[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: مدیرعامل نفت و گاز پارس با بیان اینکه کار توسعه پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ سال آتی پایان می یابد، گفت: تاکنون ۸۰ میلیارد دلار برای توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی سرمایه گذاری شده اما با احتساب قیمت های کنونی نفت و گاز، از زمان راه اندازی در اوایل دهه هشتاد تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد دلار درآمد کسب شده است.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس ،  محمد مشکین فام امروز (شنبه) در نشست خبری با تشریح وضعیت توسعه میدان گازی پارس جنوبی، افزود: میزان تولید تجمعی میدان گازی پارس جنوبی از زمان راه اندازی تاکنون به بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

 ماجرای پرداخت رشوه توسط توتال مربوط به ۲۰ سال پیش است
مدیرعامل نفت و گاز پارس درباره محکومیت توتال فرانسه به علت پرداخت رشوه در زمان توسعه میدان گازی پارس جنوبی، گفت: این پرونده مربوط به پرداخت رشوه در ۲۰ سال پیش و توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی بوده است.
وی یادآور شد: «ما مدارک و مستنداتی درباره این ماجرا نداریم و محکومیت در دادگاه های فرانسه رخ داده است.»

 تعیین تکلیف توسعه فاز ۱۱ تا پایان امسال
مدیرعامل نفت و گاز پارس درباره آخرین وضعیت توسعه فا ۱۱ پارس جنوبی، گفت: توتال به علت تحریم ها، ناتوانی خود برای مشارکت در توسعه این فاز را اعلام کرده است.
مشکین فام اضافه کرد: اکنون طبق مفاد قرارداد، مراحل انتقال اپراتوری قرارداد از توتال به شرکت سی.ان.پی.سی چین در حال انجام بوده و قرار است بین شرکت های عضو کنسرسیوم، یک توافقنامه امضا شود.
وی با بیان اینکه عملیات انتقال اپراتوری این فاز در مراحل نهایی است، اضافه کرد: با امضای این قرارداد، عملیات توسعه فاز ۱۱ ادامه می یابد.

بیشتر بخوانید :  درخواست افزایش ۲۰ درصدی قیمت به سازمان حمایت

 ایران به دنبال فناوری ساخت سکوهای تقویت فشار
وی گفت: هدف اصلی ما از مشارکت با توتال، پیگیری موضوع تقویت فشار در این میدان گازی بوده است.
وی با بیان اینکه پارس جنوبی دچار افت فشار شده است، اضافه کرد: فناوری ساخت سکوهای ۲۰ هزار تنی تقویت فشار در دریا وجود ندارد، بنابراین قصد داشتیم از طریق توتال این فناوری را وارد کشور کنیم.
مدیرعامل نفت و گاز پارس ادامه داد: در صورت راه اندازی این طرح در فاز ۱۱، می توانیم آن را در سایر فازهای پارس جنوبی نیز اجرا کنیم.
وی گفت: البته توتال در یک سال گذشته، درباره این موضوع، مطالعات خوبی داشته که می تواند به انجام این پروژه در آینده کمک کند؛ اکنون این مطالعات به شرکت چینی تحویل داده شده است.

 محدودیتی در تامین بودجه توسعه پارس جنوبی نیست
مدیرعامل نفت و گاز پارس با بیان اینکه همه منابع مالی مورد نیاز توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی تامین شده است، گفت: قرار بود برای فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی از طریق صندوق توسعه ملی چهار میلیارد دلار تامین مالی انجام شود که طبق برنامه پیش می رود و مشکلی وجود ندارد.

پایان کار توسعه پارس جنوبی در سال ۹۸
مشکین فام با بیان اینکه میزان منابع میدان گازی پارس جنوبی ۶۷۳ تریلیون فوت مکعب است، گفت: به جز فاز ۱۱، کار توسعه همه فازهای این میدان گازی انجام شده و یا در حال اجراست.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می شود، افزود: تا پایان امسال سه میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی افزوده می شود.
مشکین فام ادامه داد: میزان تولید گاز پارس جنوبی در سال ۱۳۹۲ روزانه ۲۸۵ میلیون مترمکعب بود که اکنون به ۵۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
مدیرعامل نفت و گاز پارس ادامه داد: چهار مخزن ۵۰۰ هزار بشکه ای نیز برای ذخیره میعانات گازی پارس جنوبی ساخته شده است.
وی گفت: ۱۳ پالایشگاه گازی در پارس جنوبی برنامه ریزی شده بود که به جز پالایشگاه فاز ۱۴، همه آنها تحویل داده شده اند و یا مراحل پایان راه اندازی آنها در حال انجام است.
مدیرعامل نفت و گاز پارس اضافه کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ نیز تا پایان سال ۹۸ راه اندازی خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  شرایط واردات خودرو توسط دیپلمات‌های خارجی

 تولید گاز از پارس جنوبی با قطر یکسان شد
مشکین فام گفت: ایران کار توسعه فازهای پارس جنوبی را تقریبا با قطر همزمان آغاز کرد و میزان تولید از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۶ فاصله زیادی نداشت اما به تدریج قطری ها پیشی گرفتند.
مدیرعامل نفت و گاز پارس افزود: اما امسال میزان تولید گاز از این میدان به روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب می رسد که تقریبا با قطر برابر خواهد بود.

 افزایش ۳۷۲ میلیون مترمکعبی تولید گاز از سال ۱۳۹۲ تاکنون
مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت: در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ تعداد پنج سکو و از سال ۹۱ تا ۹۷ تعداد ۲۱ سکو نصب و وارد مدار شد.
مشکین فام ادامه داد: در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ حدود ۱۴۱ میلیون مترمکعب به تولید گاز پارس جنوبی افزوده شد، اما در دولت های ۱۱ و ۱۲ میزان افزایش تولید به ۳۷۲ میلیون مترمکعب رسید.
وی یادآور شد: طبق برنامه، امسال تعداد ۶ سکو در پارس جنوبی نصب خواهد شد.

 ادامه مذاکره با هندی های برای توسعه «فرزاد بی»
مدیرعامل نفت و گاز پارس درباره طرح توسعه میدان گازی «فرزاد بی» نیز گفت: مذاکره با هندی ها برای توسعه این میدان در جریان است.
مشکین فام اضافه کرد: گاز این میدان، ناخالصی زیادی دارد که بررسی برای مصرف آن به صورت تزریق به شبکه سراسری و یا تزریق به چاه های نفتی ادامه دارد.
وی به توسعه میدان گازی بلال نیز اشاره کرد و گفت: قرار است گاز تولیدی این میدان از طریق سکوی فاز ۱۲ پارس جنوبی به خشکی منتقل شود.

بیشتر بخوانید :  سقوط قیمت سکه به کانال 3.5 میلیون تومان- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

 مذاکره با شرکت های ایرانی برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی
مدیرعامل نفت و گاز پارس درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: به علت خریداری شرکت «مرسک» توسط توتال، مذاکره با این شرکت برای توسعه این لایه نفتی منتفی شده و اکنون در حال مذاکره با شرکت های ایرانی هستیم.
مشکین فام افزود: تاکنون ۹۰ میلیون دلار برای توسعه فاز ۱۱ سرمایه گذاری شده که ۴۵ میلیون دلار از آن متعلق به توتال بوده است که با خروج این شرکت از توسعه این فاز، این سرمایه گذاری در ایران باقی می ماند و به توتال بازپرداخت نمی شود.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها