آشنایی با ۷ نوع کانتینر در کشتیرانی به همراه اطلاعات کامل (راهنمای کامل )

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آشنایی با 7 نوع کانتینر در کشتیرانی به همراه اطلاعات کامل

آنچه در این محتوا میخوانید😃

  • به احتمال زیاد وقتی به کانتینرهای حمل بار در کشتیرانی نگاه می کنید، فقط چند جعبه مستطیلی شکل با رنگ های مختلف {مانند زرد، آبی، قرمز، سفید یا سبز} می بینید اما از هر کدام از این کانتینرها برای نوعی کالای خاص یا در قسمت مشخصی استفاده می شود.

    واقعیت این است که اگرچه کشتیرانی از کانتینرهای متفاوتی برای حمل بار از یک کشور به کشور دیگر استفاده می کند، با وجود ظاهر مشابه این کانتیرها، موارد استفاده شان با هم متفاوت است.

    کسب اطلاعات درباره انواع کانتینرها به شما کمک می کند تا بهترین نوع کانتینر برای حمل و نقل کالای خود را انتخاب کنید. در نتیجه کارتان برای تعیین استراتژی حمل بار آسان تر خواهد شد و جلوی بروز خطاهای هزینه بر گرفته خواهد شد.

    چنان چه از کانتینرهای نامناسب برای حمل کالاهای خود استفاده کنید، باید خود را برای پرداخت هزینه های اضافی و جبران ضرر و زیان ناشی از مناسب نبودن کانتینر آماده کنید. از طرفی، اطلاع داشتن از انواع کانتینرها باعث می شود تا مرسوله تان سالم و بدون هیچ صدمه ای به مقصد مورد نظر برسد.

    بیشتر بخوانید: چگونه ۱۱۲۸ کانتینر کالا از مبادی رسمی به کشور قاچاق شد؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    قبل از این که به انواع کانتینرهای مخصوص اشاره کنیم، بهتر است تا اول یک سری اطلاعات کلی در این باره به دست آورید.

    اطلاعات کلی درباره کانتینرهای حمل بار در کشتیرانی

    اگر به دنبال کانتینر مناسب برای حمل کالاهای خود هستید، اول باید به این چند مورد دقت کنید:

    • از واحد پا برای اندازه گیری سایز کانتینرها استفاده می کنند.
    • ابعاد در و فضای داخل کانتینر کاملا استاندارد است اما با توجه به شرکت حمل کننده کالا تغییر خواهد کرد. به دلیل وجود این تفاوت های آشکار لازم است که همیشه این موارد را با فرستنده بار یا متصدی حمل و نقل بررسی کنید.
    • حداکثر بار هر کانتینر با توجه به شرکت حمل کننده کالا کاملا متفاوت است، پس قبل از ارسال کالا، حتما این مورد را بررسی کنید. یک مورد دیگر که باید به آن توجه داشته باشید، وزن کانتینر است که باید برای حمل زمینی و ریلی قابل قبول باشد.
    • جنس بیشتر کانتینرها از استیل و پهلوهای آن ها چین دار است. معمولا کف کانتینرها از تخته چوب یا تخته سه لا ساخته شده است، مگر این که از مورد دیگری استفاده شده باشد.
    • در صورتی که وزن بار سنگین تر از میزان نرمال است یا بار متمرکز شده است، باید مطمئن شوید که کف کانتینر نمی شکند.

    بیشتر بخوانید: ۵ دلیل اصلی در تاخیر دریافت محموله داخلی و بین المللی

    انواع کانتینرهای حمل بار در کشتیرانی

    نوع کانتینر مورد نیاز برای حمل بار کاملا به محموله تان بستگی دارد و کانتینری که امروز برای کالای خود استفاده می کنید، ممکن است برای بار بعدی مناسب نباشد. در قسمت زیر به هفت نوع کانتینر متفاوت در کشتیرانی اشاره می کنیم که باید درباره آن ها اطلاع داشته باشید:

    ۱. کانتینر استاندارد {standard container}

    کانتینر استاندارد

    توضیحات: کانتینرهای استاندارد از انواع کانتینرهای کاملا پوشیده شده هستند که دیواره، سقف و کف هایی محکم دارند و در یک طرف کانتینر، یک در با هدف دسترسی آسان تر تعبیه شده است.

    سایزهای کانتینر {طول × عرض × ارتفاع}:

    • ۲۰′ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۹’۶″ {مکعب بزرگ}

    موارد استفاده: کانتینرهای استاندارد از محبوب ترین گزینه های موجود برای حمل و نقل دریایی هستند که برای بیشتر محموله های دنیا که در جعبه، کیف، گونی، چالت و … بسته بندی شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. از هر دو کانتینر ۴۰′ و ۲۰′ برای حمل یک اندازه بار استفاده می شود، پس برای حمل مرسوله های سنگین تر، بهتر است که از کانیترهای ۲۰′ استفاده شود. مسلما کانتیترهای ۴۰′ مکعبی بزرگ بهترین گزینه موجود برای حمل محصولات با ارتفاع زیاد هستند. علاوه بر این، از بعضی از این کانتینرها به طور ویژه برای حمل لباس های آویزان استفاده می شود.

    بیشتر بخوانید: حمل زمینی بار : چگونه نرخ بارگیری محموله محاسبه می‌شود؟ (راهنمای کامل)

    ۲. کانتینر هاردتاپ {hard top container}

    کانتینر هارد تاپ

    توضیحات: این نوع از کانتینرها برای حمل بارهای سنگین تر طراحی شده اند که با داشتن سقف استیل که در صورت نیاز بتون آن ها را برداشت {با هدف تسهیل در دسترسی به مرسوله}، به گزینه های محبوبی تبدیل شده اند. درها امکان چرخش دارند.

    سایزهای کانتینر {طول × عرض × ارتفاع}:

    • ۲۰′ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۹’۶″ {مکعب بزرگ}

    موارد استفاده: کانتینرهای هاردتاپ بهترین گزینه موجود برای حمل بارهای سنگین هستند که حتی می توانند کالاهای با ارتفاع زیاد، علی الخصوص مدل های ۴۰′ و مکعب بزرگ ۴۰’، را هم حمل کنند. در صورتی که ارتفاع کالاها خیلی زیاد باشد، می توان کاملا سقف را برداشت و داخل کانتینر قرار دارد {که تقریبا حدود ۵ ۱/۸″ فضای داخل کانتینر را اشغال می کند}.

    بیشتر بخوانید: بهترین شیوه حمل بار و ترخیص کالا از چین به ایران چیست ؟

    ۳. کانتینر فلت رک {flat rock container}

    کانتینر-فلت-رک

    توضیحات: چهارچوب این نوع کانتینرها از استیل است، دیواره های جانبی ندارند و دیواره های انتهایی ثابت یا جمع شو دارند. دیواره های انتهایی بعضی از کانتینرهای فلت رک به نحوی است که روی کف کانتینر تا می شوند.

    سایزهای کانتینر {طول × عرض × ارتفاع}:

    • ۲۰″ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۹’۶″

    موارد استفاده: کف این نوع از کانتینرها بسیار محکم است و از این رو معمولا برای حمل محموله های سنگین، حجیم یا سایز بزرگ {یا با عرض زیاد یا طول زیاد} استفاده می شود. اگر این نوع کانتینرها را به درستی قرار دهند، به خوبی روی روی هم قرار می گیرند و در نتیجه حجم زیادی از کالا را به وسیله این نوع کانتینر منتقل کرد.

    بیشتر بخوانید: نمایشگاه‌های تجاری هنگ کنگ: هر آنچه که باید در مورد نمایشگاه‌های تجاری بدانید (راهنمای کامل)

    ۴. کانتینر پلتفرم {platform container}

    کانتینر پلتفرم

    توضیحات: کانتینر پلتفرم یک نوع ساده از کانتینر است که نه دیوار جانبی دارد و نه در. جنس چهار چوب از استیل بوده و کفه چوبی دارد.

    اندازه های کانتینر {طول × عرض × ارتفاع}:

    • ۲۰′ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۸’۶″

    موارد استفاده: این نوع از کانتینرها برای حمل کالاهای بسیار سنگین وزن و بیش از اندازه بزرگ، و حتی کالاهایی که در قسمت های متفاوت کف کانتینر متمرکز هستند، طراحی شده اند.

    بیشتر بخوانید: ایجاد و نصب تراشه الکترونیکی روی کانتینرها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    ۵. کانتینر اپن تاپ {open top container}

    کانتینرهای اپن تاپ

    توضیحات: کانتینرهای اپن تاپ از دسته کانتینرهای استاندارد/ معمولی هستند که سقف سخت و محکمی ندارند و به جای آن، یک سقف ثابت با پوشش برزنتی دارند که می توان کاملا آن را برداشت یا جابجا کرد. از برزنت در قوس های جابجا شونده یا قابل برداشت نیز استفاده می شود. سر در تمام دیواره ها را می توان چرخاند.

    سایزهای کانتینر {طول × عرض × ارتفاع}:

    • ۲۰′ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۸’۶′”
    • ۴۰′ × ۸′ × ۹’۶″

    موارد استفاده: برای حمل مرسوله هایی که وزن زیادی دارند، می توان از این نوع کانتینر استفاده کرد، زیرا با برداشتن برزنت، ماشین بالابر به راحتی به بالای کانتینر دسترسی پیدا خواهد کرد. با این وجود، قوس های سقف در ثبات کانتینر نقش دارند، در این صورت، گزینه ای که برای مرسوله های سنگین وزن مناسب تر باشد، کانتینرهای فلت رک است. البته کانتینرهای اپن تاپ نیز برای مرسوله های سنگین وزن یا حجیم هم مناسب هستند.

    بیشتر بخوانید: افزایش ۱۰درصدی ترافیک کانتینری جهان

    ۶. کانتینر یخچال دار {reefer container}

    کانتینر یخچال دار

    توضیحات: واژه های دیگری که برای کانتینرهای یخچال دار استفاده می شود، شامل “کانتینرهای حرارتی، عایق بندی شده یا خنک” است. در دیواره های این نوع کانتینرها فوم پلی یورتن با هدف عایق بندی، تعبیه شده است {با نام “ساخت ساندویچی” هم شناخته می شوند}. بسیاری از این کانتینرها به سیستم تهویه با امکان تنظیم هم مجهز شده اند که به جریان بهتر هوا در داخل کانتینر کمک می کند.

    سایزهای کانتینر {طول × عرض × ارتفاع}:

    • ۲۰′ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۹’۶″ {مکعبی بزرگ}

    موارد استفاده: هدف از طراحی کانتینرهای یخچال دار، حمل کالاهای حساس به تغییرات دما عنوان شده است؛ مثل محصولات و کالاهای فاسد شدنی و فرآوری شده. از کانتینرهای یخچال دار برای حمل محموله هایی استفاده می شود که باید در دمایی پایین تر یا بالاتر از نقطه انجماد نگهداری شوند.

    بیشتر بخوانید: هندی‌ها باعث حضور لاینرهای بزرگ کشتیرانی در چابهار می‌شوند

    ۷. کانتینرهای عایق بندی شده {insulate container}

    کانتینرهای عایق بندی شده

    توضیحات: کانتینرهای عایق بندی شده مشابه کانتینرهای یخچال دار هستند، در دیوارهای شان فوم پلی یوتین قرار گرفته تا بهتر عایق شوند. تنها تفاوت این نوع کانتینر با کانتینرهای یخچال دار، استفاده از لوله های خنک کننده یا واحدهای “clip- on” برای کنترل دما است.

    سایزهای کانتینر {طول × عرض × ارتفاع}:

    • ۲۰′ × ۸′ × ۸’۶″
    • ۴۰′ × ۸′ × ۸’۶″

    موارد استفاده: برای حمل کالاهایی که باید در دمای ثابت یا زیر نقطه انجماد نگهداری شوند، از این نوع کانتینر استفاده می شود.

    برای حمل و نقل محموله های خود، باید از این هفت مدل کانتینر استفاده کنید. تمام شرکت های حمل و نقل کالا در سراسر دنیا تمام این نوع کانتینرها را در اختیار دارند، اما ممکن است ابعاد و توانایی حمل وزن شان کمی با هم فرق داشته باشد. حتما درباره بهترین نوع کانتینر موجود برای حمل مرسوله خود با این شرکت ها مشورت کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نظرات کاربران

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x