هارمونایزد کامودیتی دیسکریپشن اند کدینگ سیستم (شرح کالا و سیستم کد گذاری هماهنگ شده)، به عنوان هارمونایزد سیستم  HS(سیستم هماهنگ) نیز شناخته می شوند؛ که در واقع تعرفه نامگذاری سیستم بین المللی استاندارد اسامی و شماره گذاری محصولات طبقه بندی شده در معاملات هستند. این سیستم از سال ۱۹۸۸ به اجرا درآمد و از آن به بعد توسعه یافت و توسط سازمان جهانی گمرک(WCO)  سازمانی بین دولتی مستقل، مستقر در بروکسل، واقع در بلژیک، نگهداری می شود (شورای همکاری های گمرکی سابق)، سازمانی با بیش از ۲۰۰ کشور که در آن عضو هستند.

ساختار

HS از لحاظ منطقی، به روش فعالیت های اقتصادی یا مواد مؤلفه سازماندهی شده است. برای مثال، حیوانات و محصولات حیوانی در یکی از بخش های HS یافت می شوند، درحالیکه ماشین آلات و لوازم مکانیکی در بخشی دیگر یافت می شوند. HS به ۲۱ بخش و ۹۶ فصل منظم تقسیم شده است. ۹۶ فصل HS تقریباً از ۵۰۰۰ عنوان و زیرعنوان تشکیل شده است.

سرفصل های هر بخش و هر فصل، گروه وسیعی از اجناس را شرح می دهند، درحالیکه سرفصل ها و زیرعناوین محصولات را با جزئیات بیشتری شرح می دهند. بطور کلی، بخش ها و فصل های HS به ترتیب درجه تولید محصول و یا از نظر پیچیدگی تکنولوژی محصول تنظیم می شوند. برای مثال، کالاهای طبیعی، مثل حیوانات زنده و سبزیجات، در بخش های اولیه HS شرح داده شده اند. فصل هایی با بخش های مجزا، معمولاً به ترتیب پیچیدگی تولید و تکنولوژی محصولات تنظیم شده اند. برای مثال، در بخش ایکس(خمیر چوب یا سایر مواد سلولزی فیبری؛ بازیافت شده؛ کاغذ یا مقوا بازیافت شده (ضایعات و دورریز)؛ کاغذ و مقوا و مقالات آن ها)، فصل ۴۷ نیز به مبحث خمیر چوب یا دیگر مواد سلولزی فیبری می پردازد، درحالیکه در فصل ۴۹ کتاب های چاپی، روزنامه ها و سایر مقالات چاپی تحت پوشش قرار می گیرند. سرانجام، سرفصل هایی که فصل های مجزایی دارند، دستوراتی مشابه را دنبال می کنند. برای مثال، سرفصل اول فصل ۵۰ (ابریشم) در مورد پیله های کرم ابریشم می باشد، درحالیکه مقاله هایی که در مورد ابریشم نوشته شده اند، در سرفصل های فصل های بعدی نوشته شده اند.

کد HS شامل ۶ رقم است. دو رقم اول تعیین کننده فصل HS می باشد. دو رقم دوم HS تعیین کننده سرفصل هستند. دو رقم سوم HS تعیین کننده زیرعنوان ها هستند. برای مثال، کد HS 1006.30، نشان دهنده فصل ۱۰ (غلات و حبوبات)، سرفصل ۰۶ (برنج)، و زیرعنوان ۳۰ (بلغور برنج یا برنج کاملا آرد شده، بدون پوسته یا با نیمه ای از پوسته).

علاوه بر کدهای HS و توضیحات کالا، هر فصل و هر بخش از HS از نوشته های قانونی تهیه شده است، که برای تشریح دسته بندی مناسب کالاها طراحی شده اند.

بیشتر بخوانید :  واردات موردی: مراحل دریافت، شرایط و قوانین مجوز موردی

برای اطمینان از هماهنگی، طرف های قرارداد، بر سر کنوانسیون شرح کالای هماهنگ شده و سیستم کد گذاری، توافق کرده اند تا برنامه های تعرفه ای ملی خود را بر اساس اسامی HS و نوشته های قانونی بنا کنند. طرف های قرارداد این اجازه را دارند تا اسامی HS را تا بیش از ۶ رقم تقسیم بندی کرده و نوشته های قانونی خود را بر اساس تعرفه و شرایط آماری خود اضافه کنند. طرف های قرارداد اغلب عوارض گمرکی خود را در سطح ۸ رقمی “کد تعرفه گمرکی” قرار می دهند. پسوندهای آماری غالباً به کد تعرفه ای ۸ رقمی از مجموع ۱۰ رقم اضافه می شوند.

فصل ۷۷ HS برای استفاده مشترک توسط طرف قرار داد های بین المللی رزرو شده است. فصل ۹۸ و ۹۹ برای استفاده های بین المللی رزرو شده اند. فصل ۹۸ شامل دسته بندی مقررات خاص می باشد، و فصل ۹۹ شامل تغییرات موقت طبق دستورالعمل ها یا قوانین ملی طرف های قرارداد می باشد.

از زمانیکه “هارمونایزد کامودیتی دیسکریپشن اند کدینگ سیستم” ساخته شده، ظاهراً چند مورد تجدید نظر در HS صورت گرفته است، حذف سرفصل ها و زیرعناوینی که کالاها را توصیف می کنند ولی دیگر معامله نمی شوند، یا اضافه کردن سرفصل ها و زیر عناوینی که پیشرفت های تکنولوژیکی و نگرانی های زیست محیطی مطرح می کنند. جدیدترین نسخه  HS در اول ژانویه سال ۲۰۱۷ ارائه شده است.

تقسیم بندی

فرآیند تخصیص کدهای HS به عنوان “دسته بندی HS”  شناخته می شود. تمام [[ورق های کامپوزیت آلومینیوم]] را می توان با استفاده از جنرال رولز فور اینترپریتیشن آف هارمونایزد سیستم (GRI) در HS دسته بندی کرد. کدهای  HS را می توان با عوامل مختلفی از جمله ترکیب، فرم و عملکرد محصولات تعیین کرد. برای مثال: یک محصول می تواند طبق شکل کلی خود در گروه سیب زمینی ها قرار بگیرد. علاوه بر آن، اینکه سیب زمینی تازه باشد یا فریز شده، روی دسته بندی آن تأثیر می گذارد. سیب زمینی تازه در موقعیت ۰۷۰۱.۹۰ تحت سرفصل سیب زمینی دسته بندی شده، (تازه یا سرد)، در حالیکه سیب زمینی منجمد در سرفصلی دیگر در موقعیت ۰۷۱۰.۱۰  تحت سرفصل سبزیجات (نپخته یا پخته شده توسط بخار و یا جوشانده شده در آب)، یخ زده، در زیرعنوان سیب زمینی قرار گرفته است.

نمونه ای از یک محصول که با توجه به ترکیب مواد تشکیل دهنده آن دسته بندی شده، قاب عکس است. قاب عکس هایی که از چوب ساخته شده اند، در زیر عنوان ۴۴۱۴.۰۰ دسته بندی می شوند، که به معرفی قاب های چوبی مناسب برای نقاشی، عکس، آینه و موارد مشابه می پردازد. قاب عکس هایی که از پلاستیک ساخته شده اند، در زیر عنوان  ۳۹۲۴.۹۰ دسته بندی می شوند، که در بین کالاهایی مثل کارد و چنگال، وسایل آشپزخانه، دیگر کالاهای خانگی و لوازم بهداشتی و یا لوازم توالت که از پلاستیک ساخته شده اند، معرفی شده است. دیگر قاب های عکس که از شیشه ساخته شده اند، در زیر عنوان ۷۰۲۰.۰۰ دسته بندی می شوند، که در آن مقالاتی درباره دیگر کالاهای شیشه ای نیز نوشته شده اند. و غیره.

بیشتر بخوانید :  کارشناس مجازی گمرک کیست و چه وظایفی دارد؟

برای مثال یکی از محصولاتی که با توجه به شکل آن دسته بندی شده است، صابون بهداشت شخصی می باشد. وقتی شکل یک میله، کیک یا شکل قالب، مثل صابون در زیر عنوان ۳۴۰۱.۱۱ دسته بندی می شوند، که به محصولات صابونی و طبیعی فعال صورت، که به شکل قالب های شمش مانند، کیک، قطعات قالبی و یا شکل دار، و کاغذ، لایه ای، نمدی و غیرپشمی، آغشته، پوشش داده شده و یا پوشیده شده با صابون و یا مواد شوینده: برای استفاده در توالت (از جمله محصولات دارویی) می پردازد. برعکس، صابون مایع شخصی در زیر عنوان ۳۴۰۱.۲۰ دسته بندی می شود، که صابون را به شکل های دیگر معرفی می کند، یا ۳۴۰۱.۳۰، که به محصولات صابونی فعال طبیعی صورت و محصولات شست و شوی پوست، به صورت مایع یا کرمی، و بسته بندی برای خرده فروشی این محصولات، با صابون یا بدون صابون.

برای مثال یکی از محصولاتی که با توجه به عملکرد آن دسته بندی شده، سنسورمونواکسید کربن (CO) است. اگر سنسور مونواکسید کربن مقداری از این گاز را تشخیص داده و در صفحه نمایشی خود وجود آن را نشان دهد، پس این وسیله به درستی در زیر عنوان ۹۰۲۷.۱۰ دسته بندی شده است، که به ابزار و تجهیزات تجزیه و تحلیل فیزیکی یا شیمیایی می پردازد(برای مثال، قطب سنج، رفرکتومتر، طیف سنج، دستگاه تجزیه و تحلیل گاز یا دود؛ ابزار و تجهیزات اندازه گیری یا بررسی ویسکوزیته، تخلخل، گسترش، کشش سطحی و یا مانند آن ها؛ ابزار و تجهیزات اندازه گیری یا بررسی مقدار گرما، صدا یا نور ( از جمله اندازه گیری اکسپوژر )؛ میکروتوم ها. دستگاه تجزیه و تحلیل گاز یا دود. اگر سنسور مونواکسید کربن این گاز را تشخیص نداده و در صفحه نمایشی خود وجود آن را نشان ندهد، پس این سنسور به درستی در زیر عنوان  ۸۵۳۱.۱۰ دسته بندی می شود، که به معرفی دستگاه های صوتی و تصویری الکترونیکی می پردازد ( برای مثال، زنگ ها، آژیر ها، پانل های نشانگر، آژیر های سارق یا آتش سوزی )، غیر از سرفصل های ۸۵.۱۲ یا ۸۵.۳۰. زنگ هشدار یا آتش سوزی و دستگاه های مشابه.

هرچند که همه محصولات و همه قسمت های این محصولات در HS دسته بندی شده اند، در مورد تعداد کمی از آن ها به وضوح در اسامی HS توضیح داده شده است. هر محصولی که در مورد آن به وضوح توضیحی وجود ندارد، می تواند در سرفصل ها یا زیرعنوان های ” باقی مانده” یا ” سبد” دسته بندی شود، که به کالاهای دیگر می پردازد. معمولاً کدهای باقی مانده به ترتیب در سرفصل ها و زیرعناوین قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید :  چگونگی واردات و ترخیص قطعات پله برقی از گمرک (صفر تا صد)

برای مثال یکی از محصولاتی که در سرفصل های باقی مانده دسته بندی می شود، سگ زنده است، که باید در سرفصل   ۰۱.۰۶ دسته بندی شود، که به دیگر حیوانات زنده می پردازد چراکه سگ ها با سرفصل های ۰۱.۰۱ تا ۰۱.۰۵ تحت پوشش قرار نمی گیرند، چراکه این سرفصل ها به وضوح و به ترتیب به اسب زنده، گاو زنده، خوک زنده، گوسفند و بز زنده، و پرندگان زنده، می پردازد.

برنامه های کاربردی

از سال ۲۰۱۵، ۱۸۰ کشور یا منطقه وجود داشتند که HS را در سراسر جهان را اعمال می کردند.

کد های HS توسط مقامات گمرکی سازمان های آماری، و سایر نهادهای نظارتی دولتی برای نظارت و کنترل بر واردات و صادرات کالاها از طریق موارد زیر استفاده می شوند:

  • تعرفه های گمرکی
  • جمع آوری آمار تجارت بین المللی
  • قوانین مبدأ
  • جمع آوری مالیات داخلی
  • مذاکرات تجاری ( برای مثال، برنامه سازمان تجارت جهانی برای امتیازات تعرفه ای )
  • تعرفه حمل و نقل و آمار
  • نظارت بر کالاهای کنترل شده ( به عنوان مثال، مواد زائد، مواد مخدر، سلاح های شیمیایی، مواد تخلیه لایه ازن، گونه های در معرض خطر )
  • مناطق نظارتی و نظارت گمرکی، از جمله ارزیابی خطر، فن آوری اطلاعات و انطباق.

شرکت ها برای محاسبه کل هزینه محصول وارداتی و قطعات و برای شناسایی فرصت های خرید و فروش در خارج از کشور، از کدهای HS  استفاده می کنند.

چالش دسته بندی برای شرکت ها

دسته بندی HS همیشه هم ساده نیست. برای مثال، بسیاری از قطعات خودرو، در زیرعنوان ۸۷.۰۸ از سرفصل های ۸۷.۰۱ تا  ۸۷.۰۵ که به قطعات و لوازم جانبی وسایل نقلیه موتوری می پردازد، دسته بندی نمی شوند.

صندلی های خودرو به عنوان مصالح مبلمان تحت سرفصل ۹۴.۰۱ که به صندلی ها ( به غیر از آن هایی که در سرفصل ۹۴.۰۲ قرار دارند ) و اینکه آیا تبدیل به تختخواب می شوند یا نه، و قطعات متعلق به صندلی می پردازد، دسته بندی می شوند، و به طور خاص تر تحت زیرعنوان ۹۴۰۱.۲۰ قرار می گیرند، که به انواع صندلی هایی که در وسایل نقلیه موتوری استفاده می شوند، می پردازد.

در بسیاری از حوزه های قضایی، تاجرها به تنهایی مسئولیت قانونی دسته بندی کالاهای خود را برعهده می گیرند. بسته به میزان تخلفات، دسته بندی نادرست می تواند در اعمال مجازات به خاطر عدم رعایت قوانین به صورت تاخیر گمرکی و یا مصادره، یا محرومیت از امتیاز واردات، تأثیر داشته باشد.

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دسته بندیمقالات

برچسب هاCodes HsCodes Hs CanadaCodes HsdpaHs کدHs کد چیست؟HS کد کالاHs کد گمرکیاشنایی با HS کدتعرفه ترجیحی در امور گمرکی چیستتعرفه صادراتتعرفه گمرك لباستعرفه گمركي لباستعرفه گمرک افغانستانتعرفه گمرک چیستتعرفه گمرک خودروهای هیبریدیتعرفه گمرک کاغذ A4تعرفه گمرکات افغانستانتعرفه گمرکیتعرفه گمرکی 95تعرفه گمرکی 96تعرفه گمرکی افغانستانتعرفه گمرکی پودر لباسشوییتعرفه گمرکی چیستتعرفه گمرکی خودروهای هیبریدیتعرفه گمرکی خودروی هیبریدیتعرفه گمرکی در افغانستانتعرفه گمرکی صادرات زعفرانتعرفه گمرکی کاغذ A4تعرفه گمرکی لباستعرفه گمرکی لباس آتش نشانیتعرفه گمرکی لباس بچهتعرفه گمرکی لباس عروستعرفه گمرکی لباسشوییتعرفه گمرکی واردات افغانستانتعرفه گمرکی واردات خودرو دانشجوییتعرفه گمرکی واردات خودروهای هیبرید و برقیتعرفه گمرکی واردات خودروی هیبریدیتعرفه گمرکی واردات کاغذ A4تعرفه گمرکی واردات لباستعرفه گمرکی واردات لباس از ترکیهتعرفه های گمرکی افغانستانتعرفه های گمرکی چیستتعرفه وارداتجدول تعرفه گمرکی افغانستانجستجو HS کالاجستجو تعرفه کالادریافت Hs کدشماره تعرفه گمرکی چیستشماره تعرفه گمرکی کاغذ A4شماره تعرفه گمرکی کالا چیستکتاب تعرفه گمرکیکد Hs کالاکد Hs کالاهاکد Hs گمرککد تعرفه گمرکی چیستکدهای Hsلیست کد Hsلیست کدهای Hsیافتن تعرفه گمرکی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها