[ad_1]

به گزارش تراز ، بعد از برگزاری کنکور سراسری، نتایج در مرداد ماه اعلام می‌شود، هر چند برخی از افراد خوشحال و برخی دیگر از رتبه خود رضایت ندارند، اما این موقع، زمان افسوس و ناراحتی نیست و داوطلب باید به فکر آینده خود باشد و با رتبه کسب شده خود بهترین انتخاب را انجام دهد.

در این رابطه آرش همتیان – کارشناس تحصیلی و کنکور با اشاره بهاینکه کسب اطلاعات و استفاده از تجربه افراد متخصص در انتخاب رشته می‌تواند بسیار این مسیر را هموارتر کند، به تسنیم عنوان کرد: مسلماً دوستان و آشنایان و خانواده داوطلبان پس از دیدن رتبه فرد، پیشنهاداتی به او می‌دهند و قصد کمک به او را دارند، اما گاه متاسفانه خواسته یا ناخواسته افرادی که دور و بر فرد هستند باعث انتخاب‌های نادرست برای فرد و عواقب بد بعدی آن می‌شوند، اما بحث انتخاب رشته بحثی بسیار مهم و حیاتی برای داوطلبانی است که مجاز به انتخاب رشته شدند و با رتبه‌های قابل قبول، قصد حضور در دانشگاه را دارند.

همتیان ادامه داد: برخی از افراد صرفاً به دانشجو شدن فکر می‌کنند اما بهتر است با توجه به علاقه و توانایی‌هایشان رشته انتخاب شود تا بعد از ورود به دانشگاه دچار بی انگیزگی و در نهایت عدم کسب مهارت لازم برای دستیابی به شغل مورد رضایت نشوید.

وی گفت: برخی از داوطلبان به ناچار تن به خواسته اطرافیان می‌دهند و بدون میل و رغبت به خواندن رشته ای مبادرت می‌ورزند که به آن علاقه ای ندارند و در کمال تعجب خانواده‌ها می‌بینند که فرزندشان که تا پیش از رفتن به دانشگاه جزو نفرات برتر کلاس‌شان بوده، اکنون اُفت تحصیلی شدیدی پیدا کرده و حتی گاه به انحراف هم کشیده می‌شود و یا پس از چند ترم از رشته خود زده شده و فکر ترک تحصیل یا تغییر رشته به ذهنش می رسد، چرا؟ چون دیگران نگذاشتند که او رشته مورد علاقه اش را انتخاب کند و راهی را که دوست دارد بپیماید، چون برای انتخاب او ارزشی قائل نشدند و مهمتر از همه اینکه از نظرات افراد متخصص در این زمینه استفاده نکردند.

بیشتر بخوانید :  احراز هویت در بورس با فناوری بلاک چین

این کارشناس تحصیلی و کنکور اظهار داشت: چه بسیارند افرادی که با انتخابهای غلط اکنون چاره ای جز تسلیم و رضا ندارند و راه بازگشتشان بسیار سخت است، بنابراین از امروز به فکر انتخاب رشته باشید زیرا مهلت ۶ روزه بسیار کم است.

وی بیان داشت: توصیه ما به داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنها این است که حتی الامکان انتخاب‌ها را برحسب علاقه و استعداد داوطلب انجام دهند. توجه به تیپ شخصیتی در فرآیند انتخاب رشته نیز بسیار مهم است، زیرا دقت داشته باشید که یک رشته خاص به تنهایی نه خوب است و نه بد! چرا که اگر کسی که به آن رشته علاقمند است و استعداد ادامه آن را نیز دارد، به مطالعه آن بپردازد نتیجه کار مناسب خواهد بود و عدم علاقه به پرمخاطب ترین رشته‌ها هم یک نیروی کارآمد در آن رشته تربیت نخواهد کرد، و اینکه دانش آموز اطلاعات کاملی در مورد رشته‌ها و دانشگاهها کسب کند تا با تکیه بر اطلاعات دقیق و علاقه و استعدادش بهترین انتخاب را داشته باشد.

همتیان ادامه داد: ممکن است داوطلبی به رشته ای علاقه مند باشد اما توانایی لازم برای موفقیت در این رشته را نداشته باشد. بنابراین، انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود، خودتان تصمیم آگاهانه بگیرید، زیرا ممکن است تغییر یا انتقال رشته برای شما مقدور نباشد.

وی تصریح کرد: از نکات مهمی که در اولویت بندی رشته‌های دانشگاهی باید دقت کرد نوع رشته است. رشته‌های دانشگاهی از یک دیدگاه به رشته‌های روزانه، شبانه، پیام نور، تربیت معلم و غیر انتفاعی تقسیم می‌شوند، از نظر گاه با توجه به ماهیت و گسترش رشته‌ها در سطح کشور و ضرورت تفکیک بومی، رشته‌های دانشگاهی به چهار دسته استانی، ناحیه ای، قطبی و کشوری تفکیک می‌شوند. همچنین رشته‌های آزاد، ستاره دار، دبیری، با تعهد استخدامی و خاص مناطق محروم نیز از دیگر گروههای قابل بحث هستند که شرایط و ضوابط خاص خود را دارند.

بیشتر بخوانید :  تجربه شکست خورده تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها

همتیان عنوان کرد: اگر چه دفترچه و اطلاعیه‌های سازمان سنجش بطور کامل این گونه از رشته‌ها را توضیح داده است ولس اغلب داوطلبان نسبت به مطالعه کامل ضوابط این رشته‌ها سهل انگاری می‌کنند. به‌عنوان مثال پس از اعلام اسامس تعدادی از داوطلبان رشته‌های شبانه و پیام نور به سازمان سنجش معترض شدند که اطلاعی مبنی بر اینکه در این رشته‌ها شهریه اخذ می‌شود نداشتند.

این کارشناس تحصیلی و کنکور خاطرنشان کرد: در نهایت اینکه هرگز به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید زیرا کامپیوتر نمی‌تواند استعداد، علاقه و شخصیت شما را در نظر بگیرد و هم اینکه خطا دارد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااخبار جدید گمرکیانتقال پول به خارجبه آوران خرید اینترنتیتجهیزات شبکه های توزیع برقترخیص کار ماشینترخیص کار مرز باشماقتعرفه حواله یوروچگونه از علی اکسپرس خرید کنیمحمل خرده بار از چینحمل و نقل بین المللی زنجیرهحواله پی پالخرید 1 دلاریخرید از سایت آمازون و تحویل در ایرانخرید اینترنتی داروخرید تجهیزات حرکتی فیلمبرداریخرید خط تولید نباتخرید مارک المانخرید و ترخیص خودروراهنمای خرید از سایت علی بابارهگیری مرسوله پستی مازندرانرهگیری مرسوله خارجیروز حمل و نقل 26 آذرسایت آمازون فرانسهسایت ایبوکشرایط پست بین المللیشرکت حمل و نقل بین المللی گنج جاده ابریشمشماره تلفن گمرك فرودگاه امام خمينيصادرات جوجه یک روزهصرافی ک یشطه كارگوفرستادن پول به خارجقوانین گمرکات افغانستانکارگو تبریزکارگو زاگرسگمرک تهران کجاستگمرک فرودگاه امام تلفنگمرک نیوزمراحل خرید از آمازونمراحل واردات خط تولیدمعاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه 19هزینه ی گمرکیواردات از دبی به کیشواردات افغانستانواردات چه خودروهایی آزاد استواردات خودرو گلستانواردات سگ از المانواردات عدس کاناداییواردات قهوهواردات کالا بدون ثبت سفارشواردات مستقیم از امریکا

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها