افزایش ۳۶درصدی صادرات ایران به روسیه/ رشد چشمگیر صادرات ایران به اندونزی

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

فرهاد پرند، رایزن بازرگانی ایران در مسکو گفت: حجم تجارت خارجی ایران و روسیه در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ به ۷۳۷میلیون دلار رسیده است .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وی نکته قابل توجه در مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۷ را میزان صادرات ۲۲۸میلیون دلاری ایران به روسیه و واردات ۵۰۹میلیون دلاری ایران از روسیه عنوان کرد و افزود: مقایسه آمار تجارت خارجی دو کشور در شش ماه نخست سال۲۰۱۷ نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۶ بیانگر افزایش ۳۶ درصدی صادرات ایران به روسیه از ۱۶۸ میلیون دلار به۲۲۸ میلیون دلار است.

پرند با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی واردات ایران از روسیه گفت: واردات ایران از روسیه از۵۹۴ میلیون دلار به ۵۰۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده که این موضوع بیانگر تلاش طرف ایرانی در راستای ایجاد تعادل منطقی در تراز تجاری خود با کشور روسیه است.

رایزن بازرگانی ایران در روسیه اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های حمایتی روسیه از بخش تولید و برنامه‌ریزی به منظور گرفتن سهم بیشتر از بازار ایران، لازم است مسئولین اقتصادی و تجاری بخش‌های دولتی و خصوصی کشورمان در جهت ایجاد تعادل منطقی در تراز تجاری، به حمایت‌های مالی هدفمند از صادرات محصولات ایرانی به بازار روسیه، برنامه‌ریزی جهت تسهیل و کاهش هزینه حمل و نقل و قیمت تمام شده برخی محصولات مورد تقاضای بازار روسیه، مطالعه بازار و توجه دقیق به سلیقه خریداران روس و حضور بلند مدت شرکت‌های ایرانی اقدام کنند.

برخی از اقلام صادراتی ایران به روسیه از جمله لبنیات، مرغ، تخم مرغ، آبزیان، کفش، گل و گیاه و … نیاز به حمایت مالی دولت جهت کاهش قیمت تمام شده و رقابتی شدن در بازار روسیه دارند.

رشد چشمگیر صادرات ایران به اندونزی

­بر اساس آمارهای منتشر شده از جانب گمرک ایران صادرات کالاهای غیر نفتی کشورمان به اندونزی در شش ماهه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه نسبت به سال گذشته۳۷۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، انور کمری، رایزن بازرگانی ایران در اندونزی، گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده ازجانب گمرک ایران، صادرات کالاهای غیر نفتی کشورمان به اندونزی در شش ماه? نخست امسال به ۲۴۴.۴ میلیون دلار رسید که این رقم در مقایسه با رقم ۵۱ میلیون دلار سال گذشته در دوره مشابه ، نشان‌دهند? رشد ۳۷۷ درصدی است.

وی افزود: بر اساس این آمارها، صادرات فلزات معمولی و مصنوعات آنها از جمله آهن، فولاد، سرب و روی از ۲۸ میلیون دلار در شش ماه? ابتدای سال گذشته به ۱۱۴ میلیون دلار رسیده که بیشترین تأثیر را در رشد صادرات شش ماه? ابتدای سال جاری داشته‌اند.

کمری در ادامه اظهار داشت: سوخت‌های معدنی و مشتقات نفتی با ۱۰۵ میلیون دلار و محصولات نباتی با ۲۱ میلیون دلار صادرات، کالاهای بعدی تأثیرگذار در رشد صادرات کشورمان به اندونزی بوده‌اند. صادرات این محصولات در شش ماه? ابتدای سال گذشته به ترتیب ۳۴ میلیون دلار و ۲۸۰ هزار دلار بوده است.

در گذشته حجم روابط تجاری ایران و اندونزی به ۱.۸ میلیارد دلار نیز رسید که پس از اعمال تحریم‌ها این روند سیر نزولی به خود گرفت و حجم تجارت دو کشور به حدود ۱۶۰ میلیون دلار در سال ۹۲ کاهش پیدا کرد. اکنون با گشایش‌های برجام، تحرک‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور در حال افزایش بوده و حجم مبادلات تجاری روند صعودی به خود گرفته است به گونه‌ای که رشد صادرات کشورمان به اندونزی در دو سال اخیر نمایانگر این واقعیت است.

 افغانستان بازار صادراتی ماندگار برای ایران

­رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت، کابل را بازار هدف صادراتی ماندگار برای ایران توصیف کرد و گفت: ۹۵ درصد محصولات مورد استفاده افغانستان وارداتی است که ۳۵ درصد آن سهم ایران و ۳۵ درصد نیز سهم پاکستان است.

 محمد مهدی جوانمرد قصاب – رایزن سابق ایران در کابل – با اشاره به دائمی بودن تبادلات تجاری میان ایران و افغانستان افزود: ایران و افغانستان به دلیل نزدیکی فرهنگی، جغرافیایی، زبانی و ذائقه در طول تاریخ و در تمام شرایط سیاسی و اقتصادی در کنار هم بوده‌اند.

وی گفت: کالاهای ایرانی از لحاظ ظاهر و کیفیت مورد توجه مردم افغانستان است؛ به گونه‌ای که صادرات ایران به این کشور در سال ۱۳۹۱ از حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۵ رسیده است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به ظرفیت صادراتی ایران، این رقم به پنج میلیارد دلار نیز خواهد رسید.

رئیس میز افغانستان، از پاکستان به عنوان تنها رقیب صادراتی ایران در بازار افغانستان نام برد و اظهار کرد: ۹۵ محصولات مورد استفاده در افغانستان وارداتی است که ۳۵ درصد آن سهم ایران و ۳۵ درصد نیز سهم پاکستان است و دیگر کشورها مانند هند و چین سهم بسیار کمتری را در این بازار به خود اختصاص داده‌اند.

جوانمرد قصاب در خصوص برنامه‌ریزی به منظور انتقال دانش فنی به افغانستان در تولید محصولات گوناگون گفت: افغان‌ها به دلیل سهولت در ارائه خدمات پس از فروش و همچنین زبان مشترک، علاقمند به خرید ماشین‌آلات ایرانی هستند.

وی با اشاره به حضور ایران در نمایشگاه‌های مختلف در افغانستان افزود: اولین نمایشگاه بین‌المللی افغان‌پلاست در سال گذشته با مشارکت ۸۰ درصدی ایران برگزار شد و شرکت‌های ایرانی با ارائه پکیج کاملی از ماشین‌آلات، مواد اولیه و محصول نهایی در این نمایشگاه حضور یافتند که با استقبال افغان‌ها مواجه شد.

جوانمرد قصاب گفت: بهمن‌ ماه نیز دومین نمایشگاه بین‌المللی افغان‌پلاست برگزار می‌شود که در صورت حضور شرکت‌های پتروشیمی، نقش ایران در این دوره از نمایشگاه از سال گذشته پررنگ‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مشکل ما عدم ثبات رویه بازاریابی در افغانستان است، افزود: برجام باعث افزایش صادرات ایران به دیگر کشورها شده ولی آمار صادرات ما به افغانستان افزایش نیافت و این زنگ خطری است تا تمرکز خود را بر بازار کشورهای همسایه از جمله بازار ماندگار افغانستان از دست ندهیم.

رئیس میز افغانستان در خصوص فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و اصلاح امور رایزنان بازرگانی تصریح کرد: ما به دنبال دیپلماسی اقتصادی هستیم، نه دیپلماسی اقتصاد سیاسی؛ بنابراین وزارت امور خارجه تنها باید زمینه‌ساز این دیپلماسی باشد.

وی با اشاره به سخنان ریاست جمهوری در مورد توسعه صادرات گفت: تمرکز سیاست‌گذاری‌های اقتصادی به صورت متمرکز به توسعه صادرات می‌انجامد که این از وظایف یک سازمان فراجناحی چون سازمان توسعه تجارت ایران است.

اقلام صادراتی ایران به افغانستان شامل مواد غذایی، مصالح ساختمانی، میلگرد، شیرینی و شکلات و بیسکوییت، ماشین‌آلات و تجهیزات، دارو، آهن‌آلات، کاشی و سرامیک، حلال‌ها و رقیق‌کننده‌ها، قیر، کف‌پوش‌ها و… است.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x