[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی درباره زمان اجرای تک نرخی شدن ارز گفت: هدف اصلی ما حفظ آرامش و ثبات در اقتصاد کشور است که خوشبختانه یکی از دستاوردهای جدی دولت یازدهم محسوب می شود.

سیف گفت: این دستاورد اینقدر دارای ارزش است که باید به شدت از آن مراقبت کنیم و به هیچ وجه اجازه ندهیم که خللی در آن بوجود بیاید.

وی با تأکید بر اینکه یکسان سازی نرخ ارز حتماً باید اتفاق بیفتد ، افزود: در این زمینه ملاحظاتی وجود دارد و نمی شود  قبل از اطمینان از پایدار بودن آن ملاحظات تصمیم شتابزده ای بگیریم.

سیف گفت: شرایط فعلی اقتصاد ما شرایط مطلوبی است و ما چیزی را از دست نمی دهیم و با رعایت ها و کنترل هایی که می کنیم هزینه ای را بر وضع موجود اقتصاد کشور تحمیل نمی کند.

وی گفت: برای پیگیری و تطبیق فعالیت های اقتصادی مان با استانداردهای بین المللی باید حرکت کنیم.

سیف گفت : یکی از پیش نیازهای بسیار جدی در این باره ؛ روابط بانکی کافی در سطح بین المللی است که اگر  به صورت کامل بوجود بیاید و در آن تزلزل نباشد ،آن زمان بهترین زمان اجرای یکسان سازی نرخ ارز است.

وی گفت: از نظر بانک مرکزی اقدامات کامل انجام شده، دستورالعمل های مربوطه تهیه شده و شیوه اقدام کاملاً شفاف است و در جلسات ستاد اقتصادی در خدمت آقای رئیس جمهور همه چیز منجر به تصمیمات نهایی شده است.

وی گفت: باید مترصد باشیم آن فضا ایجاد شود و وقتی ما احساس کنیم که روابط به حد کافی است این را اعلام می کنیم و از این بابت مطلب ویژه و پیچیده ای وجود ندارد.

ایجاد ۲۲ میلیارد یورو خط اعتباری جدید برای ایران

رییس کل بانک مرکزی گفت: کشورهای اتریش، دانمارک، ایتالیا و برخی کشورهای دیگر ۲۲ میلیارد یورو در قالب خطوط اعتباری در روزهای آینده برای ایران ایجاد خواهند کرد که خبر آن به تدریج اعلام می‌شود.

ولی الله سیف  افزود: در هفته گذشته با کره جنوبی فاینانس هشت میلیارد یورویی امضا شد.

وی گفت: این خطوط اعتباری منجر به سرمایه گذاری‌های در کشور می‌شود، تولید و اشتغال را افزایش می‌دهد.

سیف افزود: این دستاوردی است که اگر برجام را ما نداشتیم نمی‌توانستیم چنین دستاوردی داشته باشیم بنابراین بی انصافی است که وقتی بخواهیم بگوییم در این زمینه هیچ دستاوردی نبوده و این اصلاً درست نیست، ولی ما انتظارمان بیشتر بوده و امیدواریم در آینده انتظاراتمان محقق شود.

وی با اشاره به اجرای برجام گفت: در سایه پیگیری هایی که انجام شده و حمایت هایی که همکاران ما در وزارت خارجه انجام داده اند، بیش از ۷۵۰ روابط کارگزاری بانکی جدید به روابط کارگزاری محدود قبل اضافه شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روابط خاص بانک مرکزی با برخی از بانک‌های مرکزی کشورهای دیگر برای ایجاد حساب مشترک برای تسویه مبادلات بدون نیاز به ارز خارجی گفت: به این ترتیب یک تاجر وارد کننده یا صادرکننده کالا که با این کشور‌ها طرف حساب است می‌تواند با ریال کار کند که این‌ها همه در شرف انجام است.
سیف گفت: این روابط فضا را هر چه بیشتر مهیا می‌کند که ما بتوانیم وضعیت را به صورت با ثبات و پایدار ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید :  از مالیات های جدید ساخت و ساز نترسید

وی در باره گزارش امروز مجلس مبنی بر اینکه تحریم‌های بانکی صرفاً از روی کاغذ برداشته شده است هم گفت: در اینکه طرف آمریکایی کارشکنی می‌کند تردیدی نیست و انتظار ما از برجام خیلی بیشتر از شرایطی است که در حال حاضر ایجاد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: واقع بینانه این است که بعد از برجام ما روابط بانکی جدیدی ایجاد کرده ایم و شرایط مناسبتری ایجاد شده است، ولی نسبت به انتظاراتی که ما داشته ایم هنوز کافی نیست و انتظار ما این بوده که طرف آمریکایی ما احساس مسئولیت بکند و اوفک جدی‌تر و با سرعت عمل بیشتری ابهاماتی را که در برخی کشور‌ها ایجاد می‌شود، پاسخ دهد.

سیف گفت: در این زمینه‌ها کوتاهی هایی وجود دارد که امیدواریم با نوع مذاکراتی که با این بانک‌ها انجام می‌دهیم بتوانیم این شرایط را بهتر از گذشته کنیم.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود این تحریم‌ها فقط از روی کاغذ برداشته شده یعنی هیچ اتفاقی نیفتاده است، اما باید گفت: اتفاقات جدی افتاده است و تن‌ها نکته‌ای که به صورت کامل عملیاتی نشده در زمینه‌های بانکی است و در سایر زمینه‌ها ما دستاوردهای مثبتی داشته ایم.

سیف گفت: در زمینه بانکی نیز همین روابط کارگزاری جدید با ۷۵۰ کارگزاری اگر برجام نبود نمی‌توانست ایجاد شود.

نظارت بر رعایت نرخ های جدید سپرده ها در شبکه بانکی

 رییس کل بانک مرکزی گفت : از  ۱۱ شهریور نرخ سود جدید باید در همه شعب بانک ها رعایت شود.

همچنین ولی اله سیف در ارتباط زنده با خبر نیمروزی شبکه یک سیما افزود : امروز بعد از ظهر هم ما  با مدیران  عامل و هیئت مدیره  بانکها درباره جزئیات این اقدام، جلسه ای داریم و تیم نظارتی بانک مرکزی هم از روز شنبه عملکرد  شعب را  زیر نظر دارد.

وی اضافه کرد: به هیچ وجه محدودیتی برای نرخ سود  سپرده ها قائل نیستیم بلکه قانون  بانکداری  بدون ربا می گوید که نرخ سود در پایان دوره مالی محاسبه  می شود از این رو بحثی که ما داریم  راجع به  نرخ سود علی الحساب است و این اقدامی که اکنون انجام می شود  اشکالی ندارد.

سیف با بیان اینکه پیش بینی می کردیم این اتفاق بیفتد ؛ گفت: در حقیقت با این اقدام، پولهایی که در حساب  های جاری و کوتاه مدت  سرمایه گذاری شده بود به حساب های بلند مدت یکساله منتقل می شود و نتیجه اش  این خواهد بود نقدینگی  زیادی که در اقتصاد ما وجود دارد تحت کنترل و انضباط قرار می گیرد.

وی افزود: از روز شنبه آینده  که بانکها موظف به رعایت ساختار جدید نرخ سپرده ها هستند تلاطم کمتری خواهیم داشت و با انضباط  بهتری عملیاتی خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  آغاز صادرات داروی ایرانی به کشورهای عراق و ترکیه

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به اقداماتی که از قبل انجام شده از جمله با حذف فعالیت موسسات غیر مجازاز بازار پول و تعیین تکلیف  اضافه برداشت هایی که بانکها در بانک مرکزی داشتند ، نوعی به این بازار سامان دادیم زیرا جریمه ای که به بانک ها بابت اضافه برداشت تعلق می گرفت این انگیزه  را به بانک ها می داد که با هر نرخی بتوانند سپرده جمع کنند که  آن اضافه برداشت هایی را  که موجه و در رابطه با تسهیلات تکلیفی ایجاد شده بود ساماندهی  کردیم.

سیف با بیان اینکه اکنون انگیزه نرخ شکنی برای فعالان  بازار پولی وجود ندارد ، افزود : امیدواریم این انضباط  به طور کامل مستقر شود زیرا نتیجه غایی این اقدام، کاهش قیمت تمام شده هزینه های مالی برای تولید است همچنین با کاهش هزینه مالی، نرخ  سود سپرده کاهش پیدا می کند در نتیجه آن، نرخ تسهیلات نیز  باید قاعدتا کاهش پیدا کند که در مقطع بعدی بانک مرکزی  این امر را کنترل خواهد کرد و ما از وجود یک ساختار  نرخ مناسب در بازار متناسب با  واقعیت ها و  متغیرهای اقتصادی کشور مطمئن خواهیم شد..

وی ادامه داد: در گذشته هم نرخ هایی در شورای پول و اعتبار مصوب شده و همه آن  هم  نرخ های علی الحساب بوده است یعنی نرخ سود سپرده گذاری بلند مدت  ۱۵ درصد و کوتاه مدت  ۱۰ درصد بوده است و در این ساختار نرخ تسهیلات  پیش بینی شده ۱۸ درصد بود که به دلیل رقابت های فشرده و مخصوصا اخلالی  که موسسات غیر مجاز در بازار می کردند این نرخ ها رعایت نشده است و در نتیجه،  قیمت  تمام شده تجهیز منابع برای بانکها بالا رفت.

سیف گفت: باید فاصله ای را قائل شویم  که این نرخ های جدید در رابطه با  جذب سپرده مستقر و عملیاتی شود به تبع آن متعاقبا  بانک مرکزی  آن را از یک تاریخی  اعلام و بانکها را مکلف می کند که آن نرخ ها را در اعطای تسهیلات هم رعایت کنند.

وی درباره نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال ۹۶ گفت: معمولا بانک مرکزی تقویم آماری را که اعلام کرده در هفته اول هر فصلی  می تواند رشد اقتصادی  فصل ماقبل را اعلام کند بنابراین  زمان بندی مناسب ما  هفته اول مهرماه خواهد بود یا اگر بخواهد خیلی سریع باشد هفته آخر شهریور می توانیم این رشد را اعلام کنیم.

سیف افزود: نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵ دوازده و نیم درصد بود  که البته  سهم بسیار عمده  را بخش نفت داشت ، رشد  اقتصادی بدون نفت ۳ و سه دهم درصد بود  که پیش بینی می کنیم در ادامه رشدی حداقل معادل ۵ درصد  را خواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخش نفت طبیعتا نمی تواند  چنان رشدی را مثل سال گذشته داشته باشد ، گفت: علائمی که داریم  سایر بخش ها نسبت به سال گذشته رشد های خوبی نشان می دهند شرکت های بزرگ  فعال در بورس را که بررسی می کنیم می بینیم نسبت به سال گذشته  وضع نسبتا مطلوب تری وجود دارد از این رو اواخر شهریور ماه به صورت بسیار شفاف نرخ  رشد سه ماهه اول سال را اعلام خواهیم کرد. 

بیشتر بخوانید :  رهبر انقلاب: چرا باید چند نفر در خارج، نظام آموزشی کشور ما را بنویسند؟ / ترقه‌بازی‌های امروز در «اراده‌ مردم» تأثیری نخواهد گذاشت

سعی ما توزیع منابع قرض الحسنه میان مردم است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تمام سعی و تلاش ما توزیع منابع قرض الحسنه میان آحاد مختلف مردم است.

ولی الله سیف  در پاسخ به این سوال که گفته می شود بیش از ۸۰ درصد منابع قرض الحسنه بانک ها میان روسا و کارکنان بانک ها توزیع می شود، افزود: این مطلب یک خبر کوچکی است که خیلی بزرگنمایی شده است.

وی گفت: در گذشته در سیستم بانکی ما این موضوع خلاف نبوده و یک شیوه براساس مصوبات مراجع ذیصلاح و صاحب اختیار بوده و چنین اقدامی انجام می شد.

سیف افزود: شاید در ابتدای امر این موضوع به خاطر این بود که کارکنان نظام بانکی تشویق شوند برای حرکت با انگیزه تر در جهت پیاده
سازی بانکداری بدون ربا.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این موضوع خبر جدیدی نیست و جای تعجب ندارد، گفت: معتقدیم پول و منابع قرض الحسنه عمدتاً باید
بدست مردم برسد بنابر این افزایش سقف قرض الحسنه ازدواج یکی از قدم های اولی بود که در این مسیر برداشته شد.

سیف افزود: بتدریج آن منابع که در مصرف قرض الحسنه بانک ها بود آزاد و برای تأمین قرض الحسنه مورد نیاز جامعه هدایت می شود.

وی گفت: وام قرض الحسنه ازدواج از مهمترین سرفصل هایی است که این منابع را جذب می کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اجرای طرح ضربتی اعطای وام قرض الحسنه ازدواج افزود: حدود ۲۵۰ هزار وام علاوه بر روش عادی در این
طرح ضربتی پرداخت شده و فکر می کنیم تا آخر شهریور ماه صف دریافت کنندگان وام ازدواج به حداقل برسد.

سیف گفت: ما همچنین منابعی را برای پرداخت وام قرض الحسنه روستایی، حوادث غیر مترقبه و شبیه آن داریم.

سپرده گذاران بانکها به هیچ وجه نگران نباشند

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر ورشکستگی برخی بانکها که موجب نگرانی سپرده گذاران شده است خطاب به سپرده گذاران بانک های مختلف دولتی و خصوصی کشور گفت: به آنها اطمینان خاطر می دهم که به هیچ وجه نگران نباشند.

ولی الله سیف افزود: با اینکه بانکهای ما مشکلاتی دارند و در دو سال پیش خیلی بیشتر بود با اقداماتی که انجام شده قدم های خیلی خوبی در جهت اصلاح نظام بانکی کشور برداشته شد.

وی گفت: در آینده هم برنامه های دیگری در این زمینه داریم که پیگیری و انجام خواهد شد و به نظر من این مسیر منجر به برخورداری از یک نظام بانکی به روز همراه با استانداردهای روز بین المللی و با استحکام مالی کافی خواهد بود و هیچ جای نگرانی از این جهت نیست. 

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی شیراز تمدید کارتانتقال پول به روسیهانواع پست سریعپرداخت پی پال چیستتجهیزات شبکه دست دومتجهیزات شبکه ساریتجهیزات شبکه سرتترخیص رهبر از بیمارستانچگونه از ایبی خرید کنیمحمل بار هوایی از چین به ایرانخدمات بار هواپیمایی ترکیهخدمات خرید از ebayخرید ابزار الات دستیخرید ابزار خالکوبیخرید اینترنتی تلویزیونخرید اینترنتی خودروخرید اینترنتی مخرید بازی از آمازونخرید پوشاک از چینخرید تجهیزات آزمایشگاه ژئوتکنیکخرید تجهیزات لینکسیسخرید دلار مسافرتیخرید محصول از خارجخرید و فروش دلار فارکسسایت اتاق بازرگانی گرگانشرکت آی وب مانی پردازانشرکت حمل و نقل بین المللی مرند نوصادرات قیر به چینصادرات مواد غذاییصادرات ورودصرافی تهران سیدنیصرافی کیش تورنتوفروش خط تولید الکترود جوشکاریفروش خط تولید رنگفروش خط تولید روغن زیتونکارگو اصفهانگمرک خراسان رضویمراحل خرید از چینمشخصات قدس-حمل و نقل هوایی صنایع هواپیمایینرخ بیت کوینهزینه حمل دریایی از چینواردات خودرو از ارمنستانواردات خودرو برای جانبازانواردات خودرو پیتکوواردات خودرو مدل پایینواردات زن چینی به ایرانواردات سال 87واردات عطر از دبیواردات عمده از دبیواردات لوازم یدکی از چین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها