[ad_1]

به گزارش تراز ،تجارت الکترونیک از نمونه پدیده‌های نسبتاً نوظهوری است که در طول سالیان اخیر با رشد فزآینده‌ای همراه شده، پدیده‌ای که با مجموعه‌ای از تهدید‌ها و فرصت‌ها عجین شده است.

رشد و گسترش فضای مجازی در زندگی عموم مردم در ابعاد و حوزه های متعددِ روزمره قابل لمس و مشاهده است. از کسب اخبار، اطلاع رسانی، ارتباطات تا کسب و کارهای نوظهور و استارت آپ ها همگی نتیجه و خروجی توسعه فضای مجازی است.

در ذیل این گزارش تلاش می شود در گفت و گو با کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، فرصت ها و تهدید های بالقوه و موجود در عرصه مذکور، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
 
روح ا..افراشته، محقق و پژوهشگر اقتصادی در تشریح مزایا و فرصت های خرید آنلاین یا همان تجارت الکترونیکی اظهار داشت: یکی از مزایای قابل توجه خریدهای اینترنتی به کاهش تردد و به تبع کنترل و مهار هر چه مطلوب تر ترافیک معطوف می شود.
 
وی افزود: در شرایطی که یکی از چالش برانگیزترین معضلات کلان شهرهایی همچون تهران، مشهد، قم و…به ترافیک های سنگین و کُندیِ روند تردد باز می گردد. این مزیت از مؤلفه هایی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و به هر ترتیب در نوع خود ، دستاورد قابل توجهی به شمار می رود.
 
افراشته عنوان کرد: از سوی دیگر،کمک به سلامت زیست محیطی،کاهش آلایندگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش تنش های عصبی ناشی از ترافیک و آلودگی های صوتی از موارد دیگری است که می توان به عنوان نتایج توسعه فرهنگِ خریدِ آنلاین ، از آن نام برد.
 
محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: اما این سکه دو رو دارد و روی دیگر آن، به وجود برخی نارسایی ها و بی اعتمادی ها در برخی از اقشار و گروه های اجتماعی نسبت به خرید های اینترنتی معطوف می شود.
 
وی افزود: البته برخی از این بی اعتمادی‌ها واقعی است و نمی‌توان آن را کاذب پنداشت، زیرا به هر ترتیب هر از چند گاهی شاهد ظهور و بروز کلاهبرداری هایی در فضای مجازی و اینترنتی هستیم که در ایجاد این حس بی اعتمادی بی تأثیر نبوده و نخواهد بود.
 
افراشته عنوان کرد: با همه این اوصاف، ساز و کارهایی نیز تعریف شده که در صورت توجه به آن تا حدود بسیاری، ضریب سوء استفاده های این‌چنینی کاهش خواهد یافت.
 
محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: نماد اعتماد الکترونیکی یکی از مؤلفه های تعیین‌کننده در صحت هویت و کیفیت مبادلات تجاری و اقتصادیِ سایت های فعال در حوزه خرید و فروش اینترنتی است، امری که متأسفانه بخشی از عموم مردم از آن بی اطلاع هستند و بعضاً در صورت آگاهی داشتن نیز ، همچنان بی اعتمادی خود را نسبت به ساز وکاهای این‌چنینی حفظ می‌کنند.
 

بیشتر بخوانید :  ارجاع طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به هیأت‌رئیسه‌ی مجلس

وی افزود: آن‌چنان که مراجع ذی‌ربط و رسمی گزارش داده اند، تنها دو دهم درصد از شکایات عرصه فضای مجازی، متوجه سایت هایی است که دارای نماد الکترونیک هستند که عدد و رقم بسیار بسیار ناچیزی به شمار می رود.

 

شانه خالی کردن برخی سایت های تجاری و اقتصادی از فعالیت در چارچوب های قانونی
 
مصطفی خیبری، محقق و پژوهشگر اقتصادی با بیان لزوم توجه عموم مردم به مجوزِ فعالیتِ واحدهای صنفی، خدماتی، تولیدی و… گفت: پروانه های صادره، شاخصی است که بر مبنای آن دستگاهای متولی نسبت به صدور آن و قانونمند بودن فعالیت های تجاری، اقتصادی، خدماتی و… مجموعه های مربوطه مبادرت می ورزند.
 
وی افزود: در صورت برخورداری از پروانه و مجوز قانونی، امکان پیگیری شکایات و اِحقاقِ حق و حقوق از دست رفته مشتریان نیز وجود خواهد داشت و به تبع در فقدان آن، ضریب تخلف و سوء استفاده بالا می رود و اساساً امکان پیگیری قضائی و حقوقی برای شاکیان نیز سخت و دشوار خواهد بود.
 
خیبری عنوان کرد: فرار از مالیات و عوارض ، یکی از دلایل عمده شانه خالی کردن سایت های اینترنتی فعال در عرصه تجاری و اقتصادی است که متأسفانه در طول سالیان اخیر با رشد و گسترش فزآینده ای همراه شده است.
 
وی افزود: به هر ترتیب سمت و سوی تحولات و پوست اندازی جامعه نشان می دهد در آینده ای نه چندان دور بسیاری از خرید و فروش ها از طریق فضای مجازی و به‌صورت اینترنتی انجام خواهد گرفت و مقاومت هایی که از سوی برخی از افراد و گروه های اجتماعی عمدتاً سنتی در ارتباط با خرید آنلاین مشاهده می شود، قطعا دوام و قوام طولانی مدت نخواهد داشت و مقاومتی شکننده خواهد بود که در هماورد علم ، تکنولوژی و فناوری، راهی جز پذیرش شکست و تغییر رویکرد نخواهد داشت.
 

بیشتر بخوانید :  قیمت مصوب میوه شب عید اعلام شد- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: اگر قریب به دو دهه پیش، داشتن رایانه در منزل یک کالای لوکس به شمار می رفت اما اکنون وجود آن در منازل و محل کار، نه یک امر تشریفاتی بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است و تقریباً می توان ادعا کرد، محال است شخصی در طول روز، از خدمات سیستم های کامپیوتری بهره مند نشود و به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم ، زندگیِ روزمرهِ تمامی مردم به فضای مجازی گره خورده است.

 

از قیمت مناسب تا تسریع فرآیند خرید
 
محسن زکریا،کارشناس بازار با اشاره به تسریع فرآیند خرید و سهولت انتخاب و گزینش محصول و کالای مورد نظر در مبادلات تجاریِ اینترنتی گفت: عرضه محصولات و یا خدمات با قیمت پایین در مقایسه با مراجعه های حضوری و کم شدن احتمال برخی گران فروشی‌ها در فضای رقابتیِ میان سایت های اینترنتی فعال در عرصه تجارت الکترونیکی ، از دیگر مزایای این ظرفیت و فرصت ویژه به شمار می رود.
 
وی افزود: با این وجود، عرضه برخی از محصولات بُنجُل و بی کیفیت از سوی سایت‌هایی که عمدتاً غیر مجاز هستند، باعث شده میل و رغبت به چنین خریدهایی تا حدودی (حداقل در برخی ازاقشار جامعه) خدشه دار شود و همواره شاهد وجود تردیدها و هراس هایی در معاملات این‌چنینی در طیفی از افکار عمومی باشیم.
 
زکریا در خاتمه یادآور شد: با همه این اوصاف، دورنمای تجارت الکترونیک در ایران روشن و نوید بخش به نظر می رسد و با عنایت به نوظهور بودن این ساز و کار در جامعه ایران، وجود برخی از نارسایی‌ها و معایب، اجتناب ناپذیر است و قطعاً با گذر زمان شاهد بهبود شرایط وکاهش هر چه بیشتر برخی از مشکلات و کاستی های مرتبط با این عرصه خواهیم بود و یقیناً در سال های آتی، تجارت الکترونیک با چنان رشد و توسعه همراه می شود که فعالیت بسیاری از فروشگاه های صنفیِ موجود در بازارها و شهرها و محلات، توجیه منطقی و عقلانی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید :  کشف ماده مخدر شیشه از داخل پاشنه کفش +عکس

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی تاجیکستاناتاق بازرگانی کرمانشاهاتاق بازرگانی یعنی چیانتقال پول به پاکستانبانک وب مانیبیت کوین قانونی است؟پست های بین المللیترخیص خودرو پلاک اروندترخیص خودرو وارداتیترخیص کالا با پتهترخیص کالا کتاب اولحمل بار از چینحمل بار پیروزیخدمات بار هوایی کیش ایرخريد لباس از چينخرید ابزار بافتنیخرید ابزار دسته دومخرید اینترنت 3gخرید اینترنتی بلیط فوتبالخرید اینترنتی توتون پیپخرید اینترنتی خخرید پی پال کارتخرید چینی پردیس کاشانخرید خط تولید رب گوجه فرنگیخرید ماشین از خارجخرید ویزای المانسایت کارت بازرگانیشرایط ترخیص کاریصادرات روسياصادرات سنگ آهن به چينصدور کارت بازرگانی قزوینصرافی کاسپینصرافی ونکوورصنعت حمل و نقل هوایی ایرانضريبة ترخيص السيارات فى مصر 2013فرستادن پول به هندفروش حواله یوروقوانین گمرکات ایرانقیمت ارز صرافی 365کارت بازرگانی تمدیدکارت بازرگانی جهت صادراتگمرك فرودگاه امامنحوه ترخیص خودرو از پارکینگهر بیت کوین چند ساتوشیواردات خودرو به ایرانواردات خودرو جانبازان 25 درصدواردات خودرو جلفاواردات نارنگی پاکستانیواردات هواپیماواردات یراق آلات از چین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها