[ad_1]

به گزارش ترازبر آشنایان به اسلام پوشیده نیست که این مکتب در نگرش عمیق و همه جانبه خود دین را تنها یک برنامه شخصى و فردى انسانها نمى داند و تنها در مسجد و محراب و نماز و نیایش و رکوع و روزه و تهجّد و دیگر دستورالعملهاى عبادى و اخلاقى خلاصه نمى کند. بلکه گذشته از اینها حضور فعال وهمه جانبه دین را در همه میدانهاى معامله و تجارت، کارخانه و صنعت، مدرسه و هنر، جنگ و صلح، اقتصاد و برنامه ریزى، دستگاههاى حکومتى و سیاستهاى حاکم بر روابط داخلى و خارجى، روابط دولت و ملّت با یکدیگر، روابط مسلمانان با دیگر ملتهاى جهان و… ضرورى و لازم مى داند.

در دو یادداشت گذشته نوشتیم که قاعده اولی در برقراری ارتباط با غیر مسلمانان جواز است. لکن در این میان بین کفار حربی و غیر حربی تفاوت وجود دارد و روابط اقتصادی با کافران حربی (کسانی که با مسلمانان به ظاهر یا در باطن دشمنی دارند) به جهت سلب احترام از اموال آنان، ممنوع است و این قاعده هیچ استثنا ندارد. سپس به ذکر نمونه هایی از سیره ائمه پرداختیم.

در مجموع این نکته روشن شد که حکم اولی داد و ستد با کافران جواز است. اما موارد منع یا استثنایی هو از این قاعده وجود دارند. یعنی ممکن است شارع مقدس مواردی را از حکم جایز بودن خارج کرده و برای همیشه آن گونه خاص از معامله را باطل دانسته باشد یا این که بر معامله، عنوان ثانوی، مثل ذلیل شدن مسلمان، یا شکسته شدن سیادت و عزت اسلامی منطبق شده و بدین جهت، از حالت جایز بودن خارج شده است. اینموارد در روایات هم وجود دارند.

بیشتر بخوانید :  افزایش قیمت تخم‎مرغ در برخی مناطق تا 15 هزار تومان

** این نوع تجارت با غیر مسلمانان جایز نیست 

یکی از امور یا به عبارت بهتر اصولی که موجب استثناء قاعده جواز تجارت با غیر مسلمانان می شود اصل اصل استقلال و سیادت امت اسلامی است. دلیل آن هم فرمان روشن قرآن است:

«ولن یجعل اللّه للکافرین علی المؤمنین سبیلا»

«و خداوند، هرگز، برای کافران نسبت به اهل ایمان، راه تسلط باز نخواهد کرد.»

مطابق این آیه شریفه هر تجارتی که موجب تسلط کفار بر امت اسلامی شود و استقلال آنها را به مخاطره بی اندازد جایز نیست. البته در روایات نیز با تعابیر مختلف این جمله آمده است که: «الإسلامُ یَعلُو وَ لایُعلَی علیه» این حدیث، در منابع روایی شیعه و اهل سنت نقل شده است. 

این اصل بر کلیه روابط مسلمانان با بیگانگان حاکم است بدین صورت که هر معامله، مذاکره، تجارت و… که باعث تسلط کفار بر مسلمین شود جایز نخواهد بود. لذا با در نظر گرفتن تمام شرایط زمانی و مکانی و غیره هر یک از روابط بازرگانی مسلمانان با کافران که مشمول این اصل گردد، ممنوع خواهد بود.

** کدام دوستی نهی شده؟

از طرفی در آیات فراوانی از قرآن کریم دوستی با کفار مورد نکوهش و نهی شدید قرار گرفته است:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّهِ…»

«ای کسانی که به خدا ایمان آورده‌اید، هرگز نباید کافران را که دشمن من و شمایند یاران خود برگرفته و طرح دوستی با آنها افکنید…» (ممتحنه؛ آیه ۱)

«لَا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ…»

«نباید اهل ایمان، مؤمنان را وا گذاشته و از کافران دوست گزینند، و هر که چنین کند رابطه او با خدا مقطوع است…» (آل عمران؛ آیه ۲۸)

بیشتر بخوانید :  زمان پیش فروش و تحویل پژو 2008

از طرفی در روایات فراوانی به این مساله پرداخته شده است. در روایتی که ابن رئاب از امام صادق (ع) در باب نکوهش شرکت مسلمان با کافر نقل کرده، حضرت فرموده است: «ولایصا فیه الموده؛ خالصانه با او دوستی مورزد.»

** چرا از دوستی با کفار نهی شده است؟

در نتیجه آنچه نکوهش واقع شده است، (تولی) و (ولاء) کافران است. و این، بدان معناست که دوستی، سبب کشش روحی و بی ارادگی و تاثیر و تاثر اخلاقی و مقهور شدن و خودباختگی در برابر بیگانگان آنان شود. اما ابراز دوستی در معاشرت‌ها، با حفظ استقلال و شخصیت دینی، مانعی ندارد، بلکه مورد تشویق دین است.

برای نمونه نقل شده که پیامبر (ص) برای جنازه یهودیان به پا می‌خواست. یا حضرت هدایای یهودیان را می‌پذیرفت. همچنین امام باقر (ع) و صادق (ع) توصیه می‌کردند که اگر با یهودی همنشین شدی، با او نیک معاشرت کن.

نتیجه نهایی اینکه دوستی با کافران، در صورتی که به (تولی) و اثرپذیری بی انجامد ممنوع است و هر داد و ستدی که مصداق آن قرار گیرد نیز، مورد نهی است.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی استان آذربایجان غربیاتاق بازرگانی ایران و نروژپست سریع بین المللیپیگیری پست اکسپرسترخیص کالا از گمرک فرودگاهتعاونی حمل و نقل هوایی شیدهثبت برند با کارت بازرگانیچگونه از سایتهای خارجی خرید کنیمحمل بار یزدحمل و نقل هوایی به انگلیسیحواله پی پالخدمات بار هوایی عصر هدیخرید ابزار دفاع شخصیخرید ابزار گچبریخرید از آمازون و ایبیخرید از فروشگاه اینترنتی amazonخرید اینترنتی از سایت های خارجیخرید اینترنتی روکش صندلی ماشینخرید اینترنتی ساز چنگخرید بنز از آلمانخرید تجهیزات چاپخرید خط تولید دوغخرید در ebayخرید دلار به صورت آنلاینخرید دلار پی پال شماخرید گوشی از سایت Ebayخرید و فروش یوانخرید و فروش یوان چینراهنمای واردات تجهیزات پزشکیروش واردات کالا از دبیشرایط واردات از آلمانشرکت پست بین المللی Tntشرکت حمل بار بین المللیصادرات در ایرانفروش خط تولید چیپس میوهقوانین گمرک ماشینکارت بازرگانی مزایاکارگو هماگرفتن کارت بازرگانی شیرازگمرک فرودگاهمستر کارت بانکنرخ حمل کانتینر از چین به ایرانهدیه وبمانیهزینه ترخیص کالاواردات ابزار صنعتیواردات تجهیزات ارتوپدیواردات جرثقیل از چینواردات خودرو 6 سیلندرواردات نارنگی پاکستانیواردات و ترخیص کالا از چین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها