[ad_1]

شکرالله حاجی‌وند ظهر امروز در بازدید از مزرعه نمونه پسته کشور به این نکته اشاره کرد که پسته به دلیل نیاز کم به آب‌ در اولویت کشت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و ما همیشه در برنامه‌های کشت جایگزین پسته را انتخاب کرده‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی با تأکید بر کمبود آب و قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی در کشور ما ۲۴۰ میلی‌متر است که ما توسعه کشاورزی را در اراضی شیب‌دار و با استفاده از آب سبز و آب باران دنبال می‌کنیم.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی به کارهای انجام شده برای توسعه کشت پسته در کشور اشاره کرد و افزود: برنامه‌ای برای توسعه کشت در مراکز کم‌ آب نداریم و در کنار این مسئله کمیته‌ای فنی از کارشناسان دانشگاهی تشکیل شده تا آخرین دستاوردهای علمی که به عملکرد بهتر و افزایش تولید محصول کمک می‌کند را در اختیار باغداران و کشاورزان قرار دهیم که به عنوان مثال زمان برداشت مناسب، نحوه تغذیه و آزمایشات خاک از جمله آنها است.

وی یکی از بزرگترین مشکلات را باغداری خرد در کشور برشمرد و افزود: با آنکه ایران با ۳۵۷ هزار هکتار در دنیا مقام اول سطح زیر کشت را دارد اما متوسط برداشت در کشور رقمی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو در هکتار است. در حالی که آمریکا با سطح زیر کشت ۲۳۳ هزار هکتار ۲.۶ تن در واحد سطح برداشت می‌کند.

حاجی‌وند پیش‌بینی کرد: تا پایان امسال ۳۰۴ هزار تن پسته از باغات پسته کشور برداشت شود که نسبت به سال گذشته کمی رشد داشته است.

بیشتر بخوانید :  بانک قرض‌الحسنه مهر حامی ماراتن برنامه نویسی دانشگاه شهید بهشتی

وی به اهمیت صادرات پسته به عنوان محصولی غیرنقدی و ارزآوری آن برای کشور اشاره کرد و گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم پسته مرغوب ۹ دلار است که ما امسال تا پایان مردادماه ۱۹ هزار تن پسته به کشورهای آلمان، ویتنام، هنک‌کنگ و امارات به عنوان عمده مقاصد صادراتی ارسال کرده‌ایم.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی به رقابت نزدیک آمریکا و ترکیه برای تولید و گرفتن بازارهای صادراتی پسته هم اشاره‌ای کرد و اذعان داشت: ترکیه به دلیل بارندگی‌های فراوان طی ۲ تا ۳ سال اخیر سطح زیر کشت خود را چند برابر کرده است که اگر ما مسائل مدیریتی کف باغ را رعایت کنیم با افزایش عملکرد می‌توانیم همچنان مانند گذشته جایگاه‌مان را حفظ کنیم.

حاجی‌وند در مورد علت کم‌باروری میانگین مزارع ما برای تولید پسته در کشور گفت: در برخی استان‌ها مانند کرمان، فارس، خراسان رضوی و مرکزی بالای ۱۰ تن در هکتار پسته برداشت می‌شود اما از آنجایی که برخی از باغات ما در حد  ۲ هکتار و خرده مالک هستند و افراد به آن برای تولید در حد مصرف خود نگاه می‌کنند حاضر نیستند وقت و هزینه  اضافی برای بهبود محصول خود صرف کنند و در نتیجه میانگین تولید در کشور پایین می‌آید.

وی همچنین از احداث ۲۰ واحد فرآوری پسته طی ۲ ماه اخیر در استان کرمان خبر داد و گفت: ۲۰ درصد باغات پسته ما به صورت صنعتی فعالیت می‌کنند و ۸۰ درصد باقی سنتی هستند البته باید گفت که از مجموع ۳۰۰ هزار باغدار پسته در کشور ۲۵۰ هزار نفر آن در کرمان فعالیت می‌کنند و این در حالی است که در کشوری مانند آمریکا ۴۰ هزار هکتار زیر نظر یک فرد و ۴۰ هزار هکتار دیگر زیر نظر چند مالک است که همین امر قیمت تمام شده را پایین می‌آورد.

بیشتر بخوانید :  نرخ انواع هارد دیسک اکسترنال در بازار تهران؟

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآزمون حمل و نقل بین المللی 93آمار واردات خودرو 1393ا نترنت بانک صادراتاتاق بازرگانی ایران و ایتالیااتاق بازرگانی در گرجستاناتاق بازرگانی سنندجاتاق بازرگانی هند و ایرانارسال پول به پی پالانتقال پول به بانک ملتانتقال پول به چينانتقال پول به ملی کارتانتقال پول به ویزا کارتبانک صادرات 1176بيت كوين لاند بالشروقبیت کوین رایگان زیادتجهيزات شبكه توزيعثبت نام گمرک 94چگونگي خريد از ebayحمل بار از کانادا به ایرانحمل بار چاپارحمل زمینی در اینکوترمزحمل و نقل زمینی به اروپاخريد مستقيم از چينخرید از آمازون در ایرانخرید اینترنتی پوشاک از چینخرید خط تولید رب گوجهخرید لپ تاپ از آمازوندرآمد سایت آمازونساخت وب مانیسفارش خرید از چینصادرات فرشصرافی توکلی در لندنصرافی خاکپورصرافی زمردفروش ابزار طاهافروش تجهیزات قارچفروش خط تولید سقف عرشه فولادیق مت خودرو وارداتکارگو ایرانی در بنگلادشگمرك واردات خودروگمرک پیامگمرک ترخیص خودروگمرک سرو ارومیهنحوه ی واردات خودرونرخ حواله یوانواردات از المانواردات خودرو ممنوع شدواردات قهوه به ایرانواردات مواد شیمیایی از چینوب مانی شرق

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها