هستند، شناسایی و اطلاعات کلیه ناوگان صحت‌سنجی شد. همچنین از ابتدای فروردین ماه۹۶ سهمیه ناوگانی که در سامانه utcms ثبت‌نام نکرده بودند، به تدریج در طی چهار ماه کاهش و سپس قطع شد. همچنین از ابتدای مهرماه۹۶ نیز سهمیه ناوگانی که از شهرداری پروانه فعالیت دریافت نکرده بودند به تدریج در طی چهار ماه کم و سپس قطع شد. با این اقدامات از تخلفاتی که در زمینه تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان فرسوده و یا شناسایی نشده در طرح انجام می‌شد، جلوگیری و سوخت یارانه‌ای تنها به ناوگان دارای پروانه فعالیت و شناسایی شده در طرح تعلق گرفت.

*سند حمل بار را چگونه دریافت کنیم؟

در حال حاضر این طرح ملی، در مرحله دوم یعنی صدور باربرگ قرار دارد و جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، از آغاز اجرای طرح یکپارچه دریافت سند حمل الکترونیکی بار شهری از ۲۰ آبان‌ماه برای ناوگان باری بالای ۱۰تن در سراسر کشور با همکاری شهرداری‌ها خبر داد.

بیشتر بخوانید :  جزئیات تخلفات میلیاردی واردات تلفن همراه/ تزریق گوشی‌های توقیفی در بازار- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

با راه‌اندازی سامانه صدور سند حمل ونقل بار درون شهری، رانندگان باید از طریق سامانه BaarBarg.ir و از طریق تلفن‌های همراه خود و یا درگاه‌های اینترنتی بدون نیاز به مراجعه حضوری و در کمتر از چند ثانیه، سند حمل مورد نیاز خود را دریافت و فرآیند حمل‌ونقل بار را آغاز کنند.

طبق گفته جمالی‌نژاد، مقرر شده از ابتدای آذرماه امسال، سهمیه پایه سوخت این خودروها به صورت گام به گام کاهش و منطبق بر عملکرد ناوگان و براساس باربرگ تخصیص یابد.

*«باربرگ» و ۱۴ مزیت جدید در صنعت حمل و نقل

  «باربرگ» به عنوان اولین سند الکترونیک حمل بار،  سازوکار لازم را برای «بررسی صلاحیت راننده و خودرو»، «تعیین مالکیت بار»، «امکان بیمه بار»، «اطلاع‌رسانی به فرستنده و گیرنده»، «رسید الکترونیکی»، «رتبه‌بندی سیستمی عملکرد رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل»، « امکان تخصیص هوشمند و هدفمند سهمیه سوخت بخش حمل‌ونقل درون شهری»، «ساماندهی بیمه تامین اجتماعی رانندگان»، «مسئول بودن مالک ناوگان در قبال عملکرد راننده»، «ارائه تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان»، «بسترسازی برای توزیع عادلانه لوازم مصرفی ناوگان مانند لاستیک و لوازم یدکی»، «مجوز حمل بار در ایام خاص»، «بانک اطلاعاتی پراکندگی توزیع بار در شهرهای کشور» و «مدیریت تردد ناوگان باری در شهرهای کشور» فراهم می‌کند.
به این ترتیب، فعالان بخش حمل‌ونقل بار درون‌شهری در سراسر کشور می‌توانند برای دریافت نرم‌افزار مربوطه به سامانه باربرگ، به نشانی BaarBarg.ir مراجعه کرده تا از این پس، فعالیت‌شان طبق سند حمل بار انجام گیرد./فارس
 

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها