[ad_1]

شاخص بهای کالاهای صادراتی (xpi) در ایران یکی از انواع شاخص‌های قیمت است که تغییرات سطح عمومی قیمت‌های کالاهای غیرنفتی صادراتی را بر اساس قیمت فوب نشان می‌دهد. با توجه به این که در تهیه این شاخص قیمت ارزی کالاهای صادر شده به قیمت ریالی تبدیل می‌شود، تغییرات شاخص بهای کالاهای صادراتی بیانگر تغییرات قیمت کالاهای صادر شده در بازارهای جهانی و نوسان نرخ ارز خواهد بود. هدف بررسی و محاسبه شاخص، نشان دادن نوسان و تغییرات قیمت کالاهای غیرنفتی صادر شده توسط صادرکنندگان نیز است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بررسی تغییرات شاخص کالای کل بهای کالاهای صادراتی در ایران طی ۱۹ سال گذشته نشان می‌دهد که این شاخص از حدود ۱۲.۱ به ۲۳۲.۲ افزایش یافته که حاکی از رشد ۲۲۰ واحدی آن خواهد بود. همچنین درصد تغییرات و به عبارتی تورم کالاهای صادراتی از سال ۱۳۷۶ تاکنون از این حکایت دارد که بالاترین درصد در سال ۱۳۹۱ با نرخ ۱۲۴.۱ درصد ثبت شده است. این در حالی است که در این سال نوسان ارزی شدیدی در بازار ارز ایران اتفاق افتاد به گونه‌ای که در دهه ۱۳۹۰ بالاترین سطح رشد دلار در سال ۱۳۹۱ ثبت شده است.

آمارهای بانک مرکزی از این حکایت دارد که در سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ درصد تغییرات شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران کاهشی شد به طوری که از حدود ۲۱.۸ در سال ۱۳۹۲ با افت بیش از ۲۱ درصدی به منفی ۰.۵ در سال ۱۳۹۳، منفی ۱۶ درصد در ۱۳۹۴ و منفی ۲.۷ در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

بیشتر بخوانید :  ترامپ: حتی یک ذره هم از رییس فدرال رزرو خشنود نیستم

اما پیشینه شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران به سال ۱۳۳۸ برمی‌گردد. در تجدید نظر سال ۱۳۶۹، گروه کالاهای صادراتی مشمول شاخص بهای عمده فروشی کالاها در ایران حدود ۲۰ رقم کالا را در بر گرفته و شامل فرش دستباف، تعدادی از محصولات کشاورزی سنتی نظیر زعفران و پسته بود. با توجه به افزایش میزان صادرات غیرنفتی این شاخص به عنوان یک شاخص مستقل و در سال ۱۳۷۶ مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفت.

بررسی شاخص بهای کالای صادراتی از سال ۱۳۷۶- ۱۳۹۵

 

 

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاارسال پول به عربستانانتقال پول به فرانسهانواع پست های بین المللیتجهیزات جدید شبکه های کامپیوتریترخیص کار گمرک تهرانتعاونی حمل و نقل هوایی شیدهحد ترخصحمل اثاثیه ارزانحمل بار از آمریکا به ایرانحمل بار سیر و سفرحمل و نقل درياييحمل و نقل ماهان سفیرخرید ابزار الاتخرید اینترنتی تامی هیلفیگرخرید اینترنتی شوکر پرتابیخرید اینترنتی قلیانخرید تجهیزات شبکه های کامپیوتریخرید تجهیزات کمانخرید دلار ارزانشرکتهای پست بین المللیشماره تلفن گمرك فرودگاه امام خمينيصادرات کره شمالیصادرات کیویصرافی بانک شهرصرافی طاهری در تهرانصرافی غدیر سیدنیصرافی های لس آنجلسطعرفه واردات خودروعکس کارت بازرگانیفروش ابزار هونینگفروش تجهیزات وایرلسقوانین ترخیص خودرو از گمرکقوانین صادرات به چینقیمت خرید و فروش یوانکارت بازرگانی خانواده شهداکارت بازرگانی صنعتیکد رهگيري مرسولهکسب بیت کوین رایگانگمرك نوشهرگمرک شلمچهلباس علی اکسپرسمراحل ترخيص خودرو از گمركمسئولیت مدنی در حمل و نقل هوایی کالا و مسافرمستر کارت استانداردمشخصات قدس-حمل و نقل هوایی صنایع هواپیماییواردات ابزار الات از چینواردات حبوباتواردات خودرو 2500 سی سیواردات مکمل از امریکاواردات و صادرات قوانین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها