[ad_1]

مروری بر آمارهای صادراتی پنج ماهه اول سال جاری گویای آن است که حجم صادرات ایران به پاکستان حدود ۲۹۷ میلیون دلار بوده که بیش از ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کم شده است.

به گزارش ایسنا، آمارهای منتشر شده از سوی گمرک گویای آن است که تا ابتدای شهریور ماه سال جاری بالغ بر ۷۹۳ هزار تن کالا به مقصد پاکستان صادر شده و بر این اساس این کشور همسایه در رتبه هشتم بازارهای صادراتی ایران قرار گرفته است.

سهم ایران از بازار ۲۰۰ میلیون نفری پاکستان

سهم پاکستان از مجموع صادرات وزنی و ارزشی ایران به ترتیب ۱.۶۵ و ۱.۷۳ درصد بوده است که البته در قیاس با مدت مشابه سال قبل حجم و ارزش صادرات به این کشور هر دو دچار کاهش شده است چرا که در پنج ماهه اول سال گذشته حجم صادرات به این کشور حدود ۸۷۲ هزار تن بوده است که ارزشی بالغ بر ۳۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار داشته است اما با وجود برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش حجم صادرات سهم این کشور از بازار ایران از نظر وزنی ۹.۰۳ درصد و از نظر ارزش ۱۱.۶ درصد کاهش یافته است.

پیش از این مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت در ارتباط با تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ایسنا گفت: با توجه به جمعیت ۲۰۰ میلیونی کشور پاکستان و بازار خوبی که می‌تواند برای صادرات کشورهای دیگر فراهم کند برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا از طریق مذاکرات تجاری و افزایش اقلام لیست کالاهای تعرفه ترجیحی بتوانیم ظرف پنج سال صادرات به این کشور را تا حدود پنج میلیارد دلار افزایش دهیم.

سید مجتبی موسویان با بیان اینکه در ماه‌های گذشته پاکستان نهمین بازار صادراتی ایران محسوب می‌شده است، تاکید کرد: همچنان این امکان وجود دارد که حجم صادرات به این کشور تا چندین برابر افزایش پیدا کند.

۱۱۹ قلم کالای ایرانی میهمان پاکستانی‌ها 

به استناد آمارهای گمرکی ایران بیش از ۱۱۹ قلم کالایی را با حجم و ارزش های متفاوت به پاکستان صادر می‌کند که این صادرات از پنیر و میوه گرفته تا مصالح ساختمانی و کالاهای پتروشیمی گسترده است.

بخشی از صادرات ایران به پاکستان را احشاء خوراکی حیوانات از نوع گاو منجمد غیر از زبان و جگر تشکیل می‌دهد که در این حوزه حدود ۲۳ تن کالا به ارزش ۱۳ هزار و ۶۴۴ دلار صادر شده است. علاوه بر آن شیر و خامه بدون افزودن قند و موادی از این دست دیگر کالای صادراتی ایران به پاکستان بوده که حجم صادرات آن بالغ بر ۹ تن و ارزش آن بیش از ۲۸ هزار دلار محسوب می‌شود. شیر خشک صنعتی دیگر کالای صادراتی ایران به پاکستان است که بالغ بر ۶۷.۵ تن کالا به ارزش ۲۷۰ هزار دلار در این بخش صادر شده است.

همچنین سایر شیرخشک‌های صنعتی که به شکل پودر، دانه ر یز یا اشکال جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیگر کالای صادراتی ایران بوده که وزن آن ۲۵ تن و ارزش آن ۱۰۰ هزار دلار بوده است.

درآمد ۱۴۹ هزار دلاری از صادرات محصولات لبنی

ماست ایرانی نیز در حجمی حدود ۲۰ تن به پاکستان صادر شده است و حدود ۱۹ هزار دلار ارزش اقتصادی داشته است.

دوغ شیر و خامه بسته‌بندی شده از دیگر کالاهای صادراتی بوده‌اند که بالغ بر ۱۲۶ هزار تن که بالغ بر ۶۳ هزار دلار در این حوزه صادر شده است. علاوه بر این آب پنیر از دیگر محصولاتی است که بالغ بر ۱۲۵ تن کالا با ارزشی بالغ بر ۱۰۳ هزار دلار در  این حوزه صادر شده است. محصولات متشکل از اجزای طبیعی تشکیل‌دهنده شیر نیز بخشی دیگر از صادرات ایران به پاکستان را تشکیل می‌دهد که در این حوزه بالغ بر ۱۷۵ تن کالا با ارزشی حدود ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار به این کشور همسایه وارد شده است.

پنیر تازه (نگرفته یا نبسته) دیگر کالای صادراتی ایران به پاکستان است که بیش از ۱۰ تن وزن و بالغ بر ۳۵ هزار دلار ارزش داشته است. سایر پنیرها نیز بیش از یک تن به ارزشی حدود ۳۵۰۰ دلار به پاکستان صادر شده است. رودر، بادکنک و شکمبه حیوانات دیگر کالای صادراتی بوده است که در این مدت وزنی بالغ بر ۱۱ تن به ارزشی بیش از ۲۷ هزار و ۵۰۰ دلار داشته است.

بیشتر بخوانید :  انجام 5500 آزمایش کنترل عملیات خاکی در آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

بیش از ۱۰۰۰ تن پسته و خرما

گوجه فرنگی تازه نیز کالای صادراتی است که بالغ بر ۴۷ تن و با ارزشی حدود ۱۱ هزار دلار وارد پاکستان شده است. پیاز و موسیر به وزنی حدود ۶۹ تن و ارزشی حدود ۱۴ هزار دلار، سایر سبزیجات غلاف‌دار خشک شده یا پوست‌کنده به وزن ۲۴ تن به ارزشی بالغ بر ۷۷ هزار دلار از دیگر کالاهای صادراتی ایران بوده‌اند.

همچنین پسته با پوست تازه خشک دیگر کالای صادراتی بوده که بالغ بر ۸۹ تن وزن و بیش از ۷۸۱ هزار دلار ارزش داشته است. علاوه بر این مغز پسته تازه یا خشک نیز به وزنی حدود ۱۳ تن و به ارزشی بالغ بر ۱۹۶ هزار دلار، خرمای مضافتی تازه خشک‌کرده به وزنی بالغ بر ۱۷۷.۵ تن به ارزش حدود ۲۴۰ هزار دلار دیگر کالاهای صادراتی ایران به پاکستان بوده‌اند. البته علاوه بر این خرمای زاهدی تازه خشک کرده نیز در حجمی حدود ۷۲۹ تن و با ارزشی بیش از ۳۶۴ هزار دلار به این کشور وارد شده و به غیر از آن سایر خرماها بیش از ۲۰۳.۵ تن به ارزشی بالغ بر ۱۳۷ دلار به پاکستان صادر شده‌اند.

علاقه پاکستانی‌ها به سیب ایرانی

هندوانه با وزنی حدود ۵۲۰ تن و ارزشی بالغ بر ۱۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار، سیب تازه با حجمی حدود ۴۱۹۰ تن به ارزشی بیش از یک میلیون و ۱۴۱ هزار و ۶۵۳ دلار و کیوی تازه به حجمی حدود ۲۳ تن و ارزشی بالغ بر ۱۹ هزار دلار برخی از میوه‌های صادراتی ایران به پاکستان بوده‌اند که بر اساس اعداد و ارقام اعلام شده از سوی گمرک می‌توان گفت که سیب تازه یکی از کالاهایی است که بیشترین حجم صادراتی به پاکستان را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین در پنج ماهه اول سال جاری حدود ۳۹ تن انار تازه با ارزشی بالغ بر ۲۳ هزار دلار، حدود ۲۱۹.۶ تن، آلوی خشک کره به ارزشی حدود ۵۶۵ هزار دلار به این کشور صادر شده و سایر میوه‌های خشک شده نیز در حجمی حدود ۱۶۷ تن و با ارزشی حدود ۱۳۳ هزار و ۵۰۰ دلار وارد پاکستان شده‌اند.

تخم گشنیز به شکل خرد نشده و سابیده نشده با حجمی بالغ بر ۳۶۱ تن و به ارزشی بیش از ۳۶۱ هزار دلار دیگر کالای صادراتی ایران به پاکستان بوده است. علاوه بر این میوه‌های روغنی در حجمی بالغ بر ۲.۵ تن و با ارزشی بیش از ۱۱ هزار دلار به پاکستان صادر شده‌اند.

گل خشک و گلبرگ تازه محمدی نیز در حجمی حدود ۹ تن و با ارزشی بالغ بر ۴۴ هزار دلار دیگر کالای صادراتی ایران به این کشور همسایه بوده است.

مخلوط یا فرآورده‌های خوراکی از چربی‌ها یا روغن‌های حیوانی و نباتی دیگر کالای صادراتی ایران است که در این مدت بالغ بر ۲۲ تن کالا به وزنی به ارزش ۴۲ هزار و ۵۶۰ دلار به پاکستان ارسال شده‌ است.

صادرات ۵۰۰ تن آدامس!

همچنین آدامس در حجمی حدود نیم تن و با ارزشی بالغ بر ۲۰۰۰ دلار دیگر کالای صادراتی بوده و در کنار آن انواع شیرینی، شکلات سفید با وزنی حدود ۱۳۶ تن به ارزشی بالغ بر ۴۰۹ هزار دلار بخشی دیگر از صادرات ایران به پاکستان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این شکلات دیگر کالایی است که در وزنی حدود ۱۱۵.۵ تن و با ارزشی بیش از ۷۴۷ هزار دلار وارد این کشور همسایه شده است.

همچنین فرآورده‌های غلات که با عمل پفک کردن یا تف دادن به دست آمده، در حجمی حدود ۱۵ تن و با ارزشی بالغ بر ۵۶ هزار دلار به این کشور همسایه صادر شده‌اند. از سوی دیگر سایر فرآورده‌هایی که بر اساس غلات پیش پخته تهیه شده‌اند بخشی دیگر از صادرات ایران به پاکستان را تشکیل می‌دهد که البته در وزنی بسیار پایین حدود ۹۷ کیلو و با ارزش کمتر از ۵۰۰ دلار این صادرات صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید :  آخرین تحولات قیمتی کالاهای خوراکی

انواع بیسکوییت‌ها دیگر کالای صادراتی ایران به پاکستان بوده که با وزنی حدود ۱۳۹ تن و ارزشی بالغ بر ۲۳۲ هزار دلار منتقل شده است. انواع ویفرها نیز در وزنی بالغ بر پنج تن و با ارزشی بالغ ۷۵۰۰ دلار دیگر کالای صادراتی ایران به پاکستان بوده‌اند.

علاوه بر این نان‌هایی مانند فتیر یا خمیر برای لاک و مهر خمیرهای خشک کرده در وزنی حدود ۱۲۰ تن و با ارزشی حدود ۲۳۱ هزار دلار، نخود فرنگی در وزن حدود ۲۷ تن و با ارزشی حدود ۵۴ هزار دلار، سایر لوبیاها در وزنی بالغ بر ۷ تن و با ارزشی حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ دلار، انواع مربا، ژله، مارمالات در وزنی حدود ۹۹ تن و با ارزشی حدود ۴۳۶ هزار دلار بخشی دیگر از کالاهای صادراتی ایران به پاکستان را تشکیل می‌دهند.

۳۲۰۰ تن آبمیوه و کنسانتره

 سایر آبمیوه‌های غلیظ شده به استثنای (کنستانتره موز، انبه، گلاب، پشن فرود، میچی) بیش از ۳۲۶۶ تن از صادرات ایران به پاکستان را تشکیل می‌دهند که ارزشی حدود سه میلیون و ۹۲۰ هزار دلار داشته است. مخمرهای فعال نیز در حجمی حدود ۲۲.۵ تن و با ارزشی بالغ بر ۴۵ هزار دلار بخشی دیگر از صادرات ایران را تشکیل می‌دهند. بستنی و سایر شربتک‌های یخ زده در حجمی بیش از ۲۲.۵ تن و با ارزشی بالغ بر ۸۰ هزار دلار انواع آب‌معدنی‌ و آب‌های گاز دار شده در حجمی بالغ بر ۲۸ تن و ارزشی بالغ بر ۳۰۰۰ دلار آب (همچنین آب‌های معدنی و گازدار شده که به آن قند شیرین کننده و … ) افزوده شده باشد در حجمی بالغ بر ۱۱۲.۵ تن و ارزشی بالغ بر ۴۰ هزار دلار دیگر محصولات صادراتی به پاکستان بوده است.

همچنین سیمان سفید پورتلند دیگر کالایی بوده است که در حجمی بیش از ۵۲ هزار و ۵۰۰ تن وارد پاکستان شده و ارزشی بالغ بر یک میلیون و ۹۱۱ هزار دلار داشته است.  

سیمان پوزولانی نیز در حجمی بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن و با ارزشی بیش از ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ دلار وارد پاکستان شده است. علاوه بر این سایر کک‌ها و نیمه‌کک‌های زغال سنگ، لیمیت یا تورب زغال به حجمی بیش از ۲۰ تن و به ارزشی  حد ود ۳۵۰۰ دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌های بجز بنزین در حجمی حدود ۳۸۳۹ تن و با ارزشی بالغ بر یک میلیون و ۵۲۰ هزار دلار دیگر کالای صادراتی ایران به پاکستان به شمار می‌رود.

 روغن موتور در حجمی حدود ۳۲۳ تن و با ارزشی حدود ۲۶۰ هزار دلار، گریس به وزنی بیش از ۴۵ تن و ارزشی بالغ بر ۱۸ هزار دلار، سایر فرآورده‌های غیرمذکور نفتی و به حجمی بر ۱۷۷۳ تن و با ارزشی بالغ بر یک میلیون و ۸۰ هزار دلار، پروپان مایع شده به حجمی بیش از ۱۰ هزار تن به ارزشی بالغ بر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، بوتان مایع شده در حجمی بالغ بر ۴۹۷۴ تن و با ارزشی بالغ بر دو  میلیون و ۲۸۱ هزار دلار دیگر کالاهای صادراتی ایران به پاکستان بوده‌اند.

صادرات انواع لاستیک

 اما در میان سایر کالاهای صادراتی به پاکستان می‌توان به مواردی مانند انواع لاستیک‌ها اشاره کرد که در این حوزه در نهایت بالغ بر ۳.۹ تن لاستیک رویی چرخ، بادی از نوع کائوچو صادر شده که ارزش آن حدود ۱۶۰۰۰ دلار می‌شود. همچنین سایر لاستیک‌های ر ویی چرخ بادی و … در حجمی بالغ بر ۲۰ تن و به ارزشی بیش از ۸۰ هزار دلار از صادرات ایران به این کشور بوده که در کنار آن انواع تایرهای بادی نو از کائوچو برای اتومبیل سواری به حجم حدود ۱۴ تن و ار زشی بالغ بر ۴۵ هزار و ۷۰۰ دلار می‌رسد.

۷۰۰ هزار دلار صادرات انواع پوست

صادرات پوست انواع حیوانات دیگر بخش صادرات به پاکستان است که در این حوزه پوست خام حیوانات از جنس گوسفند و بره در حجمی بالغ بر ۲۰۶.۷ تن و با ارزشی بیش از ۲۸۶ هزار تن و ۶۰۰ دلار بوده است همچنین پوست دباغی شده یا تازه دباغی شده یا رنگ نشده به حجمی بالغ بر ۹۵.۵ تن و ار زشی بالغ بر ۱۸۹ هزار دلار، پوست گوسفند یا بره به حالت خشک شده یا تازه از دباغی درآمده به حجمی بالغ بر ۳۳ تن و به ارزشی بالغ بر یک میلیون و ۱۶۹ هزار دلار از دیگر صادرات ایران به پاکستان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید :  نقشه جهانی کالاهای اصلی صادراتی کشورها +عکس

همچنین صادرات انواع کفپوش‌ها بخشی دیگر از صادرات به این کشور همسایه است که در این حوزه کفپوش‌های غیرمخملی با وزنی حدود ۳۲ تن و ار زشی حدود ۲۸۱ هزار دلار، کفپوش‌های بافته نشده با حجمی حدود ۱۶۷ تن و با ارزشی بالغ بر ۵۹۷ هزار دلار، انواع توربافت‌ها و سایر پارچه‌های توری به حجمی حدود ۷ تن و ارزشی بالغ بر ۷۴ هزار دلار از دیگر صادرات ایران به پاکستان بوده است. علاوه بر  این سایر کفش‌های با تخت از کائوچو یا پلاستیک در حجمی بیش از پنج تن و ار زشی حدود ۶۲ هزار دلار از دیگر صادرات ایران به پاکستان محسوب می‌شود.

اشیای ساخته شده از آسفالت یا مواد همانند آن بخش دیگری از واردات پاکستان بوده که در حجمی بالغ بر ۳۹۶ تن و با ارزشی بیش از ۲۶۹ هزار  دلار صورت گرفته است. علاوه بر این در حوزه واردات کاشی بیش از ۱۳۸۰ تن کالا با ارزشی حدود یک میلیارد و ۸۰۸ هزار دلار وارد این کشور همسایه شده است.

صادرات پرحجم و کم ارزش فلزات

محصولاتی از آهن یا فولاد غیرمنزوج نیز در حجمی حدود ۹۵ تن و با ارزشی بالغ بر ۴۰ هزار  دلار، سایر میله‌های گرم نورد شده در حجمی بالغ بر ۹۹۱ تن و با ارزشی حدود ۳۴۷ هزار دلار، میله‌های آهنی یا فولادی گرم نورد شده دارای دندانه در حجمی حدود ۱۶۰۱ تن و با ارزشی بالغ بر ۵۰۶ هزار دلار میله‌های گرم نورد شده به صورت طومارهای نامنظم با حجمی حدود ۳۰۸ تن و با ارزشی بالغ بر ۲۱ هزار دلار از دیگر کالاهای صادراتی ایران به پاکستان به شمار می‌روند.

علاوه بر این سرب تصفیه شده به صورت کار نشده در حجمی بالغ بر ۲۰۸ تن و با ار زشی بیش از ۵۸۸ هزار دلار و روی به صورت کار نشده غیرممزوج در حجمی بالغ بر ۵۰ تن و با ار زشی بیش از ۷۸ هزار دلار، روی غیرممزوج به حجمی حدود ۲۰۷ تن و به ارزشی بالغ بر ۵۱۷ هزار دلار از دیگر واردات پاکستان در پنج ماه اول سال جاری بوده است.

آب معدنی ایران در راه پاکستان

اما بخش دیگری از واردات پاکستان به واردات انواع آب‌های معدنی مربوط می‌شود که در این حوزه حدود ۲۸ تن آب‌های معدنی و گاز دار شده با ارزشی بالغ بر ۳۰۰۰ دلار و بیش از ۱۱۲.۵ تن آب‌های معدنی و گازدار شیرین شده با ارزشی بالغ بر ۴۰ هزار دلار به این کشور همسایه صادر شده است.

سایر گازهای نفتی و هیدروکربرای گازی در حجمی بالغ بر ۵ هزار و ۶۸۰ و با ارزشی بیش از دو میلیون و ۱۸۶ دلار بخشی دیگر از واردات ایران به پاکستان را تشکیل می‌دهند. همچنین سایر وازلین‌ها به جز گرید دارویی، سایر ترکیبات اکسیژن دار غیرعالی، سولفور سدیم، استیرن، ایتلین گولی خور، آنیدریک ستافیلیک، سایر مکمل‌های دارویی که برای خرده‌فروشی تهیه شده و تولید داخلی مشابه ندارند، بتانه های شیشه‌بری، گلاب، سدیم لاورااتر، الکیل بنزن، دترژنت‌های (قالبی)، سایر فرآورده‌های تانسیواکتیو، پودر مایع گرانول برای شستشو، سایر پلی اتیلین‌ها گرید بادی، سایر ربین‌های ملامینی، پوشش کف از مواد پلاستیکی، پلیمرهای پرو پیلن، پد پلاستیکی نوار کاست تصویری، لاتکس استیل بوتادین، فروسیلیسیوم، ظروف شیشه‌ای مختلف، انواع بطری‌ها به شکل فلاسک، پودر یا دانه‌های ساینده، ریسمان، طناب و کابل، نخ تکستوره تخته با رشته جهت‌دار شده، آخال خرده ریز و دم قیچی کائوچوی سفت نشده، بخشی دیگر از صادرات ایران به پاکستان را تشکیل می‌دهند. همچنین در پنج ماه اول امسال بالغ بر ۱۷ تن شامپو با ارزشی بیش از ۲۰ هزار دلار به این کشور  صادر شده است.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگاني قزوينارسال پول به کارتاستخدام اتاق بازرگانی ایران 93اسکریل شاتانتقال پول به سوئدانتقال پول به کارت بانک ملیانتقال پول ملت به ملتبانک صادرات 10 گردش آخربیت کوین والتپست سریع باخترتاریخچه وب مانیترخیص کار پوشاکترخیص کار گمرک بندرعباسترخیص کار مشهدترخیص کالا بندر امامتعرفه واردات 1393حمل بار از زاهدان به تهرانحمل دریایی سیمانحمل و نقل بین المللی بندرعباسحمل و نقل بین المللی پادیناحمل و نقل بین المللی مشکینحمل و نقل پایانه های استان تهرانحواله چینخرید اینترنتی پ.شاکخرید اینترنتی فیفا 15خرید تجهیزات سفارشی 206خرید جعبه ابزار فلزیخرید خط تولید جورابخرید خط تولید روغن زیتونخرید سیم چینخرید کتاب از سایت های خارجیخرید و فروش دلار زیمبابوهخرید و فروش دلار شیرازرهگیری مرسولات پست عادیشرایط فریت بارشرکت حمل و نقل لوتوسصادرات فرش ایران به چینصرافی ثانیهظرفیت حمل بار رباتفرم کارت بازرگانی و عضویت چاپ شدهفروش ابزار حکاکی روی چرمفروش تجهیزات ژئوتکنیکگمرك قممستر کارت چیستهزینه حمل دریایی از چینهزینه فریت بار به سوئدواردات تجهیزات دندانپزشکی از چینواردات جورابواردات ذرتوكالت ترخيص كالا

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها