[ad_1]

به گزارش خبرنگاراقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس ، چند روز پیش سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: با توجه به اینکه فرایند ساماندهی سهام عدالت به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، هیچ‌گونه نیازی به استمرار فعالیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت نمی‌باشد.

بر اساس قوانین و مقررات موجود، شرکت های تعاونی سهام عدالت شهرستانی به منظور همکاری در ارائه خدمات به مشمولین این طرح در قالب شرکت‌های غیردولتی تشکیل شده‌اند و موظفند بر اساس قانون تعاون فعالیت کنند. به همین دلیل هیچ تکلیف قانونی برای تامین هزینه‌های این شرکت‌ها از محل منابع یا بودجه‌های دولتی وجود ندارد.

 در همین راستا بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس ، در واکنش به موضع سازمان خصوصی‌سازی گفت: شرکت های تعاونی سهام عدالت کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند، تا نسبت به موضوع چگونگی تعیین تکلیف سهام عدالت تصمیم گیری شود. اما هیچ گونه تصمیمی درباره چگونگی فعالیت تعاونی های سهام عدالت اتخاذ نشده است.

 چندی پیش نیز مباحث درباره سهام عدالت پیش آمد. دولت لایحه آزادسازی سهام عدالت را به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن، قرارشد آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله، انجام شود.

حدود ۱۷ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو تعاونی‌ها هستند که این اعضا با احتساب تعاونی‌های سهام عدالت، به حدود ۵۰ میلیون نفر می رسد که بیش از نیمی از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. همچنین بخشی از اشتغال کشور در قالب شرکت‌های تعاونی سهام عدالت ایجاد شده است که در صورت توقف فعالیت این شرکت‌ها تعاونی و ادامه فعالیت آنها توسط صندوق‌های تخصصی می‌تواند اشتغال نیروی کار این بخش از اقتصاد را تهدید کند.

بیشتر بخوانید :  ریزش ۳۵۰۰ واحدی شاخص بورس

با این حال لایحه آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های تخصصی در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی در مرحله بررسی قرار دارد.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به تبعات واگذاری فعالیت تعاونی‌های سهام عدالت به صندوق‌های تخصصی گفت: این واگذاری هیچ نفعی برای شرکت‌های سهام عدالت ندارد و اتاق تعاون ایران با این پیشنهاد مخالف است.

وی افزود: ادامه فعالیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در قالب صندوق‌های تخصصی در وهله نخست باعث سلب کنترل مردم بر فعالیت این شرکت‌ها و تبدیل به شرکت‌های دولتی می شود که با روح واگذاری سهام عدالت به مردم، روح خصوصی سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی منافات دارد و مورد تایید ما نیست.

رئیس اتاق تعاون ایران با تاکید بر اینکه قطعاً تعاونی‌ها به خوبی قادر به اداره شرکت‌های سهام عدالت هستند، افزود: اگر قرار باشد شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به صندوق‌های تخصصی و سرمایه گذاری تبدیل شوند، مدیران این صندوق‌ها توسط دولت منصوب خواهند شد و عملاً خصوصی سازی صورت نمی گیرد، بلکه صرفا شیوه مدیریت تغییر می‌کند و کنترل آنها در حیطه اختیارات دولت قرار خواهد گرفت که این واگذاری با روح و فلسفه واگذاری شرکت‌ها منافات دارد.

عبداللهی درباره تهدید اشتغال ایجاد شده توسط شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در صورت ادامه فعالیت این شرکت‌ها در قالب صندوق‌های تخصصی نیز گفت: در صورت واگذاری فعالیت  شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به صندوق‌های تخصصی، فلسفه وجودی شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در ۳۱ استان کشور از بین می‌رود و تعداد زیادی به خیل بیکاران اضافه خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  افزایش فروشندگان دلار خانگی در بازار/قیمت دلار همچنان در حال کاهش- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

 انتهای پیام/

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها