[ad_1]

به گزارش ترازخدا ثواب و اجر فراوان را در اموری قرار داده و جالب اینکه مردم در امور دیگری دنبال آن می گردند! برای مثال قرض الحسنه به برادران ایمانی و دستگیری از آنان به شیوه قرض دادن یکی از مستحباتی است که چند بار در قرآن نسبت به آن سفارش اکید شده و اجر و پاداش فراوانی نیز خواهد داشت. 

البته قرض دادن هم آدابی دارد که باید به آنها توجه داشته باشیم. در طولانی ترین آیه قرآن کریم در سوره بقره به این موضوع اشاره شده است:

«ای کسانی که ایمان آورده اید، هنگامی که دینی را تا مدت معینی (به خاطر گرفتن وام یا داد و ستد) به یکدیگر بدهکار شدید آن را بنویسید، و باید نویسنده ای (سند آن را) در میان خودتان به عدالت بنگارد، و هرگز نباید نویسنده از نوشتن آن- همان گونه که خدا به وی آموخته- امتناع ورزد، او باید بنویسد و کسی که حق به گردن اوست (بدهکار) املا کند… این کار در نزد خدا عادلانه تر و برای گواهی استوارتر و به اینکه شک نکنید (و نزاعی برنخیزد) نزدیکتر است، مگر آنکه داد و ستدی نقدی باشد که در میان خود تبادل می کنید، که بر شما گناهی نیست که آن را ننویسید…» (بقره، آیه ۲۸۲)

در همین رابطه به چند روایت پیرامون آداب قرض دادن اشاره می نماییم:

** بدهی زیاد انسان را دروغگو می کند!

امام على (علیه السلام) فرمودند:

کَثْرَهُ الدَّیْنِ تُصَیِّرُ الصّادِقَ کاذِبا وَ المُنْجِزَ مُخْلِفا؛

بدهى بسیار، راستگو را دروغگو و خوش قول را بدقول مى گرداند. (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص۳۶۲ ، ح۸۲۱۴)

بیشتر بخوانید :  همتی: ذخایر اسکناس در وضعیت مطلوبی قرار دارد

** از هر کسی قرض نگیر

امام على (علیه السلام) فرمودند:

اَلدَّیْنُ رِقٌّ فَلا تَبْذُلْ رِقَّکَ لِمَنْ لا یَعْرِفُ حَقَّکَ.

بدهى (نوعى) بندگى است، پس زمام اختیار خود را به کسى که حق تو را نمى شناسد مسپار (کنایه از این است که از هر کس قرض نگیر). (شرح نهج البلاغه (ابن ابى الحدید)ج۲۰،ص۳۰۶،ح۵۰۳)

** بدهی بگیریم بهتر است یا نگیریم!؟

امام على (علیه السلام) فرمودند:

«اِیّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَاِنَّهُ مَذَلَّهٌ بِالنَّهارِ، وَ مَهَمَّهٌ بِاللَّیلِ وَ قَضاءٌ فِى الدُّنْیا وَ قَضاءٌ فِى الآْخِرَهِ.»

زیر بار بدهى نروید زیرا بدهکارى خوارى روز و اندوه شب است و در دنیا و آخرت باز پرداختى دارد. (کافى(ط-الاسلامیه) ج ۵، ص ۹۵، ح ۱۱)

** اگر قرض گرفتن بد است چرا قرض دادن خوب است!؟

نکته ۱: شخص بدهکار دائما به فکر پرداخت بدهی اش است. حتی زمانی که پول ندارد یا نمی خواهد فعلا بدهی اش را بپردازد باز هم دچار عذاب وجدان است. البته در روایات نسبت به قرض دادن بسیار سفارش شده اما نسبت به قرض گرفتن نهی شده.

نکته ۲: شاید سوال شود اگر قرض گرفتن بد است چرا قرض دادن خوب است!؟ آیا این تناقض نیست؟ پاسخ این است که نهی از قرض، نهی عام نیست. بدین معنا که گفته اند تا جایی که برایتان مقدور است و نیاز مبرم و جدی پیدا نکرده اید سراغ قرض نروید. ولی گاهی انسان نیاز جدی دارد و حتما باید قرض بگیرد و این مساله را در سیره ائمه هم می بینیم که قرض می گرفتند. از طرفی وقتی کسی نیاز به قرض دارد چقدر خوب است که دیگران به سرعت از او دستگیری کنند و نگذارند او نزد افراد مختلف آبرویش را گرو بگذارد.

بیشتر بخوانید :  نفت همچنان موثرترین عامل افت بازار/ شاخص بورس بازهم کاهش یافت

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها