[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، محمد شریعتمداری در مجمع عمومی ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) افزود : در اولین فرصت ممکن این پروانه ها باید ابطال شود و به افراد جایگزین که توانایی انجام این کار را دارند ، داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از نحوه برخی واگذاری ها گفت: واگذاری هایی که فقط از بخشی از زنجیره تولید سود می برند و بقیه زنجیره را متوقف نگه می دارند ، قابل قبول نیست.

شریعتمداری گفت : چین به عنوان شریک راهبردی حوزه معدن در کنار ماست و می توانیم از این حضور به عنوان فرصتی برای توسعه فعالیت های معدنی استفاده کنیم.

وی افزود: تصمیم راهبردی ما در فعالیت های اقتصادی کشور، ایجاد موازنه است و طبیعتا حرکت رویکرد به شرق به ویژه توسعه همکاری ها با چین در زمینه هایی که آنها توانایی های لازم را دارند مورد تاکید ماست.

شریعتمداری اضافه کرد: امروز در حوزه فعالیت های معدنی و صنایع معدنی کشور، نیازمند چیزی شبیه ipc در نفت هستیم هرچند محدودیت های جدی شبیه آنچه در نفت هست برای واگذاری معادن حتی معادن بزرگ به ویژه با تصویب سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی نداریم اما وجود چارچوب معین برای مشارکت بخش های خارجی و داخلی در زمینه سرمایه گذاری در معدن که همواره با ریسک بالایی همراه بوده ، ضروری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از سازمان ایمیدرو خواستم با همکاری معاونت معدنی وزارتخانه، در تهیه چارچوب مناسب برای جلب مشارکت بخش خصوصی به ویژه خارجی ها در فعالیت های معدنی و صنایع معدنی وابسته فعالانه تر قدم بردارند.

شریعتمداری افزود: از آنجا که فعالیت های معدنی با ریسک همراه است همه خارجی ها و داخلی ها علاقمندند یک همراه با خود داشته باشند که ایمیدرو باید چنین نقشی را ایفا کند.

وی با بیان اینکه نبود توازن صنعتی و معدنی از مشکلات امروز کشور است ، گفت : اقتصاد ما به طور کلی و به ویژه صنعت و معدن ما به شدت تمرکزگراست که معظلی بزرگ است از این رو حتما باید در حوزه های پیرامونی حرکت کنیم که معدن از بزرگترین ظرفیت های ما برای توسعه پیرامونی ایران در نقاط مرزی است.

بیشتر بخوانید :  پرداخت ۵۷ هزار میلیارد تومان وام در 2ماه

شریعتمداری افزود: اینکه اکتشاف یک پهنه ۲۰ کیلومتری از مرز شرقی ایران انجام شده کاری ارزشمند برای ایجاد اشتغال و توسعه در مناطق مرزی است اگر چه نیازمند کار بیشتر در حوزه اکتشاف و توسعه هستیم.

وی با بیان اینکه رشد ۹.۳ درصدی معدن طبق برنامه تکلیف بزرگی به دوش ماست ، اضافه کرد: پیش نویس اولیه برنامه های پیشنهادی دولت دوازدهم به منظور توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور امروز تهیه شده است. این پیش نویس در جلسات داخلی وزارتخانه و هم با بخش غیردولتی فعال در حوزه معادن و صنایع معدنی کشور و نیز همکاران دیگر ما در مجمع عمومی و

شورای عالی معادن مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته و حداکثر یک ماه آینده باید برنامه های خود را برای پیشبرد عملیات معدنی در کشور نهایی کنیم. 

وی ادامه داد: فعالان معدنی باید هر روز موضوع دسترسی به رشد ۹.۳ درصدی توسعه معدنی را در ذهن خود مرور و نقش خود را در تحقق این مهم ارزیابی کنند. 

شریعتمداری گفت: جذب ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی، حتما باید محقق شود.

وی افزود: اگر می خواهیم سازمان توسعه ایمیدرو نقش خود را در توازن صنعتی و معدنی کشور ایفا کند، باید تقویت شود تا در آن گروه از فعالیت های معدنی که بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری مستقل نیست و تمایل به مشارکت دارد یا هر جا در جغرافیای ایران امکان ورود مستقل بخش خارجی وجود ندارد، بتواند با قدرت حضور یابد. 

وی ادامه داد: تقویت کردن ایمیدرو یکی از مهمترین وظایف مجمع عمومی این سازمان به شمار می رود و باید همه تلاش خود را بکنند تا این اتفاق بیفتد. ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدادی سازمان داریم که رسما اعلام شده اند که توسعه ای اند یا اینکه واقعا هستند و اسمشان اعلام نشده است. ایمیدرو، ایدرو، سازمان شهرک های صنعتی، سازمان توسعه تجارت ایران و پتروشیمی مراکز مهمی اند که دولت باید برای تقویت آنها و برای پیشتازی در عرصه های صنعتی و معدنی کشور توجه ویژه کند. 

بیشتر بخوانید :  وعده راه‌اندازی صندوق پوشش نوسانات نرخ ارز

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر سازمان های توسعه ای را تضعیف کنیم دولت را تضعیف کرده ایم اگر حرکت اینها را کند کنیم حرکت اقتصادی دولت را کند کرده ایم. باید بدانیم بدون اینها توسعه اقتصادی ایران ممکن نیست. هر چقدر می توانیم در تقویت اینها تلاش کنیم.

شریعتمداری با بیان اینکه باید ریسک فعالیت در حوزه های معدنی پوشش داده شود ، افزود: انتظار دارم بخش معدنی وزارتخانه در تقویت صندوق های موجود و پیشنهادهای سازنده برای پوشش ریسک فعالیت های معدنی قدم هایی را بردارد.

وی اضافه کرد: به علت ریسک بالای فعالیت های معدنی، ورود بخش خصوصی در این حوزه بسیار محدود است اما اینکه برگه ای را که مربوط به پهنه ای معدنی است در اختیار این افراد بگذاریم و آنها هم دست به دست ؛ مستقیم یا غیرمستقیم خرید و فروش کنند مدت های مدیدی این پروانه در اختیارشان باشد و به بهره برداری نرسانند ، این رویه باید جمع شود.

شریعتمداری با تاکید بر رعایت ایمنی معادن گفت: جان مردم از اشتغال مهم تر است اگر جان مردم در واحد معدنی فعال در خطر باشد در مرحله اول مسئولیت با وزارت کار است تا فعالیت این واحد را متوقف کند و هم مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت است ، از این رو معاونت معدنی باید گزارشی از وضع ایمنی معادن را ارائه کند. 

کشف بیش از دو میلیارد تن ذخیره جدید سنگ آهن

وزیر صنعت همچنین از کشف بیش از دو میلیارد تن ذخیره سنگ آهن جدید در استان یزد خبر داد و با بیان اینکه درباره این کشف باید اقدامات دیگری نیز انجام شود، افزود: این اقدام ارزشمند که معادل کل ذخیره شناسایی شده سنگ آهن را در کشور به ارمغان آورده نقطه امیدی برای فعالیت های معدنی کشور است.

بیشتر بخوانید :  واردات ۱۷۳ تن کارواش خانگی

وی گفت: کشف یک معدن لیتیوم در شرق کشور با ذخیره قابل ملاحظه، از دیگر دستاوردهای ارزشمند در حوزه معدن است، ضمن اینکه در زمینه طلا و سایر فلزات رنگی، پیش بینی های بسیار خوبی می شود که امیدواریم در آینده بسیار نزدیک، شاهد کشف و اعلام ذخایر معدنی جدید بیش از ظرفیت کنونی باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید کمک کرد تا سازمان های توسعه ای به جایگاه واقعی خود برگردند، افزود: دولت اگر پول نقد بابت بدهی های خود ندارد ، فعالیت های سازمان های توسعه ای را ضمانت کند تا این سازمان ها بتوانند برای فعالیت های بخش خصوصی ضمانت را بپذیرند.

شریعتمداری گفت: یکی از مهمترین اهداف ما در سازمان های توسعه ای این است که بخش خصوصی را در طرح های توسعه ای مداخله دهیم و برای فعالیت های معدنی کشور، بخش خصوصی قدرتمندی بسازیم که توانمندسازی بخش خصوصی یکی از اهداف مهم تشکیل سازمان های توسعه ای در ایران است.

وی افزود: وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی می توانند روش هایی به وجود آورند که حتی بدون پرداخت اصل بدهی ها، برای سازمان در ضمانت کردن فعالیت های اقتصادی، توانایی ایجاد کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از توانایی جذب منابع خارجی برخورداریم و حتما یکی از مهمترین برنامه های ما خواهد بود اما برای انجام این کار، دولت باید حداقل به میزان بدهی های رسمی که دارد کمک کند.

شریعتمداری افزود: در سه سال گذشته قدم های خوبی در سازمان ایمیدرو با وجود همه محدودیت های مالی برداشته شده است ، هرچند رقم ۵۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در امر اکتشاف در مقایسه با شرکت های بزرگ و متوسط دنیا رقم زیادی نیست اما با توجه به شرایط مالی سازمان و سال های قبل، اقدام با ارزشی است ضمن اینکه در ادامه مسیر باید سرمایه گذاری های گسترده تری در زمینه کتشاف انجام دهیم.

 

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآمار واردات خودرو سال 88اتاق بازرگانی ایران پاکستاناتاق بازرگانی شهرستانهاارسال پول به اندونزیارسال پول به تایلنداغنية واردات عالنبعانتقال پول به کارت تجارتانتقال پول به هلندبیت کوین فرومپرداخت با پی پال در ایرانپروسه ترخیص کالاتجهیزات شبکه قزوینحمل بار دریایی از چینحمل دریایی به چینحمل نقل هواییحمل و نقل ایران پیامحمل و نقل بین المللی شارانحمل و نقل یخچال فریزرخدمات بار هوایی کیهان کالاخدمات بار هوایی همای بلند آسمانخرید ابزار توسنخرید ابزار مجسمه سازیخرید از ebay تحویل در ایرانخرید از آمازون ایرانخرید تجهیزات هلال احمرخرید خط تولید پشم شیشهخرید دارو از خارجخودرو وارداتی چینیروش خرید اینترنتی از سایت های خارجیروش خرید کالا از خارجشرایط ترخیص خودرو برای جانبازانشرکت حمل و نقل صباشرکت خدمات بار هوایی راه آسمان آبیصادرات زهر عقربصرافی وسترن یونیونطریقه ترخیص خودروقوانین گمرک گرجستانقوانین و مقررات گمرکی pdfقيمت حواله دلار كاناداگمرک ترخیص خودرومراحل خرید از آمازونمستر کارت استانداردمستر کارت یا پی پالمقالات حمل و نقل هوایینحوه استفاده از بیت کویننرخ حواله دلار به دبینقشه ی سیستم های حمل و نقل استانبولهتل جی پی پالاس هندواردات خودرو شركتواردات لباس از آلمان

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها