[ad_1]

«سیدمصطفی موسوی» امروز(یکشنبه)افزود: عراقی ها اگر به کالای باکیفیت ایرانی دسترسی داشته باشند، به سمت کالاهای تولیدی ترکیه نمی روند و این مساله بویژه در میان اهالی و مردم جنوب عراق مشهود است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی، این موضوع به قرابت مذهبی و فرهنگی بسیار نزدیک مردم دو کشور باز می گردد و علاوه بر آن مرزنشینان ایرانی و عراقی در طول خط مرزی قرابت خویشاوندی با یکدیگر دارند.

موسوی یادآوری کرد: امروز تازه به فکر بسته بندی محصولات مان در سطح جهانی و حمایت از این صنعت افتاده ایم، اما در عمل تاکنون اتفاق خاصی را در این زمینه شاهد نبوده ایم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر بیان داشت: در صورت بسته بندی مناسب کالاهای ایرانی، هزینه تمام شده با محصولات تولیدی سایر کشورها از جمله سوریه و ترکیه قابل مقایسه نخواهد بود؛ زیرا دولت این کشورها بابت صنایع بسته بندی یارانه پرداخت می کنند.

به گفته این فعال اقتصادی، سوریه با وجود درگیر بودن در جنگ، هنوز صادرات محصولات کشاورزی به عراق دارد و این کار را با کامیون ها و وسایل نقلیه یخچال دار انجام می دهد، در حالی که هنوز سیستم حمل و نقل کشورمان سنتی و با خودروهای روباز انجام می شود.

وی با اشاره به گرمای ۴۰ تا ۵۵ درجه جنوب خوزستان و ایلام که محصولات فاسد شدنی را با مخاطره مواجه می کند، اظهار داشت: محصولات در این مناطق نباید بیش از چهار ساعت توقف داشته باشد، در حالی که گاهی اوقات این توقف به ۲۴ ساعت هم می رسد؛ همه این مسائل به کاهش کیفیت محصولات ایرانی خواهد انجامید.

بیشتر بخوانید :  آخرین ساعات ثبت اعتراض کاندیداهای اتاق بازرگانی

موسوی خاطرنشان کرد: پس از درگیری عراق در جنگ خلیج فارس، مردم این کشور حتی به سیستم بانکی خود اطمینان ندارند و از آن استفاده نمی کنند، چه برسد به سیستم بانکی ایران.

وی ادامه داد: بر این اساس عراقی ها عملیات مالی خود را صورت سنتی انجام می دهند، یعنی از طریق صرافی ها به ارسال حواله پرداخته یا در مرزها داد وستد می کنند و این موضوع برای بازرگانان و تجار ایرانی بسیار گران تمام می شود.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هرکس که بتواند برای تاجران عراقی تسهیل بیشتری در کار ایجاد کند، می تواند در امر تجارت موفق تر باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری کالاها و محصولات ایرانی به صورت حق العمل کاری به عراق وارد می شود، یعنی با هدف فروش در اختیار تجار این کشور قرار می گیرد تا بفروشند و پس از کسر سود قطعی خود، باقی مانده پول را برای طرف ایرانی خود می فرستند که ممکن است ضرر و زیان نیز در آن باشد.

موسوی ادامه داد: از آنجایی که سیستم معاملاتی مناسبی با عراق نداریم، در کمتر مواردی است که عراقی ها کالا یا محصولی را به صورت تضمینی از ایرانی ها بخرند؛ همین مساله جذابیت بازار عراق را برای تجار ایرانی کم کرده و به مرور این بازارها در حال از دست رفتن است.

** تفاوت نرخ های گمرکی در استان های مختلف عراق

وی در ادامه با بیان اینکه واردات به عراق مطابق ثبت سفارشات انجام شده در همه جای این کشور یکسان است، تصریح کرد: برخی استانداران عراقی از نفوذ خود برای مسائل حزبی استفاده کرده و به ارائه تخفیفات گمرکی می پردازند؛ بطور نمونه سرامیک در استان «العماره» (هم مرز با بستان) نزدیک به ۲۰ درصد نسبت به شلمچه از حق گمرکی پایین تری برخوردار است.

بیشتر بخوانید :  کسری بودجه دولت آمریکا به ۷۷۹ میلیارد دلار رسید1574310

نائب رئیس اتاق خرمشهر تاکید کرد: عدم یکسان سازی نرخ ها در مرزها مختلف این کشور سبب به وجود آمدن رقابتی ناسالم بین آنها شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات برخی محصولات تنها از مرزی خاص می تواند به کاهش این مشکل منجر شود، یادآور شد: راه های طولانی به کالاها آسیب می رساند و قیمت تمام شده را در برخی استان ها بالا خواهد برد؛ همچنین به دلیل عدم برخورداری سیستم حمل و نقل این کشور از بیمه، در صورت مخدوش شدن کالاها پس گرفتن پول میسر نیست؛ بنابراین ارسال کالاها از مرزهایی که برای تجار نزدیک تر است، بهتر می باشد.

چندی پیش دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: توسعه روابط تجاری ما با عراق از حضور شرکت های بزرگ و افراد باتجربه خالی مانده و بیشتر بر تجارت اقوام، عشایر، مرزنشینان و پیله وران مبتنی بوده است.

«سیدحمید حسینی» افزود: بر این اساس بغدادنشینان و ذینفعان شناخته شده و بزرگ از توسعه تجارت با ایران نفعی نداشته اند، در صورتی که وقتی با ترکیه، اردن، عربستان و … تجارت می کنند حتما از طریق افراد صاحب نفوذ مستقر در بغداد حمایت می شود.

همچنین مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) نیز پیش از این گفت: عراقی ها آنطور که با بازرگانان و فعالان اقتصادی سایر کشورها از جمله آمریکا، چین، ترکیه، کره جنوبی و … رفتار می کنند، با ایرانیان رفتار نمی کنند و برخورد آنان بسیار طلبکارانه است.

«بهمن صالحی» افزود: عراق بازار مستعدی است و شرایط بسیار خوبی دارد اما ضعف دیپلماسی سبب شده است این عرصه به خارجی ها واگذار شود.

بیشتر بخوانید :  تخلیه و بارگیری کالا در بنادر رشد کرد/ رشد بیش‌از ۱۰درصدی تخلیه و بارگیری کالا

صالحی گفت: با وجود اینکه عراقی ها در حوزه نفوذ سیاسی ایران قرار دارند اما طرح ها به راحتی به شرکت های غیرایرانی واگذار می شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز ارزش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق را هشت میلیارد دلار اعلام کرد.

«ایرج مسجدی» نهادینه و محکم کردن روابط سیاسی با زیرساخت های اقتصادی را رمز موفقیت در بازار بزرگ این کشور برشمرد و افزود: اگر بتوانیم جای پای خود را در عراق محکم کنیم، می توانیم در عرصه های مختلف اقتصادی این کشور به فعالیت بپردازیم.

مسجدی، عراق را میدان رقابت بزرگی دانست که هر کس درآن موفق تر عمل کند، قادر است صحنه را به دست بگیرد اما رقابت به ویژه در میدان اقتصادی دشوار شده است.

وی تصریح کرد: ایران قادر است با وجود مسائل و مشکلات مختلف، در عرصه اقتصاد عراق حرف های جدی برای گفتن داشته باشد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاارسال پول از مالزی به ایرانایرلاین اماراتبیت کوین رجانیوزبیت کوین نرم افزارپست سریع به امریکاتحقیق در عملیات 1 حمل و نقلترخیص کالا فرودگاه امامحمل بار به چینحمل دریایی به ترکیهحمل و نقل بین المللی تینخدمات بار هوایی قطرخدمات حمل بار هوایی ایران ایرخريد در چينخرید ابزار دستی حکاکی روی چوبخرید ایفون از امریکاخرید اینترنتی پارچه پردهایخرید بیت کوین در ایرانخرید پوشاک از چینخرید تجهیزات شبیه ساز پروازخرید تجهیزات ورزشی بدنسازیخرید خط تولید مایع دستشوییخرید مستر کارت مجازی قابل شارژرهگیری مرسوله کارت پایان خدمتساختمان شماره 2گمرک ایرانسایت amazon چیستسایت اصلی ebayشرکت حمل و نقل بین المللی عرشیا بارصادرات چرم ایرانصادرات گل و گیاهصادرات لوازم خانگیصادرات مصر 2013صادرات و واردات از دبیصرافی چهارراه استانبولصرافی شریف مونترالفروش تجهيزات عكاسيفروشنده وب مانیکارت بازرگانی در مناطق آزادکارگو قطرگمرک بندر انزلیگمرک مهرانلغو کارت بازرگانیمستر کارت ایرانمستر کارت چیستنرخ حمل کانتینر از چینواردات خودرو در بندرعباسواردات خودرو در سال 93واردات خودرو دست دوم خارجیواردات شکر از دبیواردات قطعات خودروواردات گوشی تلفن ثابت

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها